• mallanis

Vi över 30 som längtar efter första barnet

Finns det fler som är över 30 som försöker få ert första barn?
    Här kan vi som längtar efter att få pluss på stickan och äntligen få en knodd och titeln förälder prata!

Kanske har ni precis upptäckt att den berömda klockan gör sig påmind eller så har ni försökt ett tag och vägen dit kanske inte var så spikrak som man hade hoppats på.

Vill ni göra sällskap? Diskutera smått som stort och peppa varandra tills vi förhoppningsvis sitter där med en liten i famnen!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-04 12:31
    Fortsättningstråd för oss 30+ are som plussat, här kan vi fortsätta babbla:

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m56466903.html

• Svar på tråden Vi över 30 som längtar efter första barnet
  • ifyouweremine

Nu när jag gick på toa hade det kommit mer än bara en flytning, så jag flyttar ner mig och siktar på att vara gravid på julafton - nu jäklar!!!!!! Jag tog mig friheten att flytta ner dig också Gris78, eftersom du hade fått mens.

Nu plussar vi som tusan i december tjejer tycker jag, och vi börjar med dig emmafemma på torsdag! :)

Solig {#emotions_dlg.flower} BIM-lista, vi som längtar.. {#emotions_dlg.flower} Baby

Tomte DECEMBER  Tomte
    X-- Saftochbulle (sjunde försöket)
    2 -- emmafemma  ÄL ~ 16-18 nov (andra försöket)
    4 -- SannaK ÄL ca 20 nov (flera försök, 1 MA)
    6 -- Ansi30 ÄL 21-23 nov (8e försöket)
    6 -- änglabitch ÄL 21 nov (2:a försöket)
    7 -- Sanna77  ÄL 25 nov (försök nr 3)
    7 -- AnnJan ev ÄL 23 nov (1:a föesöket)
    ~8 -- Irmelie Ev ÄL 21-24 nov (MA på 3:e försöket, 1:a försöket efter MA)
    ~10 -- MariaF79  ÄL 26 nov (försök nr 3)
    10 -- Inna ÄL 28 nov (5:e försöket)
    12 -- Pingla77 ÄL 28 nov (7:e försöket)
    16 -- FruKM ÄL ~2 dec (tredje försöket)
    16 -- Finlandssvenska ÄL 2 dec ( andra försöket)
    16 -- simtim ÄL ~2 dec (femte försöket)
    16 -- Ceke ÄL ~2 dec (sjätte månaden sedan p-ringstopp, ev 5 försöket)
    17 -- 18 Lillamilla Äl 3 dec (15:e försöket )
    22 -- Längtan81 ÄL 9-10 dec (11 försöket)
    23 -- Jojjo55 ÄL 9 dec (2:a försöket)
    24 -- Millan75 ÄL ca 7 dec (försök nr 2 )
    25 -- Gris78 ÄL 11 dec (försök nr 4)
    26 -- Essalady ÄL 12 dec (försök nr 5)
    26 -- Polarlantis ÄL 13 dec (första försöket)
    27 -- Astrogirl  ÄL 13 dec (försök nr 11) 
    30 -- Kaprifolen1979 ÄL 15 dec (försök nr 2)
    29 -- Daniela01 ÄL ~ 14 nov (massa försök)
    31 -- Bäbis201008  ÄL 14-15 dec (försök nr 5)

PlusGRAVIDA MED FÖRSTA BARNET Gravid
    Mallanis: BF 5 juni 2011. (Försökt ca ett år ett ma och mf på vägen.) 
    Drömmen om Elin: BF 23 juni 2011
    MD77:  BF 9 juli 2011 (Bestämde mig för ca 5 månader sen, lyckades på 3:e försöket)
    Rosavit:  BF 11 juli (Tredje försöket)

• Kaprifolen

Angående detta med att berätta för ngn om att bebisverksataden pågår. Jag har en lite knepig relation till min mamma så henne vill jag absolut inte berätta för, jag bävar tom för att berätta den dagen en grav är ett faktum....Min mans familj vet inget heller. Jag har alltid burit på en rädsla för att föda barn, vilken har yttrat sig genom att jag säger: "jag ska aldrig ha barn", ingen av mina nära har någonsin genomskådat mig så när min syster i somras kläckte ur sig att man inte kan tänka så så bröt jag ihop och berättade hur jag verligen kände och att jag fick hjälp med min rädsla nu. Så min syster vet och en mycket nära vän, som jo hon har nog genomskådat mig delvis, för det var hon som hjälpte mig att hitta ngn som kunde hjälpa mig. I min mans familj är vi liksom sist med att få barn så det känns som omalla väntar på detta. I min släkt är vi först + att jag är ju såååå gammal så alla väntar på att ngt ska hända av den anledningen

Förstår om min historia låter lite knepig när vi i denna tråden bara längtar efter att bli gravida, och som ni förstår så har jag nu kommit så långt att jag faktiskt vågar bli gravid. Fast jag ska erkänna att sexet vid första ÄL var skitläskigt Nu blev det ju inget plus denna gången och det är därför jag ser det som en mental övning

• ernlia03

Hej alla.

Kom just hem från sjukhuset efter att ha mest bara väntat hela dagen. Själva skrapningen och sövningen gick bättre än förväntat, jobbigast var faktiskt att först vänta 7 h på att komma in på operation och sen 5 h efter för att de skulle se att jag mådde bra. Är inte så bra på att vara utan mat någon längre tid, men fick näringsdropp så klarade mig från migrän och annat kul... 

Skrapningen gick som sagt bra, tror jag iaf. Jag hörde bara personalen på uppvaket prata med BM som hämtade mig därifrån och jag förstod inte alla medicinska termer men förstod iaf att det hade gått fort och utan komplikationer. Det duger för mig för tillfället!

Men är riktigt irriterad på att jag bara fått dubbla budskap. BM som jag pratade med igår sa en sak, BM som jag pratade med imorse sa nåt helt annat. Enligt den första skulle det ta 7-10 dgr för graviditetshormonet att gå ur kroppen, den andra menade att det kunde dröja över två veckor. Den första sa att det inte fanns några medicinska eller fysiska hinder från att börja försöka bli gravid igen direkt, den andra menade att det finns en större risk för nytt missfall eftersom slemhinnan inte hunnit byggas upp ordentligt om man inte väntar en mens först. Den ena sa att jag skulle blöda ca 4 dagar, den andra ca 8 dgr etc. Blir så less, vem ska man tro på, hur kan de ge så olika budskap på samma ställe?! Skrikandes

Både jag och mannen vill börja försöka så fort som möjligt, men frågan är om det värt att riskera ev. nytt missfall? Hon jag pratade med imorse sa att BM jag hade pratat med igår hade jobbat länge i Sverige (jag bor i Finland) och att de kanske hade andra policys där. Men det är väl olika var i Sverige man är också antar jag? Skulle vara intressant att se nån statistik på om det är vanligare med återkommande missfall i Sverige än i Finland om dom följer de rekommendationerna!

Är en väldigt otålig typ så vet inte riktigt hur jag ska klara av all väntan nu. Gillar kontroll också och nu vet jag inte ens när nästa mens kommer.... Rynkar på näsan

Rent psykiskt har dagen varit bättre än de senaste dagarna, på något sätt är det skönt att ha det gjort och kunna börja om. Men det är absolut en erfarenhet jag kunde klara mig utan! Även om jag mådde rätt dåligt under graviditeten är det ju trots allt det vi alla siktar mot, att bli förälder! Förstår dock inte hur jag ska orka börja räkna ÄL och BIM och leta symptom igen. Men vad har jag för val... Obestämd

Usch, vad negativ jag låter och känner mig... Men antar att det bara är naturligt.

Tur att det finns så många härliga människor i den här tråden som man kan lufta tankarna med och våndas med och glädjas med i slutändan!

• Kaprifolen
    ifyouweremine skrev 2010-11-30 20:47:14 följande:
    Saftochbulle - Ja precis som änglabitch säger så har vi ju ingen övre åldersgräns i den här tråden :)

Daniela01 - Vad synd! :( Julklapp får det bli istället som sagt..

EGO: Jag har en fundering. Min menscykel verkar vara ca 25-26 dagar. Enligt fysiska symtom (äl-flytningar, temphöjning, äl-värk) har jag 11-12 dagar follikelfas och 14 dagar lutealfas. Enligt älstickorna har jag 14 dagar follikelfas och 11-12 dagar lutealfas. Oavsett vilket som är rätt så har jag läst att kort menscykel innebär mindre chans att bli gravid. Särskilt dåligt är det om lutealfasen är för kort för då hinner inte ägget fästa. Men om follikelfasen är för kort, innebär det att äggen inte mognar klart innan de släpps? Hur långa menscyklar har ni andra?
    Hmmm, innebär kort cykel mindre chans? Vilket spann räknas som normalt då, ngn som vet? Jagräknar mig som en långcyklare, har ca 34 dgr men har har sedan jag slutade m p-piller för 5 år sedan pendlat mellan 32 dgr och 46 som mest. Det senaste halvåret ligger jag dock runt 33-34 dgr. Jag har hört att även vi som e långcyklare har mindre chans eftersom vi under vår fertila tid då inte "hinner" släppa lika mga ägg. Frågan är vad som räknas som "normalt" och hur mycket som skiljer när det gäller chansen?
  • Pingla35

Tjejer!
    Det är bara att konstatera att november inte var vår månad. Men jäklar vad det ska plussas under december.

Tråkigt Gris78 och Daniela01 med tanten!

Har varit borta några dagar från tråden och inte backat hela tråden bakåt innan detta inlägg. Ser nu riktigt bra, helt underbart!! Båda ögonen behandlades samtidigt och vips så såg jag.

här har vi legat i. Men om jag haft ÄL vet jag inte riktigt, det ger ju inte utslag på testet!? Vad är det för fel??
    Är jag en låghormonare?? 

• ceke

Angående lutelafas etc... frågade gynekologen jag träffade om det där. Hon sa att 10 dagars lutealfas inte va nåt bekymmer alls, inge svårerare att bli gravid etc. Det hon sa att en lutealfas på 4-5 dagar hade varit oroande.... men inte 10!

Ernlia: Va skönt att ha fått det överstökat och att det gick bra! Jag tycker det verkar som om många får olika bud om det där med att vänta en mens eller inte... och frågan är om du kommer få nåt "rätt" svar på det. Gör vad som känns bäst för er. Tror det är det enda riktiga. Jag menar... om kroppen inte är redo för det, tror jag inte heller att du blir gravid första månaden, även om ni försöker. Det är så mkt som ska stämma och fungera, så tror kroppen är en rätt förunderlig mekanism som klarar ut sånt där på egen hand...

Håller i a f tummarna för att det går bra nästa gång och att det blir snart!

Gris:Attans, jag trodde också på dig! Men som sagt, bara att ta nya tag och önska på en fin julklapp i form av ett plus istället

Nu ska jag springa för att hinna med en buss!

• Pingla35

Ernila: skönt att det är gjort.. förstår din frustration att du vill ha svar och då gärna ett och inte två olika. Förhoppningsvis ligger väl sanningen mittemellan. Håller med i det Ceke skriver. Din kropp bestämmer nog när den är redo igen.

• L Maria

Näe, tjejer, november var en riktigt pissig månad för oss - desto fler som får en schysst julklapp hoppas jag!!

Ernlia - klart du får vara lite neg - du har ju gått igenom något som ingen av oss hoppas på! Kram på dig!

Sällar mig också till avis-klubben, började också bli avis på kompisar redan innan vi började försöka... Tänkte i banor av "meh, om hon nu är gravid nu - vem ska jag följas åt med?!" Hade ett par kompisar som jag trodde skulle vara i samma takt som vi, men de har ju blivit gravida en efter en... Nu vet jag inte om det är någon i kompiskretsen som jobbar på det...

Millan75 - alltså, det skadar säkert inte att ha sex direkt, precis som det inte skadar att ha sex dagen innan och dagen efter också... Skämt åsido - har man sex typ samma dag som positivt test så kan man ju räkna med att spermierna lever tillräckligt länge för att hitta ägget, eftersom det bör släppa mellan 24 och 36 timmar efter positivt test (för oss som är äldre finns det tydligen en teori om att testen visar positivt tätare inpå äggsläpp, så man kanske kan sträcka det till 0-36 timmar). Har man sex dagen efter så bör det ju också finnas en chans - att spermierna då inte behöver ligga på "vänt" utan prickar ägget direkt så att säga + att det ju finns en chans att ägget lever upp till 24 timmar (väl? eller i alla fall 12 timmar). Så - jag tror att samma dag som positivt är störst chans för oss äldre + dagen efter för säkerhets skull.
    Jag kanske ska tänka om gällande vilken dag man skriver att man har äl - jag har i listan skrivit datum för positivt ältest, men i själva verket kan ju själva äl ha inträffat dagen efter.

• ifyouweremine
    ceke skrev 2010-11-30 21:27:59 följande:
    Angående lutelafas etc... frågade gynekologen jag träffade om det där. Hon sa att 10 dagars lutealfas inte va nåt bekymmer alls, inge svårerare att bli gravid etc. Det hon sa att en lutealfas på 4-5 dagar hade varit oroande.... men inte 10!
    Det var betryggande att höra, hoppas hon har rätt! Då kanske man inte behöver oroa sig för att det är det som är fel i alla fall.. och i så fall har jag hellre en kort menscykel än lång, så slipper man vänta lika länge..
Svar på tråden Vi över 30 som längtar efter första barnet