• 7 michelingodingar

Häng på tjattråd för oss som vill snacka om mer än bara bebisar;-)

Vi är några tjejjer som hängt ihop ett tag men många har nu lämnat tråden och jaa det har liksom blivit lite döttDrömmer så nu vill vi få in flera medlemmar i våran tråd som vi kan få lära känna

här snackas det om ALLT inte enbart bebisprat utan verkligen om allt mellan himmel och jord , familjen,barnen,relationer,väder och vind,fritid ja allt som man kan tänkas vilja dela med sig av

En viktig sak vill du hänga på så är du mer än gärna välkomen men här gäller det "ge och ta" alltså så skriver man inte enbart om sitt UTAN man ger alla andra oxå respons det är något man upplevt i många trådar att många bara skriver om sitt och vissa får massor av respons medans andra inte får så mycket som ett hej!! men är du med på det så HÄNG PÅ

välkommna in jag hoppas vi blir mååånga  som samlas här Solig

• Svar på tråden Häng på tjattråd för oss som vill snacka om mer än bara bebisar;-)
  • Ain

Xgirl: vad konstigt med febern. Undrar vad det kan vara? Har du varit till VC innan nagot?

spännande med Andreas utredning. Hoppas det ger nagot resultat sa atthan kan fa stöd!
    Spännande med husplaner, men ja, ett renoveringsobjekt är ju alltid lite lurigt. Om man har pengarna sa att man kan fa hjälp är det kanske ok, men om man maste göra allt själv är det ju tufft...

Barbamamma: ah vad jobbigt med magsjuka Hoppas att det är över för denna gangen nu. Tufft med skolarbetet. Irriterande när inte alla tar sitt ansvar i grupparbeten Skönt att ni far jullov iaf.

Zandra: vad kul att du kom med i Tierpsmetoden. känner du att det är rätt grej för dig? Det later ju som det

Trakigt med Dans inställning. Det maste han väl första att barn förstar sadant supertidigt och dessutom även känner av sadana saker

evanor: trakigt med din katt. Förstar att det blir lite av en chock när det kommer sa plötslgt och den fortfarande är ung.

Jag ska nog snart ga och lägga mig. Jag var uppe halv sex i morse för jag hade en läkartid kl. 07:00! Ville ga innan jobbet. Jag har tagit bort nagra födelsemärken som satt lite dumt till sa jag fastnade ofta i dem.

Nu har jag ju jobbat ett tag pa ny jobbet och det gar ganska bra. Mycket nytt saklart, men man lär sig ju undan för undan. Det funkar bra med min kusin som passar barnen. Men man märkte att det var en stor omställnng i början och de var lite oroliga och var nog rädda att jag skulle försvinna eller nat.

Nu är ungarna sjuka. Benjamin hade över 39 graders feber och har ögoninflammation...

Annars sa var jag i Milano i helgen tillsammans med en kompis fran sverige som numer bor i andra änden av Schweiz. Vi sammanstralade i Milano. Resan tur och retur kostade bara 400kr! Det var superkul, vi pratade,drack vin, at god mat, gick runt i Milano och shoppade en massa. Och da menar jag faktiskt en massa! Jag har faktiskt inte ens vagat räkna ut hur mycket det gick pa....

Idag har vi delat ut inbjudninskort till Miriams kalas. Det blir i tva omgangar, bade lördagen och söndagen, för vi har inte sa stort hemma, och det blir sa manga att bjuda. Bade fran klassen och sa andra kompisar. Man vill ju gärna bjuda de som bjudit henne ocksa. Men det blir liite ont om tid att förbereda allt känner jag.Man kanske far fuska lite med tartorna och använda färdig botten och sadär. Idag är jag för trött för att fixa, men imorgon kanske jag gör nagot. Om man gör lite i taget sa blir det inte sa stressigt. Har redan bakat en tartbotten iaf. Men en till borde bakas/köpas.och sa ska jag göra muffins i tartform (har silikonformar som ser ut som minitartor) som man sedan kan dekorera med kristyr och strössel sa att det blir som minitartor utan sa mycket ansträngning. Och sa vill jag göra lussekatter och chokladkolor som vi brukar ha till jul eftersom det är första advent dagen efter hennes födelsedag. Och sa borde man väl göra nagot till att äta iaf. Kom pa att vi har bullar i frysen ocksa. Vad bra Sedan funkar det med köpeskakor och sa. Popkorn är ju även bra...

Kram pa er alla och god natt!                    

• 7 michelingodingar

evanor: vilka dumheter han håller på med gossen fasen jag är likadan älskar mina barn högt men har inte problem o läsa lusen av dom om det behövs bidra till hushållet är väl det minsta han  kan göra när ni är så snälla och låter han bo kvar hemma ändå!! hoppas det gick bra med farmor nu

xgirl: så hans utredning har dragit i gång nu,vad skönt hoppas ni snart kan få ett resultat och hjälp därefter!! Grattis till selma idag!!!
    Men vad konstigt med Arvids feber och att den jojjar så upp och ner, har du ringt vc så ni får kolla upp det?
    jo då igår kväll strax innan 18 så piggnade han till och började äta och fick behålla maten!! men nu är barnen hemma resten av veckan från förskolan så hoppas jag dom är pigga på måndag igen!!

Ain: stackars benjamin som är dåligt
    mysig helg i Milano  ni verkar haft. kul att det går bra på det nya jobbet, har du långa dagar o så?
    Oj vad du står i inför kalaset.

usch jag fick ett telefonsamtal från en vän till mig, ett sånt samtal som man verkligen inte vill få och bo så långt ifrån varandra och veta att hon behöver allt stöd hon kan få gör det väldigt jobbigt. Hennes man har precis fått veta att han har kanske något år kvar att levaGråter 

• Ain

Grattis Selma!

Trakigt för din kompis barbamamma Jobbigt när vänner bor sa langt bort. Men bara att veta man har nagon man kan ringa gör nog mycket det med.

Jag jobbar 08:30-17.30 sa det är väl normalt antar jag. Fördelen är att det är nära där jag bor, och jag kan äta lunch med barnen och Markus, sa det är ju en timme mitt pa dagen man kan vara med dem. Jag äter inte varje dag med dem (inte idag tex) men ganska manga dagar i veckan.

Ja, lite maste man ju fixa till kalaset när det blir typ 30 personer som kommer över tva dagar. Men det är även vara julförberedelser, för vi brukar ha julkakor och sa pa kalaset, sa da är allt ju redan fixat inför jul ocksa!

• Xgirl83

Ain: Vad mysigt det låter att ni kan äta lunch allihop på dagen sådär! Jag visste faktiskt inte att du redan börjat på nya jobbet, snabba ryck där. Men guuud vilken mysig helg!  Oj vad mycket förberedelser inför kalasen, det är stressigt sånt där. Selma ska ha barnkalas på lördag men det blir bara 3 barn som bor här vid oss som kommer.

Barbamamman: Men usch, jag ryser av det du berättar om din vän. Man ska nog försöka vara lite mer tacksam för det man har. Så skönt att Alwin redan verkar må bra, men bra att barnen ändå katn vara hemma resten av veckan.

Jag har inte ringt VC om Arvids feber, jag bara nämnde det för BVC-läkaren på Arvids kontroll i torsdags, men då var det ju inte lika många dagar han haft feber. Sen var han bättre i lördags, sen feber igen i söndags, men sen var tempen lägre i måndags, runt 37,8 så då trodde vi igen att det var över och han var på förskolan. Igår också 37,8 men på kvällen var det alltså lite högre. Så jag hade tänkt ringa VC idag, men i morse låg tempen på 36,9 vilket jag tror är lägre än han haft under hela denna perioden, så kanske han är frisk NU. Men stiger tempen en enda gång till så ska jag ringa VC.

Båda barnen somnade i vagnen på väg hem från förskolan, Selma var visst trött idag. Hon hade blivit firad på dagis och fått en bok i present. Hon fick ett par små presenter av oss i morse också men tiden är så knapp på morgnarna så hon ska få resten sen. Och så ska jag snart ta med mig barnen ner på stan och köpa lite god mat och efterrätt som vi ska fira Selma med idag.

Lilla S 071116 och lilla A 100520
  • 6barnsmamman

Tjohoo, nu har farmor varit här o släpat iväg latmasken till AF !!!!!! Härligt!! O hon kan prata för sig oxå så det är jättebra, hon var ju oxå helt inne på att han behöver ju komma ut i praktik eller nånting nu o inte bara ligga hemma o sova.... Skönt att hon hjälper till, blir ju liksom fel om jag går in o tokskäller, när inte hans pappa gör det, han var ju så stor (16) när jag kom in i bilden så jag känner inte att jag kan göra så riktigt. Hoppas det händer nått nu i alla fall!
    X-girl: Härligt med lite kalas, grattis till Selma!!! Vad jobbigt med Arvids feber! Tycker absolut du ska ringa VC om den stiger igen så får dom ju kolla i alla fall.
    Ain: tycker oxå det låter kanon o kunna äta lunch tillsammans på dagarna, mysigt! Blev ju inte alls avundsjuk nu, en liten tripp till Milano.... 
    Barbamamma: Nej, usch vad tråkigt för din vän!Gråter Det varken kan eller vill man föreställa sig hur man skulle reagera på ett sånt besked....Rynkar på näsan 
    Min pappa gick ju bort för drygt tre år sen (tror jag pratat med dig om det förut?), minns att när han blev dålig i januari, jag skjutsade in honom, några timmar senare fick vi veta att det var en hjärtinfarkt... Jag minns att nästan min första tanke som dök upp i huvudet var " när det blir jul finns han inte kvar hos oss".... O så blev det, han gick bort i augustiGråter Det var fruktansvärt tungt, om det sen vore ens partner....usch!! Hoppas du kan stötta henne ändå så gott det går även om ni har långt mellan er!!

• lunaria

Barbamamma: usch va tungt för din vän och att ni inte bor närmre varandra. Livet är så oförutsägbart och skört! Vad var det för fel på hennes man? Stackars henne . Men du gör ju så gott du kan för att finnas därför henne trots avståndet, det är ju allt du kan göra! Kram!

Stackars Alwin som spydde kaskader så där, uuurgh!! Inte konstigt han sov i 1,5 timme, han var väl slut!

Gud va mycket du har att stå i med i skolan, är inte avundsjuk! Och det blir ju värre när alla gruppmedlemmar inte drar sitt strå till stacken, det är ju det jobbiga med grupparbeten. Skönt iaf att ni får julledigt, det ju få förunnat när man pluggar på högre nivå !

Jodå, vi ska ha barnen varannan vecka sen. Men först ska han få bäddsoffan från Ikea på måndag så jag har haft barnen i 3 veckor i rad när han ska ha sin vecka för att han skjöt upp beställningen till så sent. Jo jag känner mig så tokig på honom, men jag har verkligen satt upp gränser nu som aldrig förr, för barnens skull också. Det finns viss måtta på hur mycket man fixar! 

Evanor: stackars er som har förlorat er katt, beklagar sorgen så mycket <3.

Men herrejisses, vilken son din sambo har!! Och vilken mes han själv är som inte säger ifrån, bor han där gratis så kan man ju iaf förvänta sig att han ska ha någon slags syssslesättning om dagarna! heja farmor i detta läge . har faktiskt aldrig hört att man kan bli utslängd från AF, bara att man förlorar ersättning om man inte går på möten. Men han kanske inte har rätt till några pengar iaf??

Nä du, mitt humör är inte att leka med . men tur är att Noah blivit lugn som en filbunke så jag har ”bara” en att stånga mig blodig på!!

x-girl: grattis till Selma{#emotions_dlg.flower}

stackars Arvid som haft feber till o från så där, skönt om det verkligen vore över nu! Annars säger jag som de andra att en tur till vc kanske inte vore fel för det låter inte normalt att få feber som kommer o går så där!

Haha, kan tänka mig att det var test från terapeutens sida att kolla koncentrationen medan han gjorde en aktivitet

Ain: usch, är dina barn också sjuka nu, hoppas de kryar på sig snart!!

Va roligt och skönt det låter med Milanoresan, o så billigt!! Men då kan man ju unna sig att shoppa lite mer istället .

Kul att du börjat jobba och det låter ju bra att hela familjen kan äta lunch flera dar i veckan . Men att du hinner med sån’t stort kalas, säger som x-girl att det låter stressigt!

Jodå, Tierpsmodellen är absolut något för mig, men precis som allt annat har de begränsat med tid så jag tror bara jag ska på möten 1 gång per vecka så jag tvivlar på att jag kommer ut i någon aktivitet före jul. Iofs har jag ganska mycket inplanerat iaf så det gör ingenting så än så länge…

Suck, hade ju skrivit en massa, men allt försvann. hoppas jag fått med allt nu som jag skrev förut. Har varit borta för jag har varit krasslig + att jag haft en massa inbokade möten…hade feber i lördags, gick över till förkylning med ögoninflammation på ena ögat och nu är jag så hes att jag knappt kan prata, mina stämband gör så ont. En vän ringde mig idag o vi fick avsluta för jag fick inte fram något ljud alls imellanåt. Men jag har kämpat mig till alla möten i veckan för de har varit viktiga. I måndags var vi på soc o bestämde att vi skulle sluta med kontaktfamiljen då vi ändå kommer känna avlastning då vi har barnen varannan vecka. I tisdags var jag på tierpsmodellen o pratade mest om min bakgrund, sen idag var jag på bvc på fm och gruppmöte i em.

På bvc gick det bra bortsett från att Noah skulle göra syntest o det fixade han inte för han förstod inte instruktionerna. Hon pekade på en bokstav på en sån där ljusbelagd tavla och Noah fick en bricka med 4 bokstäver och skulle välja en av fyra som det stämde in på, men han pekade runt på alla bokstäverna. Han förstår helt enkelt inte instruktioner . Just på såna här grejer märks det så tydligt att Noah inte kan ..kände mig ledsen för hans skull, fast vi sa att han var duktig ändå såklart för det är ju inte hans fel att han inte kan. Min lilla älskling!! Sitter nog o tänker en del på det Dan sa också, blir orolig för att Noah kanske känner att han inte kan. Han väger 14kg och är 101cm lång nu iaf!

Linn hade sin 18-mån kontroll och hon ska kunna 8-10 ord nu, men kan säga över 100 ord vill jag tro . Och bvc-sköterskan sa att barn ska kunna 3-ordsmeningar vid 3 års ålder . så för hennes utveckling behöver jag iaf inte känna oro över! hon väger 11 kg och är 82 cm lång. Trodde hon skulle va längre än vad hon är med tanke på att hon drar mycket kläder i st 92 nu, men hon kanske bara är knubbig på rätt ställen . hon fick spruta, men grät bara i 5 sek så hon var riktigt duktig, men nu håller jag tummarna för att hon slipper febern!!

Ang Dan så fick han inte ta med sig någon av barnen på dejten. Han åkte i söndags då till tjejen i Gävle. Hon hade dock med sig sina två barn: en på 2 år och en på 8 månader . vet ärligt talat inte vad han tänker på, kan han inte ta hand om 2 barn så borde han väl inte fundera på att bli ihop med en tjej med 2 egna barn och dessutom i dessa åldrar…men det där är hans bekymmer tack o lov .

Jag känner iaf att det fortfarande är väldigt skönt utan honom!! Nu har han också blivit sjuk o då chattade han med mig på fejjan o sa att han saknade det att bli ompysslad av någon när man är sjuk. Jag skrev att ”ja jag daltade nog med dig då kan jag tro” . Haha, knasbollen kan gärna ha det!! Jag har varit sjuk nu, gått på möten, tagit hand om två barn, varav Linn har strulat flera gånger varje natt och det är HAN som är ömklig. Suck!

• lunaria

men gud, nu lär ni väl aldrig orka läsa mitt inläggObestämd!! vad allt skrevs ihop då..

• 6barnsmamman

Haha, oj vad stor bilden blev.... Här är han i alla fall, sötaste missen captain Jack Sparrow... Bilden är visserligen tagen för typ två år sen, men ändå!  Han var av rasen cornish rex, om det är nån av er som tycker han ser lite annorlunda utGlad
    Am zandra: klart vi orkar läsa, härligt med långa inlägg!!! Ska skriva mer senare idag, ska ut o åka en sväng först..
  • 6barnsmamman

Glömde ju, naturligtvis är det oxå sötaste stora dottern som är med på bilden, fast numera är hon ju brunett...

• Xgirl83

Efter att jag skrivit i förrgår så hade Arvid feber igen när jag kollade, så jag ringde VC igår. Fast sköterskan jag pratade med tyckte bara det var normalt i hans ålder och precis ha börjat på förskolan. Men så behövde jag ju ett intyg till FK så då fick vi en tid till barnens goa BVC-sköterska. Hon tyckte att vi skulle hålla honom hemma en feberfri dag plus ännu en dag efter det. Och han hade ju feber igen igår eftermiddag, så jag och barnen är hemma idag. Går det inte över så ska de kolla om han kan ha halsfluss eller nå

Zandra: Oj då vilka små barn Dans dejt har! Ja där kan man ju undra hur han tänker... Stackars den tjejen om hon skulle flytta ihop med Dan, hon lär få många barn att ta hand om de veckorna Linn och Noah ska vara hos dem. Typ 5 barn. Det är så lustigt att Linn kan prata så otroligt mycket, som en 3-åring! Vad jobbigt det måste kännas att Noah inte förstår instruktioner... Går det att göra syntestet på annat sätt, eller är det bara till att vänta?

Evanor: Heja farmor!! Vilken go liten kisse.

Arvid är så rolig, han är verkligen besatt av sina bilar... Nästan så han vill sova med dem med. Nu har han börjat säga bil med, "biim". Det verkar allmänt komma lite nya ord nu.

Vad ska ni andra göra i helgen då? Selma ska ha barnkalas imorgon, annars inget särskilt planerat.

Lilla S 071116 och lilla A 100520
Svar på tråden Häng på tjattråd för oss som vill snacka om mer än bara bebisar;-)