• ceke

Vi över 30 som längtar efter första barnet

Japp.. naturvetare i grunden (men jobbar som socionom nu) och kontrollfreak här!

• ceke

MariaF: Åh va kul! Stort GRATTIS! Denna gången SKA det gå vägen Skrattande Hjärta

Marsflickan: Vi vill också kolla ifall fostret (japp, från och med på måndag går vår lilla Prick från att kallas embryo till att kallas foster) har DS. Det kan man göra genom CUB. Då får man en sannolikhetssiffra på om fostret har kromosomavvikelser eller inte. Det är en kombination av ett blodprov där de mäter hormonnivåer (som jag förstått det) och ett ultraljud då de mäter fostrets nackspalt. Det kombinerat med moderns ålder ger en sannolihet för att barnet har DS: Får man dåliga siffror får man remiss till att gå vidare med fostervattenprov eller moderkaksprov, där man får veta definitivt hur det står till. det finns ju viss risk med de två sistnämnda proverna, så därför rekommenderar de CUB för att veta vilka foster som ligger i riskzonen för DS....

Jag ska ta blodprovet för detta på måndag i v 10+0, och nackupklaringen (NUPP) den 1 juni. Sistnämnda ska göras i v 11-13 om jag förstått det rätt. Du kan kolla lite på ultraljudsbarnmorskorna.se hemsida, om du vill.

• ceke

PeLeKo: Tror jag hittat på lite olika ställen att 80% av alla graviditeter går bra Så visst ska du glädjas åt ditt plus! Tänk att du väntar barn, inte missfall! Missfall är ju inget man kan förhindra heller, utan det är att celldelningen inte går som den ska.. Så det är bara att tro på det lilla embryo du har där inne i dig, att det ska växa och frodas som det ska!

Men jag vet... går in i v 11 imorrn och är fortfarande väldigt orolig för hur det kommer att gå! Det hör nog till... Ta det lugnt, om du tränar, träna kanske inte precis lika hårt som tidigare och känn efter vad kroppen säger till dig. Är du trött, så vila etc. growingpeople.se har en massa läsvärda artiklar om att vänta barn som jag gillar att kolla på

• ceke
    SmoochiePoo skrev 2011-05-16 08:48:50 följande:
    Satt och funderade på tunnelbanan varför jag inte är så upprörd över missfallet. Känner mig som en kall människa...men kan nog vara så att jag är lättad över att det inte var ett utomkvedhavandeskap, har ju gått igenom ett sådant förut och det var inte något jag vill göra igen (dels för att jag bara har en äggledare kvar) men också tanken på att uppleva den smärtan och operation igen ger mig kallsvettningar... Eller är jag en känslokall människa? Obestämd Känner mig hemsk...
    Kiyona: Inte ska du känna dig hemsk eller kall heller! Förstår att du mitt i allt är glad att det inte var ett X igen och att du har kvar den äggledare som finns kvar! Det är ju faktiskt en vinst mitt i tragiken.

Den här gången verkar det ju ha funkat så långt att embryot kom ner i livmodern och det är ju också positivt även inför framtiden! Sen kan man ju inte göra nåt åt att celldelningen denna gång inte gick som det var tänkt. Men jag tror att dina tankar och känslor som du känner nu är helt adekvata. Du är inte känslokall för att du är glad att det inte var ett X!!

Kram!
  • ceke

Millan: Första gången jag fick en geleklump några dagar innan ÄL var den månaden jag blev gravid Men jag var rätt häpen och undrade vad det var för nytt sattyg som kroppen kommit på Och dagen efter geleklumpen började ÄL-flytningarna, har jag för mig.. som var rikligare än de brukar va... Så geleklump är i mina ögon ett gott tecken Och just ja... med tanke på ÄL-test tror jag det kom på dag 13 och geleklumpen på dag 8... ÄL va på dag 14...

• ceke

Shelby: Klart du platsar här! Alla har vi olika förutsättningar, men alla har vi samma önskan Det är det som svetsar ihop oss här i gruppen

• ceke

Åh, Astro, så underbart!!! Klart det är ett plus! Stort GRATTIS! Och den här gången kommer det att gå!

• ceke

PeLeKo: Det ska finnas receptfria tabletter mot illamående på apoteket. Fråga! Om inte annat kan en läkare skriva ut tabletter mot illameånde. Tror de heter nåt typ Lergigo Comp.. har läst det i en annan tråd...

Här kom första nästan kräkatacken igår... v 10+5??? Då brukar ju de flestas illamående gå över, men då fick jag en sväng istället. Hehe... Känns helt otroligt att tiden faktiskt har gått framåt.. går in i v 12 i morgon (11+0) och då är det bara lite mer än en vecka kvar till NUPP. Har ömma bröst etc fortfarande så hoppas det betyder att den lille där inne fortfarande växer och frodas precis som det ska!

Marsflickan: Stöttandekram till dig!  

• ceke
    Polarlantis skrev 2011-05-23 08:10:17 följande:
    Tack! Det behövs nog...denna berg-och dalbana är påfrestande....man ska visst jobba också har jag hört>!??!
    Jobba??? Vad betyder det???
Svar på tråden Vi över 30 som längtar efter första barnet