Inlägg från: Irmeline |Visa alla inlägg
  • Irmeline

Vi över 30 som längtar efter första barnet

Var och hälsade på en nyfödd idag. Och kom och tänka på en sak angående spermier och alkohol.
    Föräldrarna till den lille försökte ett år innan hon blev gravid. Han är ganska glad i öl vanligtvis. Månaderna innan hon plussade blev han stressad och fick panikångest och slutade dricka helt. Några månader senare blev det graviditet. Tror inte det var en slump!
    Försöker få mannen att dricka lite mindre. Han äter redan vitaminer. Och visst ska man dricka mindre kaffe också?
    Sophy, berätta allt du vet, du är ju expert!

• Irmeline
    Sophy80 skrev 2011-05-16 02:16:26 följande:
    Min syrra gjorde den där grejen, gick upp till dubbelt ursprungsvikten. Någon slags nervös grej om att bebisen var i centrum och skulle få i sig all tänkbar näring. Det enda hon gjorde under graviditeten var att käka och sova. Med följd att barnmorskan sa åt henne att hon ska ju orka föda också. Hur ska ungen komma ut om man bäddar in varenda muskel i kroppen i fett?
    Och nu är hon en sån där morsa som sätter ungen i fokus precis heeela tiden. Om någon i hennes närhet har något annat intresse än den lilla flickan, så får denne veta vilken egoism det är. Jag älskar min systerdotter, men jag står inte ut med mammans beteende. Ni kan ju själva gissa hur vansinnigt bortskämd flickan håller på att bli! Rena plågoanden som slår mamma och pappa och aldrig kan få nog med presenter.
    Vilken björntjänst!
    Flickan kommer ju inte lära sig någotning om hänsyn och få problem med att vara för ego i framtida relationer till vänner och pojkvänner och på arbetsplatsen. Om de VERLIGEN vile hennes bästa skulle de uppfostra henne till en bra medmänniska som respekterar och älskar även andra än sig själv. Förhoppningsvis lär hon sig det av livet ändå, men hon lär ju gå på ett par törnar på vägen dit.
  • Irmeline
    Marsflickan80 skrev 2011-05-15 22:52:03 följande:
    Irmelie: Hittade två olika:

"Dessutom tycks koffein kunna orsaka defekter i spermierna och män bör därför inte dricka för mycket kaffe, Cola eller andra koffeinhaltiga drycker om paret försöker att bli gravida."

"Fortsätt dricka kaffe, om du tycker om det. Två brasilianska studier som publicerades 2005 bekräftade att kaffe kan förbättra spermiers motilitet (rörlighet). De fertila män som deltog i en av studierna stod i begrepp att genomgå vasektomi. De som regelbundet drack minst sex koppar kaffe omdagen hade betydligt högre spermamotilitet än de som inte gjorde det (Sobreiro et al 2005). Den andra studien undersökte infertila män och hittade en liknande effekt av regelbundet kaffedrickande: förbättrade spermamotilitet och högre antioxidantnivåer (Pasqualotto et al 2005). Högre intag av kaffe tycks förbättra spermiernas motilitet, men man vet ännu inte om det definitivt förbättrar graviditetschanser."

Hm, hur skall man tolka detta? Att kaffe förbättrar spermiernas rörlighet men kan dock vara skadligt för spermierna?
    Suck, som med allt annat, mycket teorier, lite kalla fakta.
  • Irmeline
    Saftmedbulle skrev 2011-05-17 14:59:23 följande:
    Måste bara få gnälla lite...

Var på utflykt (jag är lärare) idag med en helt ny kollega och vi bekantar oss lite med varandra.
    - Har du barn?
    - Nej, svarar jag (och hoppas att det räcker så inom det området...)
    - Vilket tufft beslut att ta att inte skaffa barn, svarar min kollega.

Va?!?

- Det var knappast ett beslut utan det är ofrivilligt, svarar jag och försöker att tänka klart samtidigt.

Alltså... varför förutsätta att man VALT att inte ha barn (bara för att jag är 40)? Jag vet att jag gnällt över detta förut, men jag har betydligt mer överseende om ungarna frågar. Jag känner ju dessutom inte kvinnan och har alls ingen lust att fläka ut mig, som det kändes som i det läget. Borde nog ha sagt precis så, men det stod barn runt omkring och ja... hon är ju ny så jag ville inte framstå som en bitch redan första dagen vi jobbar ihop (men imorgon, då kommer bitchen fram ;)

Nå! Nog gnällt här. ÄL är överstökad och vi har jobbat på här i Stockholm ; Nu väntan, som vanligt.
    Kramar till alla!
    Hon kommer få så hon tiger sen när du kommer där med din mage..
  • Irmeline
    Kattflickan skrev 2011-05-18 08:07:13 följande:
    Hejsan,

Dag 15 och ÄL-testet var lite starkare i morse, från ingenting till en tydlig, svag linje. Eftersom min stegring brukar vara snabb tror jag på ett fullt utslag ikväll! Så det verkar som  jag får som jag ville, en ÄL på dag 15! Ikväll ska det sexas som aldrig förr Vi har fått till det varannan dag sen i lördags. 

Jezza, det skulle kunna vara en nidis, men det är som sagt svårt att säga. Sen vet man ju aldrig om det är ett foster på gång som sen aldrig fortsätter utvecklas. Jag undrar om det var så för mig förra månaden eftersom jag hade symptom som upphörde 2 dar före bim.

Millan- som ska till jobbet NU! 

Yes! Heja heja, tredje gången gillt!
  • Irmeline
    Mumwannabe79 skrev 2011-05-18 09:18:11 följande:
    Hej tjejer!
    Jag var till kvinnokliniken igår för cyst-kontroll och ev. punktion av cysta. Var till en läkare som jag inte varit till förut och han verkade duktig. 
    Han hittade inga cystor att punktera och det var ju positivt. MEN han tyckte det såg ut som att en äggledare är vätskefylld (säcktubor) och så har jag polycystiska ovarier Rynkar på näsan
    Känner mig uppgiven, har ju inte bara en åkomma som försvårar att bli gravid utan eventuellt fyra. Endometrios, PCO, en trasig äggledare och spottings. Förhoppningsvis fungerar den andra äggledaren, men chansen att jag kommer bli gravid utan IVF känns obefintlig. Rynkar på näsan
    PCO behöver inte vara så farligt som du tror. Det betyder att man har fler folliklar och kanske har svårare att ägglossa, å andra sidan har man fler ägg och är därför fertilare längre upp i åldrarna. Dessutom har man bättre kvalitet på äggen, och blir oftare gravid om man väl lossar. Och så har man de bästa chanserna vid IVF!
  • Irmeline

Apropå att veta det där med vad X är för något etc så måste jag erkänna en sak.
    Redan flera år innan barnskaffning var aktuellt var jag inne och läste här på FL. Och jag läste inte var som helst, utan under formet "svåsrt att få barn" eftersom jag visste att jag hade PCO och förmodligen skulle ha svårt att bli gravid. Jag läste om PCO, om pergotime behandlingar, om X och om IVF. Har alltdi varit inställd på att behöva någon slags behandling, så det var skönt att få veta en del.
    Men visst fan är det psykat och läsa sånt flera år innan!

• Irmeline
    DubbelAA skrev 2011-05-18 14:15:36 följande:

Tänkte jag skulle skriva in mig på BIM-listan men jag vet ju inte riktigt när jag har ÄL. Enligt kalendern här på FL är det ett datum o enligt FF ett helt annat. Ni som tempar, tycker ni att det datum som FF "förutser" brukar stämma?
    För mig är det första månaden jag testar att tempa så det kanske inte går att gå efter det alls?

Hur lång cykel har du? Naturligt alltså (ej med p-medel). Ofta sker ÄL 14 dagar innan cykeln tar slut, dvs har du en cykel på 30 dagar sker den ofta dag 16 (30-16) etc. FL brukar väl räkna på 14 dagars cykel om du inte lägger in gammal fakta. Men köp billiga ÄL-test vet jag, och testa från dag 12 eller nåt, så får du se. Du kommer se när ÄL skett också genom FF. Sen kan du förutsätta att du lossar runt den dagen i framtiden, även om det kan variera.
  • Irmeline
    Irmeline skrev 2011-05-18 14:22:53 följande:
    Hur lång cykel har du? Naturligt alltså (ej med p-medel). Ofta sker ÄL 14 dagar innan cykeln tar slut, dvs har du en cykel på 30 dagar sker den ofta dag 16 (30-16) etc. FL brukar väl räkna på 14 dagars cykel om du inte lägger in gammal fakta. Men köp billiga ÄL-test vet jag, och testa från dag 12 eller nåt, så får du se. Du kommer se när ÄL skett också genom FF. Sen kan du förutsätta att du lossar runt den dagen i framtiden, även om det kan variera.
    Nu blev det lite snurrigt. Ska stå 30-14=16, (och om du har 40 dagar 40-14=26 etc.)
    FL brukar räkna på 28 dagars cykel.
  • Irmeline
    SmoochiePoo skrev 2011-05-18 21:15:29 följande:
    DubbelA: Låt honom göra jobbet i sängen så får han träningen han behöver. Skrattande

Ego: Ja då har jag legat i 2 dagar med mensvärken from hell. Idag kom det dessutom (äckel varning) en röd klump på ca 1,5 cm vet inte om det var koagulerat blod eller den lill*. Hur som helst så hoppas jag allt är ute nu. Ska ju till gynakuten igen på fredag, och ska nog be om ett vul för att se om allt är ute. Ska även ta ett grav test imorgon och hoppas på att det är neg eller svagare åtminstone. Sen äre bara att vänta på ÄL. För många verkar ÄL komma 14 dgr från blödningens start med ett mf, eller har jag förstått det helt fel?
    Väldigt olika när ÄL kommer efter mf, för en del som om mf var mens, dvs lika många dagar som en vanlig cykel, men ibland blir det värre. För mig tog det tre månader innan jag fick min mens tillbaka.
    Hoppas det går fort för dig!
Svar på tråden Vi över 30 som längtar efter första barnet