• Den lilla M

4 missfall.. Finns det hopp?

Ninninn jag vet inte vad jag ska skriva. Mitt hjärta värker för dig och tårarna rullar ner för mina kinder när jag läser vad som hänt dig. Jag vet ju hur frustrerad och trött på livet jag var efter 4st MF, så kan inte ens försöka förstå hur du mår nu.

Jag tycker du ska försöka samla ihop pengar till grekland eller london om du kan.

Sen undrar jag har du varit upp till Ludmilla Ondrasek i Sundsvall för att kolla efter BV och andra infektioner?

FSH och AMH bör dem ha kollat på dig, det gjorde dem på mig under min första grundutredning. Men har dem inte det se till att kolla dem på en gång. 

FSH = http://sv.wikipedia.org/wiki/Follikelstimulerande_hormon

AMH = http://en.wikipedia.org/wiki/Anti-M%C3%BCllerian_hormone

Jag kommer att fortsätta hålla min tummar för dig och jag skickar över lite extra styrka och energi. För jag vet att det kan behövas just nu. Stor kram

bara om man inte ger upp finns chansen att lyckas
  • Den lilla M
    Ninninn skrev 2012-06-27 09:36:58 följande:
    Tack alla ni för era värmande ord de behövs verkligen för nu e jag så nere känner inte för nått! jag hade ju Ureaplasma som Peny hjälpte mig med sen har jag även kollat BV men de hade jag inte!
    Tycker ändå att du ska kontakta ludmilla för mina läkare här i sthlm sa att jag inte hade BV men åkte ändå upp till Sundsvall och fick en dunderkur till både mig och mannen. Efter avslutad kur så kändes hela mitt underliv "renare" och hon ger en ju en riktig hästkur. Ring henne och hör efter iaf!

Massor med kramar till dig 
  • Den lilla M
    Ninninn skrev 2012-06-27 12:53:53 följande:
    Om ja hade haft BV så hade de garanterat varit borta nu efter den 25 dagars häst kuren jag åt för ureaplasman! känner också att de e normalt där nere igen!
    Fick din man också samma behandling?
  • Den lilla M

Kollade lite snabbt efter flyg till Aten och det finns för ca 2300kr per person (t/r) under augusti och ca 2000kr (t/r) i september från stockholm. 

• Den lilla M
    Ninninn skrev 2012-06-27 13:14:22 följande:
    Ok de va ju inte speciellt dyrt ja söker ju från Göteborg men de e kanske billigare att ta sig upp till Stockholm istället å flyga därifrån 
    Ja skiljer det så mycket kan det ju vara värt en buss eller tågresa upp till sthlm. Kollade och det kostar ca 1500t/r från Gbg C till Arlanda C. Sen finns det säker mycket billigare buss alternativ
  • Den lilla M

Donum det finns mycket forskning ang upprepade missfall där resultaten är mer än goda. Men tyvärr så har inte den svenska vården tagit till sig det riktigt ännu. Vi är ledande innom den inledande delen av IVF (dock så vet dem inte riktigt vad man ska göra om IVF misslyckas utan då ryks det på axlarna. Det är nämligen inte normal att två friska människor har 3-5misslyckade IVf utan då är det oftast något annat som krånglar) men när det gäller upprepade missfall så ligger vi efter.
    Det höll till o med min fertilitetsläkare med om, hon åker varje år till england och usa bla för att vara med på konferanser och föreläsningar som handlar om upprepade missfall och behandlingar av dessa.
    Tex så kollar man inte i Sverige på immunologin (vilket bär en stor del av den sk dolda infertiliteten) ordentligt, man nosar bara på ämnet när man gör en sk missfallsutredning. 
    Sen är det faktiskt så att vårdpersonalen här inte riktigt vet hur man ska hjälpa eller stödja dem som har fått upprepade MF och detta beror helt enkelt inte på illvilja från deras sida utan om okunskap.
    Men just därför är det ju tur att man kan vända sig utomlands och få mera hjälp än vad man får här hemma.
    Men sen så finns det aldrig några garantier att det blir barn bara för det. 

• Den lilla M
    Donum skrev 2012-07-01 10:24:54 följande:
    Men då säger vi så. Svensk sjukvård är värdelös och svenska läkare, gynekologer, sjuksköterskor, barnmorskor osv. har som syfte att göra så lite som möjligt för att hjälpa människor som drabbas av upprepade missfall. 

Så som den här tråden har spårat ur till en helt onyanserad hets mot svensk sjukvård är jag inte intresserad av att vara kvar. Inte heller när jag implicit (nåja, hyfsat explicit) ifrågasätts för att jag har fått ett levande barn. Då har tråden sjunkit till en så låg nivå att jag lämnar och hittar mer nyanserade sammanhang att vara del av. Lycka till vidare. 
    Det är väl ingen som sagt att dem är värdelösa, tror nog att du får läsa ordentligt vad som skrivs. Inte bara tolka det som om folk härinne tror att det är någon konspiration av svensk sjukvård mot oss med upprepade MF. Som jag skrev så handlar det ju inte om illvilja från sjukvårdens sida utan om okunskap. 
    Om det är många härinne som inte känner att dem får hjälp eller blivit dåligt bemötta så måste ju dem få skriva av sig sin frustration. 

Själv har jag haft både bra och katastrofala bemötande när det gäller upprepade missfall. Har dock inte orkat klaga på det dåliga utan självmant letat vidare efter dem som är lite mer pålästa i justa detta och pga detta så har jag fått bra hjälp. Å är idag överlycklig av att ha kommit till v31 i den här graviditeten, för det var ju inget man tog förgivet att man någonsin skulle göra. 

Å hade jag nöjt mig med en klapp på axeln, några omgångar med cytotek, en grund utredning utan funna fel och frågor om jag inte skulle adoptera ist så hade jag inte varit där jag är idag.  

Nu tänker jag inte diskutera det här mera utan önskar ALLA härinne ett stort lycka till, vi har ju faktiskt alla samma mål i  slutändan. Att en dag få bli föräldrar! 

Kram på er  
  • Den lilla M
    Ninninn skrev 2012-07-02 12:36:35 följande:
    Fasen va mycket nytt man hör hela tiden om orsaker till mf! fick sms av en kompis nu som nämde något om gluten! om man är allergisk mot gluten så kan de orsaka mf och även svårt att bli gravid någon som hört detta? kan de verkligen stämma? isåfall e de ju sjukt om de e ett sådant lätt problem
    Väldigt intressant att du skriver om detta. Jag har haft problem med ont i magen i över 5år men aldrig tagit tag i det ordentligt med utredning. Men sen i oktober tog jag bort gluten helt och hållet från min kost och min onda mage försvann på nån vecka. Sen blev jag ju gravid i december och har funderat på det några gånger ifall mina nya kost spelar in i denna graviditet. Måste se om jag hittar mer info om detta. Vart hade din kompis läst om det här?
  • Den lilla M
    Ninninn skrev 2012-07-02 13:09:25 följande:
    Va har du gjort för annorlunda med kosten?
    Tog bort gluten helt och hållet i oktober och har inte ätit nån gluten sen dess .

Förstår att det känns förjävligt inför morgondagen. Stor kram till dig 

• Den lilla M

Ninninn ush och fy jag vet inte vad jag ska säga . Det är rent ut sagt fördjävligt för allt som du råkat ut för. Jag hoppas att du och din sambo får bra hjälp i Athen sen.

Stor kram i från mig {#emotions_dlg.flower} 

Svar på tråden 4 missfall.. Finns det hopp?