Inlägg från: Irmeline |Visa alla inlägg
  • Irmeline

Vi över 30 som längtar efter första barnet

Grattis Astro! :)
    Vill också bli pergogravid!

Saftis: Skade glädje kan hjälpa humöret ibland. Och när allt kommer omkring så verkar hon ju inte ha så bra social kompetens, inte bland barn eller vuxna, så det var nog lika bra för din arbetsgivare!

Råttentottan: Spännande! Hoppas på plus!

Jojjo: vad skönt med simmarna, nu kan ni ta det lugnt och ha semestersex, och så är det bonus om det blir nåt. Om inte annat fixar ni det i höst!

• Irmeline
    Kattflickan skrev 2011-05-21 10:16:35 följande:
    Håller med dig Jojjo, har man försökt länge och det inte funkat så ska man söka hjälp. Har man även fått tre missfall så ska man söka hjälp. Det behöver ju faktiskt inte vara nåt allvarligt fel, vi har sett flera här inne som blivit gravida efter att ha spolat äggledarna! 

Jag har försökt sen mars 2011, men blivit gravid två gånger och det finns inget som säger att det inte första gången skulle ha gått bra om vi behållit barnet som hade DS. Sen har jag haft ett missfall, men det är rätt vanligt, fast jag var noga med att min MVC skrev in i journalen att jag haft det missfallet om jag skulle få två till.

Pingla: Har ni kollat med äl-stickor eller tempande när ÄL inträffar? Man kan även gå till gynekologen och kolla efter den förmodade äl att äl verkligen har inträffat. Vilket försök är ni inne på?

Jag håller på att ladda nu inför ett löplopp! Hoppas inte all denna träning är negativ för ett eventuellt foster. Men jag tränade inte igår och förrigår.

Aperopå det, finns det nåt man kan göra mellan ÄL och BIM för att bättra på chanserna (förutom att dricka måttligt med kaffe, alkohol, äta nyttigt, inte stressa, träna lagom).

Millan 
    Tror man ska hålla nere mjölkprodukter då de kn hindra infästning, samt en del mediciner såklart. Och kaffe bör man kanske skippa helt en vecka efter ÄL. Men annars tror jag det mest beror på om det blev befruktat eller ej, och om celldelningen fungerar, dvs att ett bra ägg blev befruktat.
  • Irmeline
    Jojjo77 skrev 2011-05-21 08:26:32 följande:
    Vill inte verka pessimistisk, men ni som försökt länge länge, utan missfall eller liknande. Ta kontakt med en läkare så att ni blir uppkollade i tid. Är man över 30 så kommer man in i svängarna fort. Jag är glad att vi "ljög" oss in och tog tag i det snabbt, nu när vi har facit i hand, att det var något som faktiskt var knas. Vi kunde ju ha kämpat ihjäl oss i flera år annars och vi alla här vet ju att det tar på psyket att aldrig få se det där plusset. Har man fått missfall, vet man i alla fall att allt funkar, även om jag förstår att det är jättetufft att behöva gå igenom något sånt. Ni förstår vad jag menar hoppas jag.
    Håller med. I en fertilitetsbok som jag läst anser författaren att om man tajmat ÄL 4-6ggr utan resultat så bör man göra en spermaanalys, just eftersom det är ett vanligt problem. Då utgår hon från att man tempat så man VET när ÄL varit, och att den varit öht (kan ju få pos på test utan ÄL). Och att man kollar sitt sekret (att man har tillräckligt) och att man ser att tempen håller sig tillräckligt hög under lutealfasen (tillräckligt med progesteron) och att lutealfasen är över 10 dagar. Så har man kollat allt det själv, och tajmat ÄL så är det dags för spermieanalys.
  • Irmeline

Varit på VUL idag, dag 12. Hade en stackars blåsa som överhuvudtaget växt något, den var på 13mm, så ÄL till helgen kanske? Hoppas. SKa iväg mån-tis och blir galen om den är då!

jag tog även sköldkörtelprover. Hade 2,5 när jag testade 2008, vilket är i övre kanten på normalt. Men för att blir gravid så ska man helst ligga lägre, så om det fortfarande är högt blir det levaxin för att sänka.

Har också börjat med GI-kost för att sänka mina insulinnivåer pga PCO. Tydligen är missfallsrisken för folk med PCO 40% under första trimestern, inte vad jag ville läsa direkt.. Men man kan förbättra oddsen genom strikt kost.
    Det är värt det!

Ska göra två till pergobehandlingar under sommaren om denna inte fungerar, sen blir det full utredning i höst, och remittering till IVF. Skönt att ha en angreppsplan!

• Irmeline

Förresten Pingla, sa det något om vad ett högt värde på sköldkörteln innebär?
    Sämre ägg, svårare att fästa eller lättare mf? Varför är det dåligt?

• Irmeline
    Jojjo77 skrev 2011-05-24 16:40:19 följande:
    Råttentottan - Vilken metod har bäst odds? Spontant tänkte jag insemination, men började sen fundera... Skulle köra på det som, som sagt, har bäst chans att bita. Om det skulle vara IVF skulle jag köra på det på en gång istället för att insemineras och sen bli besviken och ändå behöva gå igenom IVF. Men det är bara mina tankar.
    Jag skulle inseminera först. Mindre biverkningar.
  • Irmeline
    Saftmedbulle skrev 2011-05-24 17:59:10 följande:
    Massor av lycka till med angreppsplanen (snyggt ord, förresten)!
    Tack!
    Hur funderar du? Ska du köra på ett tag o se om du blir gravid igen eller funderar du på att ta lite tester parallellt?
    man kan utreda sig utan remiss på sophiahemmet, med vanlig patientavgift. Om man inte utrett sig kan man inte få IVF, så det kan vara bra att spara tid och ta prover simultant. Så tänker jag.
    Men med din graviditetsstatistik så är du nog redan gravid denna månad,så då behövs det ju inte!! :)
  • Irmeline
    Jojjo77 skrev 2011-05-24 20:53:07 följande:
    Biverkningarna är väl som sagt att man pumpas full med olika hormoner för att trigga och lura kroppen till ÄL. Trots att man gör allt detta så finns ju inga garantier för att det ska ta sig...Biverkningarna kan också variera beroende på vad det är för fel, d v s om felet sitter hos mannen eller hos kvinnan.
    Precis, hormonera vid IVF är inte att leka med. Jag tar ju pergo nu, som har sina biverkningar, men som ska ge 1-2 ägg. Vid IVF vill man ha 10-15st. och så plockar de dem med en nål genom vaginalväggen, en och en in i folliklarna och suger ut äggen, blöder och krampar o gör rätt ont efteråt (man är lokalbedövad vid ingreppet).
    Men, jag skulle gladeligen gå igenom det för att få barn (nog ingenting jämfört med förlossning).
    Men om jag hade goda chanser vid inseminering skulle jag prova det 2-3 mån åtminstone. Det är ju inte jättelång tid i sammanhanget.
  • Irmeline
    Frk Svår skrev 2011-05-26 08:31:07 följande:

Grattis TomMon!! Låter ju jättespännande det där

När det gäller att hålla på sig innan spermieprov så fick jag och sambon rådet att inte sexa mer än var tredje dag, det räcker gott och väl för att det ska bli bebis, sa gynekologen. Han ligger strax över gränsen för "bra sperimer" så vi får nog köra på det rådet

Ego: Nu längtar jag bara till mensen kommer och sen ska jag börja med Pergo. Men jag känner mig lite nervös för min hjärna är illa nog inställd på att det kommer att bli bebis direkt. Det finns liksom inte i min värld att jag inte kommer att bli gravid första månaden med Pergo och risken är ändå ganska stor att det kan dröja så jag är rädd att jag kommer att bli väldigt besviken

Jag har fått trötthet och sovrubbningar samt värmevallningar som biverkning av pergo. Inte kunnat sova hur trött jag än är, för jag är så varm, sen fryser jag, sen svettas jag igen, Jobbigt speciellt på nätterna. Sen så har jag lite "fläckar" framför ögonen, en pytteliten synrubbning kanske man kan säga. För att inte tala om värken i äggstockarna!
    Förstår att du är rädd att bli besviken, jag blev superbesviken när det inte fungerade, men nu är jag påt igen!!
Svar på tråden Vi över 30 som längtar efter första barnet