• Alyssa

Du som inte kan tänka dig att donera ägg, Varför?

Jag har lite funderingar över era skäl till att inte donera era ägg till de som inte kan få barn i Sverige.

Varför vill ni inte göra detta?

Jag är själv donator och ska donera en andra gång, jag dömer ingen utan vill bara veta varför.

• Svar på tråden Du som inte kan tänka dig att donera ägg, Varför?
  • Alyssa
    Pejgan skrev 2010-09-08 13:18:48 följande:
    Jag är tidigare äggdonator och kommer donera igen men jag måste ändå svara här känner jag.. Det är iof bara några veckor av just hormonbehandlingarna men det är ganska mycket jobb och möten innan. Du ska testas, läkarundersökas, bli bedömd som lämplig mentalt och så måste det gå 6 mån mellan HIV-testerna. Det ÄR en ganska lång process även om själva behandlingen går "fort".

Jag har all respekt för dem som känner att de inte är beredda att göra den resan eller som har andra känslor inför donationen än vad du och jag har. 
    Jag skriver inte här för att jag vill att folk ska börja donera jag undrar bara över folks syns på saken. Visst är det en lång proccess men de 6 månaderna mellan besöken gör man ju ingenting bara väntar på nästa besök.

Jag ska bli intervjuad ang donation så det är endast därför jag är nyfiken på andras synpunkt.
  • Alyssa
    Mealla skrev 2010-09-08 13:26:43 följande:
    Jag kan inte tanka mig det for jag skulle se det som mitt barn. Jag skulle dock kunna tanka mig att vara surrogat med donerat agg (fastan jag har riktigt jobbiga graviditeter) for en narstaende person. Nu ar ju inte surrogat lagligt i Sverige (av nagon konstig anledning), men det, for mig, skulle kannas mer ok. Barnet ar inte mitt biologiskt, jag skulle bara ha lanat ut min livmoder. 
    Wow! Jag skulle INTE kunna tänka mig att vara surrogat med anledning av att min kropp ballar ur vid graviditet och lägger på sig 20-30kg som jag sen  får kämpa som en galning för att bli av med, för att inte tala om bristningarna.

• My Girls

Jag vill inte att min kropp ska behöva utstå mer hormoner och ingrepp än den redan har fått göra.

Ignorance is a bliss
  • Bedan

1. Jag vill inte gå igenom onödiga hormonbehandlingar
    2. Det skulle kännas konstigt att ha ett (eller flera) genetiskt barn någonstans där ute. 

• nollåtta
    Tygtiiger skrev 2010-09-08 15:05:22 följande:
    Mina ägg, mitt dna, det ska bli mina barn eller ingens. Samma med min man - jag skulle inte uppskatta ALLS om han donerade sperma. Hans barn ska jag ha, punkt.

Dessutom vill jag absolut inte genomgå hormonbehandling och äggskörd.
    Samma här.
  • logg81

Hormonbehandlingen är mitt främsta skäl. Sen är jag inte så kunnig på området...

Jag är bäst på jorden... shit happens.... =D
  • Ssunshine

Mina ägg = Mina barn, dom vill jag ta hand om..

veni vidi vici
  • Penapöna

1. Jag vill inte genomgå behandlingen.
    2. Jag tycker man ska ta hand om de barn som redan finns instället för att på konstgjord väg skapa fler.

Har själv hormonstimulerats och blivit gravid, dock inte genomgått IVF, där går min gräns, men förälder blev jag via adoption.

• Majsan70

Skulle aldrig falla mig in med hela den process som ligger bakom att aspa äggen.  Dessutom är det ju skitstora nålar. *ryser*

Svar på tråden Du som inte kan tänka dig att donera ägg, Varför?