• Alyssa

Du som inte kan tänka dig att donera ägg, Varför?

Jag har lite funderingar över era skäl till att inte donera era ägg till de som inte kan få barn i Sverige.

Varför vill ni inte göra detta?

Jag är själv donator och ska donera en andra gång, jag dömer ingen utan vill bara veta varför.

• Svar på tråden Du som inte kan tänka dig att donera ägg, Varför?
  • Alyssa
    phoennah skrev 2010-09-08 12:29:38 följande:
    Det är ju inte bara att klämma ut ett ägg och så är det klart. Det är mycket man måste gå igenom för att donera, och sedan går man runt här i världen med några eventuella barn man aldrig kommer att träffa. Jag tror inte att jag skulle klara det, för jag skulle alltid undra vilka de blev och hur de mådde. Sedan skulle jag inte utsätta mig för behandlingar och ingrepp i "onödan", vilket det är för mig. Jag är ju inte personligt involverad i främlingars barnlöshet.

Sedan så finns det ju åt andra hållet. Du kanske inte alls vill veta om det blev några ungar eller inte, och så 18 år senare dyker lilla Greta upp vid din dörr och säger att du är hennes biologiska mamma och att hon vill ha en relation. För i Sverige får barnen söka upp donatorerna. Självklart är det fint att det finns folk som glatt donerar, men detta är nog alldeles för känslosamt för många.
    Självklart är det inte bara att klämma ut ett ägg, det är en lite process men det går ganska snabbt. ca 2 veckor sen är det klart.

Detta med att man undrar över barnet som blev så kan jag berätta att jag trodde att det skulle bli jobbigt, trodde att jag skulle undra men det gör jag inte. Det är inte mitt barn, det kom bara ur mina ägg men inte mer än så.

För mig är äggdonation som att donera blod eller donera mina organ efter min död.

tack för att ni svarar alla mer tack! =)
  • phoennah
    Alyssa skrev 2010-09-08 12:40:57 följande:
    Självklart är det inte bara att klämma ut ett ägg, det är en lite process men det går ganska snabbt. ca 2 veckor sen är det klart.

Detta med att man undrar över barnet som blev så kan jag berätta att jag trodde att det skulle bli jobbigt, trodde att jag skulle undra men det gör jag inte. Det är inte mitt barn, det kom bara ur mina ägg men inte mer än så.

För mig är äggdonation som att donera blod eller donera mina organ efter min död.

Två veckor och hormonbehandlingar kanske inte är något som är jobbigt för dig, medan det är lång tid och mycket att utstå för någon annan. Nej, du kanske inte funderade över barnet som blev men alla är inte som du. Jag kan inte alls likställa blod eller organ med barn. Det är ju tur för barnlösa att det finns folk som du, men det är väl ändå inte underligt att vi andra känner som vi gör?
  • uniMog
    Alyssa skrev 2010-09-08 12:40:57 följande:

Jag är tidigare äggdonator och kommer donera igen men jag måste ändå svara här känner jag.. Det är iof bara några veckor av just hormonbehandlingarna men det är ganska mycket jobb och möten innan. Du ska testas, läkarundersökas, bli bedömd som lämplig mentalt och så måste det gå 6 mån mellan HIV-testerna. Det ÄR en ganska lång process även om själva behandlingen går "fort".

Jag har all respekt för dem som känner att de inte är beredda att göra den resan eller som har andra känslor inför donationen än vad du och jag har. 
    Forgive me, shiny special one, I beg of you to rip out my inadequate tongue
  • Mealla

Jag kan inte tanka mig det for jag skulle se det som mitt barn. Jag skulle dock kunna tanka mig att vara surrogat med donerat agg (fastan jag har riktigt jobbiga graviditeter) for en narstaende person. Nu ar ju inte surrogat lagligt i Sverige (av nagon konstig anledning), men det, for mig, skulle kannas mer ok. Barnet ar inte mitt biologiskt, jag skulle bara ha lanat ut min livmoder. 

• rasajj
    Mealla skrev 2010-09-08 13:26:43 följande:
    Jag kan inte tanka mig det for jag skulle se det som mitt barn. Jag skulle dock kunna tanka mig att vara surrogat med donerat agg (fastan jag har riktigt jobbiga graviditeter) for en narstaende person. Nu ar ju inte surrogat lagligt i Sverige (av nagon konstig anledning), men det, for mig, skulle kannas mer ok. Barnet ar inte mitt biologiskt, jag skulle bara ha lanat ut min livmoder. 
    sa kanner jag ocksa.

Jag uppskatter de som donerat agg. Jag har funderat pa det, men jag kanner anda att det nog skulle vara halften mitt barn.

Av bl. a. samma orsak sa skulle jag inte abortera ett barn som blivit till efter valdtakt. Barnet ar anda mitt...
    The problem is not that people are taxed too little, the problem is that government spends too much.
  • Göteborgsmamman75

Jag tillhör själv dem som gjort, men jag kan ändå förstå dem som inte vill göra.

Det är en ökad risk för cancer genom hormonpreparaten man får ta. Vill man verkligen utsätta sig själv för detta? De flesta som donerar har ju nämliigen egna småbarn hemma som behöver sin mamma. Väldigt ovanligt att kvinnor utan barn donerar. De rekomenderar att man ska ha fått sina egna barn innan man donerar till exempel.

Hade det varit lika lätt som för killar att donera sperma (dvs trevligt och inte aaaaaas - ont som det faktist gör med ett äggplock), så hade nog fler donerat.

• Reglementet

Vad är det för en lustig fråga? Om du donerar ägg, så vet du hur det går till. Varför tror du att alla vill gå igenom det?

*Kommersiellt budskap*
  • petsod
    Zixi skrev 2010-09-08 13:41:33 följande:
    Enbart pga av hormonbehandlingen
    Samma skäl här.
  • Jennie med ie
    Alyssa skrev 2010-09-08 12:04:01 följande:
    Jag har lite funderingar över era skäl till att inte donera era ägg till de som inte kan få barn i Sverige.

Varför vill ni inte göra detta?

Jag är själv donator och ska donera en andra gång, jag dömer ingen utan vill bara veta varför.
    För att min eventuella genetiska avkomma vill jag själv ta hand om och vara förälder till.
Svar på tråden Du som inte kan tänka dig att donera ägg, Varför?