• 7 michelingodingar

Häng på tjattråd för oss som vill snacka om mer än bara bebisar;-)

Vi är några tjejjer som hängt ihop ett tag men många har nu lämnat tråden och jaa det har liksom blivit lite döttDrömmer så nu vill vi få in flera medlemmar i våran tråd som vi kan få lära känna

här snackas det om ALLT inte enbart bebisprat utan verkligen om allt mellan himmel och jord , familjen,barnen,relationer,väder och vind,fritid ja allt som man kan tänkas vilja dela med sig av

En viktig sak vill du hänga på så är du mer än gärna välkomen men här gäller det "ge och ta" alltså så skriver man inte enbart om sitt UTAN man ger alla andra oxå respons det är något man upplevt i många trådar att många bara skriver om sitt och vissa får massor av respons medans andra inte får så mycket som ett hej!! men är du med på det så HÄNG PÅ

välkommna in jag hoppas vi blir mååånga  som samlas här Solig

• Svar på tråden Häng på tjattråd för oss som vill snacka om mer än bara bebisar;-)
  • Xgirl83

Nu har vi lite mailkontakt med en som vill hyra ut ett hus på 130 kvm ca 10 minuters bilresa utanför centrum. Jag är sugen på att kolla på det, så vi får se.

Idag är Andreas hemma sjuk. Han kom hem tidigt från jobbet igår med. Han har sån hemsk huvudvärk, så jag vet inte om det kan vara bihåleinflammation för han har ju varit rätt förkyld nu.

Evanor: Haha, ja det beror kanske på vad man jämför med, vad man tycker är en lång sträcka. Just nu bor vi ju i utkanten av centrum, med 10 min gångväg till centralaste delarna. Och sen är vägen ut till det där andra huset lite smala och slingriga, inte så kul på vintern. Skönt för dig att vara hemma nu!

Barbamamman; Usch vad jobbigt med Fredde. Förstår att det gör ont i hjärtat att inte se någon framtid för sitt barn. Ja det är ju så dags att låta honom öva läsförståelse nu?? Vad duktig du är med pluggandet förresten.

Zandra: Hur gick det på utredningen igår? Haha, Andreas har också tyckt att det ställts en väldig massa svåra och konstiga frågor.

Pilea: Grattis till Tyra idag!!

Lilla S 071116 och lilla A 100520
  • lunaria
    evanor: va skönt att du ska spendera lite mer tid  här tills du får fullt upp med en ny bebis . ett madrass-skydd kostar ex 1295kr och likaså för ett skydd för täcke så det blir en hel del pengar om man ska ha råd med det .

pilea: Grattis till Tyra{#emotions_dlg.flower}.
    oj inte lätt att göra uppgifter som man inte fått instruktioner på!! hoppas det löste sig.

barbamamma: usch vilka tunga besked om Fredrik, förstår att du blev ledsen . det verkar som att skolan inte bryr sig så värst när de arbetar med saker han hade behövt för länge sedan?

va duktig du är med studierna .

ja hon menade allvar och idag fick jag reda på att samtalet höll på i 1,5 timme . men hans mamma var helt gråtfärdig när hon pratade med Dan för hon kände sig som en så dålig mamma. och Dan hade typ sagt att det förflutna kan man inte göra något åt. tur iaf att hon äger några känslor alls, annars hade man faktiskt börjat undra!! men psykologen sa att min beskrivning av Dan var mer nyanserad och så än Dan's och hans mammas. så man får väl se..jg kan inte säga att jag hade så värst lust att gå dit då Dan aldrig hade gjort något sådant för mig. men jag bet ihop o gick dit iaf...

x-girl: usch stackars Andreas, hoppas han kryar på sig snart!! oj va kul att ni kanske kan spåna in huset då.

jo igår gick det bra..jag blev totalt förtjust i specialpedagogen direkt, hon va så himla go!! och Noah tyckte om henne också så hon och Noah lekte i över 40 minuter och hon fick Noah att göra saker som jag aldrig trott han skulle kunna . så det bådar ju gott inför lekobservationen nästa vecka . men däremot vet jag inte om han blev väldigt trött eller vad som hänt för idag hade han tydligen kastat leksaker på andra barn och slagit till de . förskolelärarna var alldeles chockade och jag känner likadant för så har han ALDRIG gjort innan!! fattar inte varför han varit sån just idag, känns oroande.

idag var jag på Dan's utredning och det gick väl också bra. hon tyckte jag beskrev Daan på ett bra sätt. jag försökte att inte låta dömande vad gäller Dan, utan försökte beskriva olika situationer så objektivt som möjligt så får hon själv bedöma om det är relevant.

ikväll fick jag veta att Dan ska på dejt, antagligen till helgen. han har varit med på en dejtingsajt i 1,5 månad. fick se en bild på henne, söt tjej också. och jag fick veta att de är så lika varandra med intressen och drömmar osv. vet inte hur jag ska känna ännu ang allt detta, jag är så trött och utmattad just nu så jag har nog ingen ork att känna efter. imorgon har jag inga möten inplanerade iaf så jag ska vila upp mig lite då. eller jag har ju tvätt, men annars så
  • 6barnsmamman

Barbamamma: ge inte upp om Fredrik du o det ska inte han heller göra!!!! Kommer inte ihåg hur gammal han är, men finns det inte nån form av individuellt program hos er som man får gå om man inte blir godkänd i alla ämnen o inte kan söka till gymnasiet? Sen är det ju faktiskt så att livet står inte o faller med en teoretisk utbildning!!! Kanske ska ni o Fredrik istället prata om vad han skulle vilja göra i framtiden, känner han att han skulle vilja plugga eller vill han ha ett praktiskt arbete/praktik? Vi står ju själva här med en 19 åring (på lördag) som inte ens avslutat 9an o hoppade av IV o nu bara går o drar....Skrikandes Nu har jag börjat ställa ultimatum till hans pappa (är bonusen det gäller) att åtminstone en platsansökan ska in varje vecka , annars får han försöka försörja sig själv i eget boende!! Nu är jag nämligen förbaskad!! Ungjäkeln (Glad) erkännde till o med i början av veckan att han inte ens söker jobb just nu (tror han har sökt 2 jobb på 6 mån... o då fick han hjälp av platsförmedlaren..), inte har han skickat in papperen till försäkringskassan heller om o få ersättning, "det är ändå så lite pengar så det är ingen ide"Skrikandes Nej du, nu är det slut med det!!! GRRRR!!!
    Men, det var ju det jag skulle säga, bara för att han inte kommer o utbilda sig vidare så är han ju ingen sämre människa!! Kanske läser han in åtminstone 9an senare eller kanske inte, det visar sig!!
    Styrkekram till både dig o Fredrik!! Det ordnar sig på ena eller andra viset!!
    X-girl: ja vi bor ju i ett litet samhälle, så en liten affär o en pizzeria finns det ju ändå härGlad Men stora barnen går ju i skola i stan o det är ju där man handlar o så oxå. Kul o kolla på hus förresten, lät ju bra o få hyra ett, då kan man ju prova på om man trivs liksomFlört
    Am zandra: hu vad dyrt med madrass-skydd! Fick du nån sorts gradering på hur allergisk du är mot kvalster? Jag tänkte om du åtminstonne kan klara dig hjälpligt med o tvätta täcke o liknande ofta (kvalster dör i 60 graders tvätt om jag inte minns fel).
    Hoppas du har en lugn o skön dag idag i alla fall då, förutom tvätten...
    Ida o jag var en kort sväng till skogen förut för det har äntligen slutat regna här. Hittade lite trattisar, får rensa o fixa med dom imorgon. Lillskruttan har varit lite pipig i brösten idag så jag har trappat upp på medicinen, hoppas det inte blir värre.
    Ha det bra!

• Xgirl83
    Zandra: Men oj, ska Dan på dejt redan?? Har ni ens varit "separerade" i 1½ månad? Herre gud, du vill väl inte veta en massa information om det? Är det bara för att göra dig svartsjuk som han gör så? Usch vad jobbigt, vilken konstig sak att stå och berätta om redan nu, när ni t o m fortfarande bor ihop. Härligt att specialpedagogen verkar så bra på utredningen!

Evanor: Gott med trattisar, det plockade jag också förra helgen.

Nån dag, troligen på söndag, ska vi åka och titta på det där huset som hyrs ut. Imorgon ska jag och min svägerska åka på liten shoppingtur, blir kul!
    Lilla S 071116 och lilla A 100520
  • 7 michelingodingar

Evanor: åh är det dom signalerna ni fått av migatt ni tror jag tycker han är en sämre människa så har jag nog verkligen gett väldigt fel signalerGråter Det är hanabsolut inte på något sätt ochjag vet att han kan ta igen skolan när som i livet egentligen men det ser så mörkt ut nu såjag kan inte ens se framåt till sommaren för hans del och jag oroar ihjäl mig över VAD det ska bli av honom OM han inte kommer in på gymnasiet nu för gå o dra om dagarna det vägrar jag ha honom till att göra och jag är så satans rädd att han ska bli en person som går ner sig så totalt av allt misslyckande att han blir sittandes i en lägenhet ensam eller att han ska hamna snett i livet. Vi har heller inte råd att försörja honom i längden och fortsätter han inte plugga så är det ju en sak jag oroar mig för för hela familjen hur vi ska klara det ekonomiskt hoppas du förstår hur jag menar härnu.....

just individuella programmet vet jag faktiskt inte om dom har kvar men det finns en utbildning här där dom inte behöver vara godkända och då blir det typ en vaktmästarutbildning men att tvinga på fredrik den utbildningen är eg inget jag vill  göra heller utan jag vill att han ska ha en valmöjlighet och han säger själv att det han vill jobba med är datorer.

sicken fräck grabb ni har ja en spark där bak bhövs nog nu

xgirl:vad roligt att ni  ska kolla på hus
    Ja jag blir så rent ut sagt jävla förbannad att vi fått bråka så dant innan han kom till denna skola tänk om dom lyssnat på oss och verkligen tagit tag i problemen från början då hade situationen kanske sett helt annorlunda ut....

am zandra: jäklar vad dyrt det där madrasskyddet var då
    men jösses han är  inte lite fräck som involverar dig i att han ska dejta det var då snabbt marcsherat!!
    denna skola fredde går på nu är den första skolan som verkligen tagit tagi fredriks problematik och gör allt de barakan för o hjälpa honom men som jag skrev till xgirl så borde detta gjorts redan i lågstadiet men dågick han här och ingen brydde sig

usch har egenstudier nu men jag åkte hem och tänkte jobba med Latin som vi har men hoppsan hejsan vad tråkigt det är, sitta här är  MYCKET roligare
    Fick idag besked om att jag fått LIA plats och ska vara på en medicinmottagning på sjukhuset som  ligger ca 5 mil härifrån kändes lite så där o nu tacka nej till vårdcentralen som jag bara fått en vecka på men vad fasen jag måste ju göra 2 veckor och dom kunde ta emot två veckor på medicin så då tar jag den platsen först och främst.

nää latin var det visst.

• 6barnsmamman
    FörvånadOhh nej barbamamma så menade jag ju inte!!! Förlåt!!! Jag menade att många andra ofta tycker att en teoretisk utbildning är det som räknas, inte att ni tyckte det!!!! Förlåt förlåt!!!!Jag vet ju att ni kämpar o stöttar allt vad ni kan!! Ok, men då är det ju ändå nått positivt att han själv ändå vill jobba med datorer, eller hur?Flört Jag förstår precis vad du menar med det ekonomiska förresten, så går ju mina tankar med när det gäller bonusen, jag varken vill eller kan betala för o ha en vuxen gå hemma o dra, inte nyttigt varken för honom eller oss!! Vad synd om inte IV finns kvar hos er, det är ju bra tycker jag, har en kompis son som gått ett extra år där o nu kunde söka in till gymnasiet i höst. Han var jättenöjd, han behövde den extra tiden liksom.  Har ni nån bra på skolan som ni kan prata med om vilka alternativ det kan finnas för Fredrik OM det blir så att han inte blir godkänd i allt?
    Japp, han här hemma ska få en spark nu, för nu har det gått alldeles för länge o han gör som han vill bara...
    Kram o förlåt igen...
  • lunaria
    evanor: fick resultatet från läkarn och tydligen är det inte så värst långt från refenserna.men jag mår skitdåligt av det så det är väl med allt annat att det är individuellt hur man känner om det. det är ungefär med min sköldkörtelsjukdom jag haft, jag känner av det minsta om jag ligger fel i hormonvärden, medan andra kanske inte känner av det förrän de ligger jättedåligt i värde. så för min del hjälper det inte helt att bara tvätta sängkläderna, mådde bra de två första nätterna, men sen var det likadant igen..

va kul att du hittat trattisar . minns förrförra året, då plockade vi trattisar i december,men nu har det varit så mycket frost så jag tror de kan ha blivit dåliga..

x-girl: ååh va roligt att ni ska ut o shoppa .

alltså, han måste blivit med där bara några dagar efter vi ansökte om skilsmässa. och så otroligt falskt det har känts då med allt han har sagt o gjort . jag tror, vet ju inte riktigt, att han inte känner att han kan bo ensam. så han försöker väl hitta någon att ersätta mig med. men jag förstår ändå inte hur han så lätt kan lägga 7 års förhållande så lätt bakom sig..jag är fortfarande i en sorgeprocess då vi ändå varit ihop så länge.och det har ju inte varit dåligt jämt..

barbamamma: ja usch, tänk om de hade brytt sig mer på hans förra skola . jag förstår din oro, speciellt när ni inte har råd att han ska vara hemma så där. men han måste ju få annan hjälp i såna fall, han kan ju inte bara bli hemma .

grattis till platsen, klart att du hellre väljer det och får 2 v LIA . va kul det låter med latin, eller inte

det blir ingenting av dejten just nu. Dan berättade för tjejen att han bor här i 2½ vecka och då sa hon att hon ville vänta tills han flyttade ut åtminstone, att det inte kändes rätt annars. hon verkar ju ha mer förnuft än han har!! bara så jävla trist att han inte kunde kommit på det själv..at han inte hade mer finkänslighet. det hade jag haft om jag varit i hans situation..men man kanske inte kan förvänta sig mer än så av honom...jag är nog ganska ledsen o trött på allt just nu, vill bara lägga mig under täcket o glömma av livet . men det finns ingen tid för det heller, har fullt upp jämt. de dagar som jag tänkt vila så händer det alltid något så det blir en massa måsten .. känner mig bara lite deppig just nu...
  • Ain

Men vad trakigt med Fredrik Och vad trakigt för honom. Men som sagt, ge inte upp. Kanske han ocksa just nu blivit sa nedstämd av att inget fungerar att han behöver lite distans eller nat.

Min lillebror hoppade av skolan,  trots att han egentligen är väldigt smart. Hur som helst, sa har han ju ingen utbildning eller nagot. Men han började efter nagra trassliga ar där han inte kunde stanna kvar nog länge nagonstans (praktikplatser osv) utan fick som panik där det ställdes krav eller nagot blev för seriöst, sa hittade han ett jobb pa en ICA-butik där han nu har jobbat i flera ar och trivs bra. Och de är jättenöjda med honom! Sa han har nu liksom hittat sin plats.

Vad jag vill säga är alltsa att man kan fa ett jättebra liv trots att man inte har nagon formell utbildning. Naturligtvis ska man ju som förälder kräva att skolan gör allt de kan, och att barnen atminstone kan läsa och sa när de gar ut, men man ska heller inte ge upp, för det finns alltid hopp. vi hade faktiskt inte alls tro att det skulle ordna upp sig sa pass bra för brorsan faktiskt.   

Xgirl: hoppas det är ett fint hus da som passar er! Och roligt med shopping

Vad trakigt med Dan och daten Zandra. Men jag tror nog att det ofta är sa med killar, att de liksom maste hoppa in i nagot nytt för att känna att de är värda nagot, och att de fortfarande män typ. Och de sörjer nog ända, trots att de inte riktigt hanterar det pa samma sätt som tjejer. Tjejer vill ju liksom avsluta det första,  och kan inte ga in i nagot nytt innan dess. Men jag tror faktiskt att Dan tycker att det ni haft är viktigt, även om han väldigt fort vill börja nagot annat. Men det betyder ju inte att han faktiskt kunnat haft liite mer respekt och vänta tills han flyttat ut! Och inte liksom vifta med det i ditt ansikte! Jättetrakigt för dig och jag skulle absolut ocksa tyckt är det ruttet av honom

Som jag ju skrivit pa FB har jag ocksa kvalsterallergi och ständig täppt näsa.Men jag har faktiskt sadana där överdrag och jag vet inte om jag är sa hemskt imponerad. Fast iof vet jag ju inte hur det skulle vara utan dem! Vad du kan göra är ju att växla sängkläder ofta -vilket du ju gör. Typ dammsuga madrasserna. Ofta lägga ut dem i snön pa vintern, vädra sovrummet. Det finns typ Febrezesprej (de finns väl i sverige ocksa) som ska vara antiallergent. Ta ut andra textilier ur rummet (mattor, gardiner)  - nu har jag iof läst att vissa läkare säger att det inte gör sa stor skillnad, men varför chansa? Tvätta kuddar och täcken ofta, och köp nya sa ofta du har rad. Byt kläder utanför sovrummet - sa att inte hudflagor osv flyger runt i rummet.

Jag vet folk som säger att det finns jättebra homeopatiska preparat som hjälpte mot deras allergi - men det har jag inte prövat. jag tror inte speciellt pa homeopati, men de säger ju att det fungerar...

evanor: hoppas att din pojke ocksa mognar till och försöker skaffa jobb. Men som jag skrev ovan, kanske det kommer . Men det är nog viktigt att man som förälder sätter gränser, men pa ett kärleksfullt sätt saklart!

Själv har jag varit och shoppat pa IKEA: Benjamin hade inget täcke (bara sovpase) och jag tyckte att det var dags att han fick ett, sa han fick Miriams lilla och hon fick nu ett nytt stort. Och saa fina sängkläder tycker jag
    Nästa vecka är det skollov här och imorgon kommer Markus föräldrar. Sa da blir det lite fritid för mig och Markus. Idag skulle jag egentligen gatt ut och ätit med en kompis men hon blev tyvärr sjuk. Far väl bli nästa vecka istället. JO, och julskinka har jag ocksa köpt fran ikea redan.Och glögg! Man vet aldrig om det tar slut...            

• 7 michelingodingar

evanor: du ser vad fel man kan läsa och tolka av o  skriva på nätet

utbildning kvittar för oss teoretisk eller praktisk vi vill bara hans bästa oc att han ska få så bra förutsättningar för framtiden som möjligt Man läser mycket om att det inte är ovanligt att personer med dessa former av diagnoser hamnar snett i livet och det gör mig skräckslagen!!

Maken har juvarit på mötena i skolan med fredrik och dom har haft dit både kuratorer samt studievägledare m.m så en viss information har vi fått men inte så jättemycket!!

am zandra: usch att du känner dig deppig, försök attinte lägga mer energi på honom och skönt ändå att tjejjen verkade vettig som ville vänta iaf!!

Men fy vad jobbigt med sådan alleri som du fått, låter jättejobbigt när jag läser om vilket merjobb du får av det

Ain: vad skönt att det löste sig fördin bror! Jag hoppas det kommer göra det för fredrik också.

kul med ikea men oj julskinka redan tar de slut så snabbt hos er?

vad skönt att ni får lite avlastning när hans föräldrar kommer

idag är jag vråltrött, i torsdags kväll vid 21 tiden så var det några jäkla snorungar som bankade som galningar på vår ytterdörr och ringde på  dörrklockan och vi höll ju på o hoppa ur soffan så rädda blev vi men ingen stod ju vid dörren när vi öppna såklart!!
    Igår kväll vid 22 tiden händer samma sak igen och vihade lagt oss och jaghade precis somnat så jag vakna ju ed ett ryck!! Uno gick o kollade i fönstrena om han såg några men icke!! vi la oss igen och vid 23 så slänger dom smällare i vår brevlåda DÅ fick uno nog så han flög ur sängen och drog på sig kläderna och jag undra vart han skulle då sa han att nu jävlar får det vara bra och skulle gå ut och kolla om han såg något och vet ni han fick en FULLTRÄFF, precis vid baksidan av vårt hus vid grannhuset så dök 4 grabbar upp precis efter att det small i ännu en brevlåda och maken gick rätt fram till dom vilket dom inte hade trott så nervösa som fan blev dom och maken så åt dom o givetvis så svara dom att det var inte dom minsann men skitsnack det var visst dom grabbarna för dom bor inte ens i vårt område!! OCH han kände igen ena grabben så nu blir det ett samtal till hans föräldrar under dagen här!!

• Glittrax

hej på er! nu finns jag på fb! . om ni skriver vad ni heter så kan jag lägga in er... inboxa om ni inte vill skylta med era namn här

Här är det en skön kväll, barnen sover, Meja blir 6 månader om en vecka!!! shit! samma dag som hon ska döpas... och Nova fyller ju 4år 2 november...   hur har ni det? mycket som händer här ser jag när jag är borta... datorn är verkligen ingen prio nu då man har en bebis igen... ja hinner inte alls sitta här....

Svar på tråden Häng på tjattråd för oss som vill snacka om mer än bara bebisar;-)