• 7 michelingodingar

Häng på tjattråd för oss som vill snacka om mer än bara bebisar;-)

Vi är några tjejjer som hängt ihop ett tag men många har nu lämnat tråden och jaa det har liksom blivit lite döttDrömmer så nu vill vi få in flera medlemmar i våran tråd som vi kan få lära känna

här snackas det om ALLT inte enbart bebisprat utan verkligen om allt mellan himmel och jord , familjen,barnen,relationer,väder och vind,fritid ja allt som man kan tänkas vilja dela med sig av

En viktig sak vill du hänga på så är du mer än gärna välkomen men här gäller det "ge och ta" alltså så skriver man inte enbart om sitt UTAN man ger alla andra oxå respons det är något man upplevt i många trådar att många bara skriver om sitt och vissa får massor av respons medans andra inte får så mycket som ett hej!! men är du med på det så HÄNG PÅ

välkommna in jag hoppas vi blir mååånga  som samlas här Solig

• Svar på tråden Häng på tjattråd för oss som vill snacka om mer än bara bebisar;-)
  • 7 michelingodingar

En snabb vända  här inne, då var första veckan på LIA:n gjord och jag mottogs jättepositivt dessvärre fick jag en handledare som nog bör fundera över om hon klarar av att ha elever..... 2 dagar med henne och min mage ballade ur fullständigt pga stressen från henne och jag äter Omeprazol med magknip som gör att jag emellanåt får rusa på toa för det bara rinner ur mig först och främst så får jag sitta i ett rum och handledaren i ett annat, sen får jag skriva direkt i journalerna och spara det så får handledaren kolla igenom innan det skickas till läkaren för signering och handledaren så fort jag bad om hjälp sa bara att jag fick vänta och sen fick jag höra hur mycket hon hade att göra, hur stressad hon var, att hon inte mådde bra pga halsont och till slut säger hon att jag inte får skriva mer för jag skriver för fort och hon hinner inte med så jag fick sitta och glo in i en väggi 2 timmar tills jag skulle gå hem!!

Torsdag och fredag var inte min handledare där utan jag fick ha en annan och sitta inne hos henne och vilken skillnad oj oj säger jag bara denna var lugn och hjälpte mig på direkten om det var något istället för att vänta och jag kände bara en lättnad dessa två dagar!!

Dessutom så sa chefen där att jag var jättevälkommen att söka sommarjobb där så något positivt måste jag ju göra dock känner jag mig så osäker på min kompetens och frågar mig många gånger om jag verkligen klarar detta och det gör att jag känner mig så jävla osäker och intalar mig att jag inte klarar detta

jag fick iaf tillbaka resultatet på onkologiprovet jag satt och gjorde med världens migrän,trodde jag skulle klara mig men att det skulle vara med nöd och näppe men jag hade 37 rätt av 41

Am zandra: skickar en bamsekram förstår att du gick igång på dans kommentar när  ni var på  återgivningen av noahs utredning,det hade jag med gjort kan jag säga!!!!

sötingar du har på kortet

Xgirl såg bilderna på fejjan och det var superfina kort!!
    kul att du mår bättre nu när du jobbar o så!!

Glittrax: fy vilken oro för dig håller tummarna att det inte är något!!
    Jag fick åka in när fredrikvar liten för jag hittade 2 knölar i mitt bröst men det var förstorade mjölkkörtlar som försvann efter något halvår.

Ain:men fy för magsjuka har barnen klarat sig? ska kika in på din blogg sen

I torsdags kom våra möbler och vardagsrumsbordet som jag trodde vi skulle få vänta på ett bra tag till dök upp i onsdags ska fixa kort sen på det. Barnen tycker det är skitkul o springa i soffan och kasta runt kuddarnaSkrikandes jagblir vansinnig fasen får hoppas dom låter bli det snart

• Xgirl83

Barbamamman: Så kul att de vill att du ska söka sommarjobb på LIA-platsen! Vilken hemsk handledare du hade första dagarna, hu..

Zandra: Så surt att det inte blir några extra pengar iom vårdbidraget så länge du går på soc. Men du går ju bara där tillfälligt, längre fram kan det kanske ge en extra slant.

Ain: Åh, fy för magsjuka!

Andreas tog med sig barnen till sin mamma så jag har haft det lugnt och skönt här i säkert 3 timmar. Håller på och viker massa tvätt och har lagt ut annonser på 2 av våra 3 vagnar som vi inte behöver längre.

Lilla S 071116 och lilla A 100520
  • lunaria

barbamamma: men herregud, du får så bra betyg o grejer så du borde verkligen inte tvivla på din egen förmåga!! slå genast bort de tankarna och jag skulle knappast tro att du redan skulle bli erbjuden sommarjobb om det inte vore för att de tycker du gör ett bra jobb . men usch vilken handledare du har!! men jag har för mig att Maria också råkade ut för sådant när hon började sin Lia..antagligen är de väldigt stressade, men det är ju ingen ursäkt ändå!! det hade ju varit bättre om du hade fått gå hem än att sitta o glo i en vägg i 2 timmar. stackars dig som fått problem med magkatarr igen på grund av stressen

det blev verkligen jättefint i ert hem med alla nya möbler!! kan tänka mig att det känns skönt med så där stort bord va? . skönt att vardagsrumsbordet hann komma till o med innan, det var ju kul .

x-girl: hur har det gått med försäljningen av barnvagnarna?? va skönt att du fick lite egentid i ett par timmar .

jo jag hoppas jag framöver kan få jobb eller annat så jag kan få en peng över...

vi hade en så trevlig helg som försvann fort. umgås ganska mycket med min granne just nu och det är jättekul. barnen älskar att vara hos henne så det är skönt . Noah kan ju annars vara lite speciell och bli rastlös när man är hos andra, men där går det bra. i söndags klädde vi granen och Linn var söt för hon plockade på typ 5 kulor på samma gren .

men igår kom ett rejält bakslag, kroppen bara protesterade!! det är nog så eftersom jag i förra veckan gick igenom en sån känslomässig berg -o dalbana med allt möjligt. jag var glad ena stunden o ledsen andra...så idag släppte jag alla måsten och gick o lade mig o sov en bra stund mitt på dagen. har typ bara diskat, något annat har jag inte orkat med, men det här går väl över hoppas jag.. igår va jag på möte med min handledare på Tierpsmodellen. och hon hade en hel del idéer om sysselsättning . arbetsförmedlingen håller bla en bra kurs i Uppsala mot handel/butik. och ca 90% som går ut från den utbildningen får jobb. och det kändes lite peppande på någon vis om jag skulle få chansen att gå den framöver. det är väldigt lite teori så det skulle nog va bra för mig. kändes skönt att få prata lite om framtiden då jag går o oroar mig för den biten .

• 6barnsmamman

Hej tjejer! Ber om ursäkt att jag är så dålig på o skriva i tråden nu.... Är inne o läser men får sällan ihop några kommentarer själv.... Får man skylla på att jag gått in i min egen lilla gravidbubbla så här i slutfasen? Är jobbigt att vänta nu på slutet (BF 14e) o jag är grymt stel o har ont på kvällarna, så då blir jag bara liggandes..... Har vart mycket runt omkring nu ett tag med, först gick ju ena bilen sönder, 9000kr slutade det kalaset på.... Lyckades lösa det med att jag fick pengar av min snälla mamma o hon gav samma summa till brorsan så det blev rättvist...Glad Sen hade ena sonen sönder sin dator.... Då har min äldsta erbjudit sig att sälja sin datorburk för 2500 till mig för han vill köpa sig en ny o bättre... Är ett helt ok pris, men pengarna ska ju fram oxå..... Deppat o grubblat över hur jag ska lösa det. Så i förrgår kväll totalpajade min mobil..... Alla kontakter försvann, tack o lov inte mina foton! Så nu fick jag börja mammaledigheten med o lägga upp en mobil på avbetalning, toppen....NOT!!!! Känns som det räcker nu....Obestämd
    Men nu ska jag sluta gnälla!!!
    Barbamamma: tycker du är kanonduktig med dina studier!!! Kul att du kan få sommarjobb där du har din LIAGlad men knasig handledare du verkar ha fått, hoppas det blir bättre!!
    Am zandra: Vad fina barn du har!! Tur du lägger in bild här oxå, har inte FB..... Vet att det är tufft i början när barnen åker till pappa, det tar tid innan man kommer in i det o allt rullar på... Styrkekram!!
    Ain: säger som övriga, huuu för magsjuka!!!!
    X-girl: skönt att du trivs med att det är fullt upp runt dig, brukar känna efter avslutad mammaledighet att det är rätt skönt med vardags-snurret oxåGlad
    Hoppas jag inte har missat nån nu!!
    Kram på er!!

• 7 michelingodingar

xgirl: hur går det med körningen? Har du fått vagnarna sålda?

am zandra: roligt att dutyckte det blev fint med möblerna känns helt underbart att få sån bra plats vid matbordet en jätteskillnad!! Det gamla köksbordet o stolar satte jag in i vardagsrummet så har vi det som extra och där får även barnen sitta och måla, dega osv Det nya köksbordet är förbjudet att göra sånt vid

usch jag vet att jag eg inte borde tänka så och att jag precis har börjat men ändå, är väl mitt självförtroende som jag kämpar med som gör att jag känner så här
    Ena min lärare var (hon jobbar själv som avdelningschef på ena medicinavdelningen där jag var)  var ju och hälsa på mig igår och det första hon ber mig om är att vara helt ärligoch säga hur min LIA varit och först tvekar jag till  om jag ska vara helt ärlig men hon ville absolut att jag skulle vara det så jag berättade om min handledare och min lärare sa att hon hade sett det direkt på mig när vi sprang på varandra under första veckan jag var där jag blev helt ställd, är jag så lätt att läsa??!! som en jävla öppen bok...... hur som så kändes det ändå skönt att ha berättat för henne ch min lärare blev arg och sa att det var ett uruselt beötande jag hade fått och detkvittar hur stressad man är så SKA inte det gå utövereleverna!! Men så sa hon med glimten i ögat att personalen där verkade ha en fruktansvärt låg stresströskel Hon frågade också om jag pga detta blivit avskräckt men jag sa att nej absolut inte jag har trots min handledare haft en jättebra LIA och trivts kanon med allt jag fick göra!! Min lärare skulle dock ta med sig det jag hade berättat till högsta chefen där och påtala detta med att handledarna verkligen måste ha tid för eleverna och att just den jag hade inte kanske borde ta sig an elever hädanefter!!

Vad jobbigt att det är sån berg och dalbana för dig just nu. Kanske kan varara för digatt få komma ut och göra lite annat! Hur funkar det för Dan o ha barnen? Hur känns det för din del nu?

Har du funderat mer om du ska börja plugga till hösten o läsa till lärare eller låter du det vara nu?

Evanor. åh snart är bebis här ju
    men vad fan vilken otur ni har med allt nu vad snällt att din mamma kunde hjälpa till med så pass mycket pengar

Var på ny kontroll med agathon på barnhabiliteringen i veckan och han har kommit ifatt vad det gäller motoriken så det var ju positivt. Däremot så blir det ny koll till sommaren för han är fortfarande låst på högersidan i nacken så han vänder sig gärna åt vänster håll när han ska kolla bakom sig. Han vänder sig ju åt höger men inte så pass mycket som dom vill att han ska kunna göra och lägga huvudet åt sidan gör han inte för då stramar det i nacken så när vi tränar o gör så så tar det emot ganska mycket. Dessutom så har vi också märkt att när han har suttiten stund i sin matstol så verkar han bli stel i höfterna för han går jättesteltnär an sätter ner honom på golvet, verkar litesom att det låser sig i höfterna på honom!! Sjukgymnasten föreslog att vi skulle köpa en stokke stol så han kunde ha fötterna på ett stöd men shit dom är ju svindyra och går ju skitfort på blocket!!

Fick tillbaka mitt prov om lagarna i veckan också och jag fixade det med inte med toppresultat men jag klarade mig iaf, jag hade 92 rätt av 110 rätt så ja jag är ganska nöjd ändå med tanke på ämnet

Just nu är Uno med Filippa på pingistävling får se hur det går för henne

• Ain

Farmor hade gjort en papperslykta med barnen, som de sedan gick runt med och sjöng. Det är en tradition i tysland och österrike. Inte för att nagon känner till den i Frankrike
  • Ain

Arets födelsedagstarta för Miriam. Hon är mycket för Ariel, sa det fick bli en sjögungfrutarta
  • lunaria

evanor: usch vilka tråkiga kostnader som blev med allt nu . vad tråkigt sån't är såpass nära jul och bebis ska ut o allt!! tur att det löste sig lite, men ändå..

oj imorgon är det bf, har du börjat känna något än?? så spännande o nära det är nu, inte konstigt att du har krämpor nu.

barbamamma: ja men klart, har man dåligt självförtroende från grunden så är det inte konstigt om man tvivlar på sig själv. men det har du alltså ingen anledning att göra, din Lia har gått jättebra, dina prov går bra så du ska se att det är ett yrke som passar dig perfekt . det är väldigt bra av din lärare att vara så observant, hon kanske bara är sån som ser när inte allt fungerar 100 och det betyder ju att hon är bra på det jobb hon har också! så du var nog inte som en öppen bok, en annan person hade kanske inte sett det! bra att hon går vidare med detta till chefen så inte fler elever blir behandlade så här.

så perfekt att ni kan ha det gamla bordet i vardagsrummet som barnen kan använda till annat så inte dte nya blir förstört .

det har gått bra för Dan..eller jag tror det iaf, man får ju aldrig veta något. sen kan ju Dan ofta tycka något går bra som en annan skulle tycka är dåligt osv så man vet inte. men det lär ju märkas framöver om det skulle vara något.

ja jag får nog skjuta på mina studier och försöka få jobb istället.det kommer till att bli så mycket med Noah och hans diagnos och jag får klump i magen bara jag tänker på att jag ska lyckas plugga också . studier innebär ju mer än 40t/veckan och jag skulle behöva en utbildning eller ett jobb som man inte tar med sig hem. så planerna är att i vår försöka få praktik i en mindre butik och sen gå vidare med den där utbildningen som finns för handel/butik. som min handledare poängterar så är jag såpass ung att jag hinner jobba ett par år och sen plugga vidare till lärare iaf . vi hade möte igår igen och det var så skönt för nu har jag en plan i huvudet som jag verkligen är nöjd med.

Ain: vilken fin ljuslykta! o rolig tradition de har .

jättefin tårta, kan tänka mig att Miriam blev jätteglad

i förra veckan så hade jag nästan inga möten efter måndagen, tack o lov!! för jag hade aldrig orkat det. Noah strulade hemskt med sömnen så i fredags hade jag ex bara sovit i 2 timmar. hela veckan tog jag det jättelugnt, kroppen orkade ingenting. sen i lördags åkte jag o en vän till Gävle o vi shoppade o åt gott. men det märks så jäkla tydligt att min kropp är jättetrött. jag orkar inte alls så mycket som jag vill . men det får vara som det är..känner mig inte deppig eller nå't sån't utan det är mest bara att min kropp är så trött och protesterar så fort jag vill göra det minsta. det känns tråkigt. sen har jag väl kanske gått t för hårt från början av dec o vill hinna med allt som jag missade förra året . men det kommer säkert till att ta något år till tills jag återfår min forna energi vill jag tro.

tur att jag har min granne nu, i förra veckan bjöd hon in oss flera gånger o bjöd på middag så man slapp tänka på det när man hämtade ungarna. hon har blivit som en extramamma och det känns skönt att bli ompysslad . förr hade jag nog inte kunnat ta emot så mycket hjälp om någon så ville göra det, men nu accepterar jag läget o känner mig tacksam .

idag var det luciafirande. jag vann en mjuk fin luciakrona på FB så den fick vi igår. Noah var så glad över att ha den idag . Noah sjöng knappt med på lucia, utan satt lite som ett frågetecken, och på det viset märks det väl att han är lite autistisk. men Linn skuttade mest omkring. hon fick syn på mig så hon vinkade och sa typ "hej mamma" och sa "titta, mamma" till fröknarna hela tiden så alla började småskratta . sen blev det fika.och efter det ville Noah gå hem och han verkligen klättrade upp på mig och ville följa med hem. så jag fick sätta mig med honom i famnen och förklarade att jag skulle gå hem och sen kommer pappa efter jobbet o hämtar honom. usch skar lite i mammahjärtat då kan jag sägaGråter

• Xgirl83

Jag har varit dålig på att skriva nu.. Men tyvärr så är det så att jag vill försöka dra ner på datoranvändandet, och har inte alltid tiden heller.

Kram på er!!

Lilla S 071116 och lilla A 100520
Svar på tråden Häng på tjattråd för oss som vill snacka om mer än bara bebisar;-)