Inlägg från: Kattflickan |Visa alla inlägg
  • Kattflickan

Vi över 30 som längtar efter första barnet

Jag heter numera Kattflickan! Förhoppningsvis känner ni igen min bild.

• Kattflickan

Tedax: ibland känns det hopplöst! Men ni har ju blivit gravida tidigare, så ni blir det nog igen, förhoppningsvis snart! Här är det också mest jag som anstränger mig, mannen har inte lika bra koll på allt som jag. Tycker du gör rätt i att sysselsätta dig, det gör jag också men det hjälper inte alltid för mig utan tänker att allt jag vill ha är en liten.

Jag har börjat bli lite förkyld, sämsta timingen, har ledigt en dag den här veckan för att åka till Karolinska, och sen ska jag på kurs 2 dagar. Jag kan inte vara sjuk!

• Kattflickan

Om lite mer än en vecka påbörjar vi vår IVF PGD!

Jag är imponerad över att vi får börja så snart!

Fick sticka mig själv i magen idag och med tanke på att jag är spruträdd så gick det jättebra faktiskt.

Känns bra att vara igång även om jag får påminna mig om att våra chanser inte är så stora att det ska lyckas.

Millan

• Kattflickan

Irmeline: Mitt AMH-värde tyder på att min äggreserv inte är så bra. Det innebär att jag troligen får fram rätt få ägg vid en stimulering. Vid IVF PGD är det bra att få fram många ägg då troligen en stor andel är dåliga och sen faller det alltid bort några ändå. 

Men får jag väl fram några friska ägg så borde mina chanser vara rätt goda eftersom jag blivit gravid 3 gånger innan.

Läkaren vi träffade var bra! Hon tyckte absolut att det var värt för oss att försöka. 

Jojjo: Har du börjat spraya än? Jag kanske borde tränat min man också att ge sprutor om och utifall jag får ett återfall av spruträdsla. Just nu är jag mest bara rädd att glömma alla detaljer tills när det är dags. Tog du menopur? 

Jag åkte förbi ett apotek idag och lät beställa in mina mediciner inför ivf'en. 

Känns spännande och otroligt bra att vi fick komma igång så snabbt. I mars kommer vi att veta betydligt mer om vad IVF PGD kan ge för oss. Med en massa tur så kanske jag är gravid också  

Millan.

• Kattflickan

Grattis Saftis! Jätteskönt att det gick bra idag.

Tack Maria och Tedax! Jag hoppas verkligen på att vi får ut många ägg. Hoppas ni får er utredning snabbare än ni tror Maria.

Jojjo: livet är inte rättvist, tyvärr! Det känns som ett slag i magen när man får höra om andra som får oplanerade/oönskade barn. Jag hoppas du blir gravid snart igen.

Jezzi: Hur länge har ni försökt nu?

Millan

• Kattflickan

Idag hämtade jag ut medicinerna. Shit, det blev ju två påsar fyllda med medikament! 

Är nu livrädd att göra nåt fel med medicinerna framöver. 

Mumwannabe: Lycka till med ditt äggplock, spännande! 10 blåsor låter bra.

Millan

• Kattflickan

Liwa: Har du tagit nässprayen innan? Om mensen fördröjs när man tagit sprayen för att nedregleras så sa barnmorskan att det kan bero på att man fått en cysta på äggstocken? Hoppas din mens kommer snart, annars får du ringa till stället där du gör ivf.

DubbelA: Bor du också i Uppsala? Går du på RPC? 

Tack Irmeline! Jag borde kanske skriva in mig i listan under IVF. Det var ju så länge sen jag var inskriven i vår lista.

Millan

• Kattflickan

Det här är min första ivf! Jag gör ivf pgd på Karolinska. Jag ska börja med sprayen om prick en vecka. Var på Karolinska i tisdags och fick klartecken för att börja. PGD innebär att de tar ut en cell av det befruktade ägget för att göra en analys, i mitt fall på downs syndrom.

Undrar varför de kör en kort och en lång metod? När väljer de den ena eller den andra?

Hoppas din mens kommer snart, det är min erfarenhet att när man vill att den ska komma, då är den sen, när man vill att den ska utebli, då kommer den tidigt

Millan

• Kattflickan

DubbelA: Jag har inte haft så mycket kontakt med RPC, men den jag har haft har varit positiv! De har varit trevliga och verkar duktiga. Jag kommer att gå dit för att göra VUL och ta blodprov etc. 

Min barnlängtan har börjat ta oanade vägar. Nästan varje kväll går jag in på blocket och söker på kattungar. Tittar på bilderna och känner det ila till i magen, de är så otroligt söta. Har tänkt att det är för att vi nyligen förlorade vår katt som jag kollar in kattungar, men så slog det mig idag: Det är barnlängtan! Men att gå in på webbisar och kolla in nyfödda känns för plågsamt, så det gör jag inte, kattungar däremot...

Men vi ska inte ha någon ny katt. Sambon är egentligen allergisk och om vi lyckas bli med barn så är det bättre att vänta tills barnet är några år och man vet om det är allergiskt eller inte innan man skaffar barn.

Maria: Hoppas att utredningen ger några svar. Om jag förstått det rätt så kan det vara lite svårt att konstatera att man har ett immunologiskt problem?

Millan

• Kattflickan

Kaprifolen, jag har lite svårt att förklara skillnaden mellan långa och korta metoden, tror att den sk. nedregleringen är längre vid den långa metoden. Hmm..jag får googla. Förstår att du saknar katt! Jag gillar både katter och hundar men är nog lite mer av en kattmänniska. 

Maria: Jo, jag tror att barnlängtan kan visa sig på oanade sätt. Jag är med i en tråd med andra som har lågt AMH. För vissa verkar det vara pga att de har en autoimmun sjukdom och flera har åkt utomlands för att få hjälp. Så jag har också läst lite om det.

Igår insåg jag något som är bra märkligt. På min avdelning på jobbet är vi ca 12 kvinnor, i olika åldrar. Av dessa vet jag nu att 5 st har problem med underfunktion av sköldkörteln. Är inte det lite märkligt? Det är ju vanligare bland kvinnor, men vi måste ju helt klart vara överrepresenterade på mitt jobb.

Millan-5 dagar till spraystart!

Svar på tråden Vi över 30 som längtar efter första barnet