Inlägg från: Jezzi80 |Visa alla inlägg
  • Jezzi80

Vi över 30 som längtar efter första barnet

...för övrigt kan jag säg att jag mår lite illa. Har gjort det sen i förrgår, men då vet jag att det var pga painkillers. Illamåendet har dock hållt kvar sig... i mildare skala. Vet inte om painkillern ännu är orsaken eller inte.

• Jezzi80
    Ansi30 skrev 2011-04-14 12:48:29 följande:
    Nu är jag helt skakig... jag har fasiken PLUSSAT!!!!!!

Har gått här och väntat på mensen och allt har känts precis som det alltid gör innan jag ska ha den men så idag kom jag på att jag kanske borde testa eftersom bröstvårtorna helt plötsligt började göra ont...

Nu är det bara att hoppas att plusset håller i sig! 
    GRATTIS!!!!

...även mina bröstvårtor gjorde sig påminda speciellt idag faktiskt. Mannen tog lite och Aj???
    Haft småömma bröst sen i förrgår. Vill dock inte reflektera för mkt om det. Dom e knas sen bröstreduceringen och det va liknande när jag väntade på mitt första BIM.. som ju blev mens.
  • Jezzi80
    ifyouweremine skrev 2011-04-14 19:33:27 följande:
    Ceke - Hehe ja det kliar i fingrarna men nu har jag bestämt mig för att jag testar på lördag om inte mensen kommit innan dess. Det är så jobbigt att testa nära bim ifall det blir minus. Då vet man ju fortfarande varken ut eller in. På lördag är jag bim+5 och mensen skulle egentligen ha varit slut vid det laget - om det är negativt då så känns det som man kan utgå från att mensen bara hoppat över en månad eller är väldigt sen och då kan jag lika gärna sluta grubbla. Här tänker vi rationellt värre! ;)
    Jag har för övrigt läst på lite om hur stor chansen är att man får positivt på stickan vid olika tidpunkter och vad det kan bero på (google-mästaren ni vet...). Eftersom BM tycker att man ska vänta tills bim+10 känns det ju som det borde finnas en anledning till det. Samtidigt står det ju på graviditetstesterna att man kan testa på bim och det borde ju innebära att de flesta får plus på bim (om de inte är ute efter att man ska köpa massor av test förstås.. Skrikandes). Men det där är tydligen uträknat på att man ska ha en normallång cykel på 28 dagar och en lutealfas på 14 dagar. Och om jag då har en cykel på 26 dagar och lutealfasen börjar först på dag 16 i cykeln, då är ju jag egentligen bara på bim-4 när jag har bim. Och likadant kan det vara tvärtom och det är därför endel plussar så tidigt. Det verkade rätt logiskt tycker jag.

Sen är det ett gäng som plussar på bim+14 och så, men då handlar det oftast om att man hade ägglossning senare än man trodde. Och detta skulle inte vara aktuellt i mitt fall eftersom vi bara sexade under fertila veckan och inte därefter. Sen finns det vissa som plussar sent pga låg hormonnivå men det är tydligen ganska ovanligt. Så efter detta faktasökande har jag börjat med mitt rationella tänk ovan. :)

Japp, det var dagens lektion i testande det. Cool
    Tackar, bockar och niger o allt på en gång, för den lektionen Glad
  • Jezzi80
    ceke skrev 2011-04-15 19:31:37 följande:

Däremot tokigt ömma bröst som liksom snart har växt ur mina F-kupor. Jisses... vet inte var detta ska sluta??? Kekke gillar utseendet på mina "nya" tuttar då de typ ser ut som ett par siliconbröst, men ta på dem, det får han INTE, får då skriker jag rakt ut

Undrar såklart när jag läser detta (men har såklart undrat innan massa med) hur det blir med mina boobs den dagen...
    Gjorde bröstreducering för 3 år sen... Från H till stor C. Sen har de vuxit ännu mer o nu har jag DD-F (beror på bh-märke) igen Förvånad
    Hade vid operationen nästan inget fett, bara körtlar.
    Man undrar ju hur de kommer bli under graviditet och amning!

Kram på´re!
  • Jezzi80
    ceke skrev 2011-04-15 20:09:58 följande:
    Hehe.. jadu.. du kan nog vänta dig att de växer lite i a f. Trist att de blir större och större igen efter reduceringen. Inge kul för ryggen med tunga bröst! Jag blev rekommenderad en förminskning av brösten när jag va 18 (hade större då och lite övervikt samt en ryggskada pga ridolycka samt dålig på att träna ryggen), men valde då att inte göra den. Det va nog bra, för de hade nog bara växt tillbaka i o m att jag sen la på mig än mer vikt. När jag för några år sen dock verkligen bestämde mig för att ta tag i min kropp, gick ner 15 kg i vikt samt tränade massor, så försvann en hel del av brösten också och jag kom ner i D-kupa. När jag slutade med p-ringen sa det dock "pang", så var brösten tillbaka i 70 F-kupan igen trots att jag i övrigt inte gick upp i vikt. Hmmm... Får se vad som händer efter barn (som i slutändan förhoppningsvis blir 2) och amning. Efter det kanske jag rent av väljer att lägga pengar på en reducering om inte landstinget vill finansiera en. Får så ont i ryggen när brösten är tunga!! Och itne för att tala om problemet att hitta bra bh:ar, bikinis etc.. Ja.. du vet!
    Jo, jag blev rekomenderad operation när jag va 16-17, hade 65-70 E då. Men så blev jag 20 och fick anorexi. Borta...totalt. Tommare skinnpåsar har jag nog aldrig sett hehe.
    Men de kom ju tillbax såklart... och sen blev det fördröjt pga massor, men fick det gjort till slut.
    Har ju en kronisk smärtsjukdom oxå... så det kändes helt underbart efter förminskningen.
    Nästan så man trillade bakåt första gångerna för man va så van att behöva ta i för att stå rak haha.
    Vikten har pendlat sen efter operationen... men även om jag idag väger exakt samma som på op-dagen, så e de större. Fick förklaringen att eftersom jag har mest bara körtlar så är det inte så mkt som försvinner om jag går ner i vikt... sålänge jag inte svälter mig till farligt låg såklart.. då försvinner det mesta ju...

Kram
  • Jezzi80
    Finlandssvenska skrev 2011-04-19 11:04:25 följande:

Hej på er!
    Följer också med en unge i minuten och har kommit fram till en sak då jag kollar på programmet.... Och det är att om jag någonsin blir gravid och ska föda så ska jag definitivt inte ha nån epiduralbedövning... Måste finnas andra alternativ som inte är en så jäkla stor spruta som ska in i ryggraden.... Ryser bara jag tänker på det... Ok jag har nålskräck men tar hellre smärta än den sprutan...

...här e en som e van vid just såna bedövningar. Hoppas och inbillar mig att det inte är så extremt mkt värre än de jag redan fått i ryggraden (bl.a) Men nä, det e inte det roligaste... 

Kram
  • Jezzi80

hejhej på er alla fina.
    Nu har jag läst igenom... hehe, tog sin tid!

finnig o jävlig, knashumör och trött. Svullna bröst.
    Funderar på att köra ett test imorrn faktiskt. Verkade ju som jag hade ÄL tidigare än beräknat.. så kanske???

Några stenar lyftes från mina axlar häromdagen iallafall. Fick nämligen bekräftat och färdigdiagnostiserat en uppmärksamhetsstörning med adhd-drag. Äter redan medicin för den, men har oroat mig för att inte få tillbax medicinen efter grav.+ammning... och det känns viktigt! Så lugn och bekväm jag är nu har jag aldrig varit och det har varit en stor anledning till att jag mår bra.
    Men nu är alltså det klart, så jag är säker på att hjälpen finns kvar efter barn o så.
    Äter fortfarande medicinen men dagen jag plussar slutar jag tvärt. En medicin som går ur kroppen väldigt snabbt och inte påverkar barnet om jag slutar när jag plussar.

Andra saken va att han avskrev en diagnos jag fick för 11 år sen men som inte varit aktuell på flera år. En diaqgnos som stämplat mig negativt i vården just för att jag inte har de problemen eller beteendet alls. Underbart!

Va hos min smärtläkare ett litet tag sen oxå.. (har jag skrivit det? Hmmm...) Jaja, sprutor i händer o armbågar.. men tyvärr har jag fortfarande ont. Vet inte om jag måste in igen kanske. Hoppas inte det... men jo, blir det inte bättre tar jag hellre helvetesinjektioner i nervtrådarna. 

Påsk... hos mamma o pappa på lördag. Ska fixa påsktårtan och tror vl det blir typ Fransk Chokladtårta. Måla ägg , käka gott och leka med syskonbarnen :D
    Ena killen är snart 9, andra dryga 1 år.
    Träffar sällan minsta eftersom de bor utanför GBG och jag i sthlm...

...vaknade efter mkt om och men idag av den obehagliga påträngande smärtan bara en djup stenhård innebrännar-finne mellan näs-roten och ögonbrynet bara kan ge... Grr.. hoppas finnarna har vettig anledning att va där!

Nattinatti på er finisar!
    Hjärta

• Jezzi80

hejhej

neg. på testet imorse, men det e ju tidigt...

Tack alla för kommentarerna!
    Superskönt med att ha fått bekräftat min uppmärksamhetsstörning. verkligen.

Diagnosen som togs bort var Emetionellt instabil personighetsstörning (dvs bordeline) som jag haft många år. Men efter otroligt kämpande under 8-9 års tid med bla den, så har jag kunnat komma vidare och tränat, behandlat, slitit med beteendeändringar,  bort den. Inte särskillt många läkare ens som tror det är möjligt (en gång personlighetsstörd, alltid personlighetsstörd typ). Men jo, det går. men med extrem kamp.

Fibromyalgi är en annan sak som jag har. Den stämmer, och hör till den lite ovanliga sorten då jag mest har nervsmärtor. Det är pga dessa nervsmärtor jag får nervblockader. Dvs injektioner i nervtrådarna med bedövningsmedel. Växlar med var jag får dom, oftast i armbågar, handleder, men även knän, fotleder, fotsulor, nack-nerverna under kraniet (gränsen) och olika ställen i ryggraden.

Anledningen till att borderlinediagnosen va så extra skön att få bort, är att jag blivit så illa bemött i vården pga den, även sen jag inte uppfyllt diagnosen.
    En stämpel där läkare, sköterskor, mentalskötare osv behandlar en som man SKA vara manipulativ, lögnaktig, missbrukande av iallafall nåt, utnyttja andra osv. Har man inte de svårigheterna... så känns det för jävligt att behöva uppfattas som sån...

Jaja, nu har jag kokt gula ägg som jag ska pyssla med, och fixat en fransk chokladtårta som håller på att svalna.
    Trött som attan, ont och så finn-fanskapet.
    Softa lite i soffan nu..

Kram på er!

• Jezzi80

Haha Keke, ja nu fnissades det minsann
    ...och är man som jag, blond, 1/4-finsk, oftast sköter tvätten eller svarar på mannes frågor om den... så var de riktigt roliga hehe

Idag har jag för första ggn på ett par månader tagit mig in till stan o fikat med en vän . Inte gjort det på länge pga lunginflammationen... Härligt! Ett typiskt söder-ställe, mysigt och udda haha.

Saftis: Kanske skulle det funka att testa ändå... trots ev hormoner som e kvar. Visar det + så borde det ju stärkas mer och mer och du är gravid på nytt, medans det borde va stilla eller minska om det är kvar från missfallet?
    Njut i Barcelona!

Nu blir det dunder-softande på balkongen för min del. Katten gör mig sällskap medans mannen tjänar pengarna
    Kram o glad påsk på er!

• Jezzi80
    Marsflickan80 skrev 2011-04-23 22:31:00 följande:
    Jezzi80 skrev 2011-04-22 15:26:37 följande:
    Nu blir det dunder-softande på balkongen för min del. Katten gör mig sällskap medans mannen tjänar pengarna
    Kram o glad påsk på er!
    Låter underbart avkopplande Visst finns det få saker som får en att slappna av så bra som en spinnande katt? Min lilla älskling sprang precis iväg för att gömma sig pga alla smällare - stackars de små liven
    Ja de  e mysiga de där spinnande sakerna hihi. Har som tur e en som inte reagerar så mkt på smällare. Visst, blir det FÖR mkt så älskar hon inte det precis, men hon verkar inte riktigt rädd för dom då heller. Däremot har hon såklart andra egenheter.. hon Hatar buren, åka bil och få örondroppar...
    Marsflickan80 skrev 2011-04-23 22:38:38 följande:
    Jezza: har du testat om det ligger nån i magen?
    Japp, har testat 2 ggr faktiskt men inget +
    Testade "extra" för att ha koll på om det va ok med en mellanöl + nubbe på påskmiddagen igår hehe. Dricker nästan aldrig och det va bara ett litet glas öl och 1 liten nubbe... men ville ändå försäkra mig om att det fortfarande va ett -
    Har BIM idag men ingen mens i sikte...  får väl se vad som händer. Känns som det borde synts på testet nu... eftersom vi (tyvärr bara) sexade till det när jag misstänker att jag hade min tidiga ÄL ca den 7e. (asså 6ade nårra ggr omkring det datumet)
Svar på tråden Vi över 30 som längtar efter första barnet