• JuliaåRonjasmammis

Är det ok att er 14-åring sova över hos flick- pojkvännen, och är det ok att flick- pojkvännen sover över hos er?

Blev lite nyfiken på hur andra tänker kring detta. Jag vet ju hur mina föräldrar resonerade när jag var i samma ålder, "absolut inte innan 15-16, helst senare" och det verkade vara likadant bland mina kompisar då.

Undrade lite hur det ser ut idag, om det har ändrats och man blivit mer tillåtande, eller om det kanske tvärtom blivit ännu hårdare.

Motivera gärna ert svar och förklara hur ni tänker!

Don't mess with my integrity!
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är det ok att er 14-åring sova över hos flick- pojkvännen, och är det ok att flick- pojkvännen sover över hos er?
  • Matillin
    vittra skrev 2010-09-14 10:47:10 följande:
    Du menar att du aldrig tänker låta tonåringarna vara för sig själva på rummet öht innan de är 15?!
    Klart dom får, men man kan ju tex ha dörren öppen?

Jag säger inte att mina barn inte kommer ha sex före 15 års ålder men jag kommer göra mitt bästa för att försöka få dom att inte ha det.
    Genom att prata om vad jag tycker, fördelar med att vänta, inte låta dom sova över hos varandra osv.
  • Matillin

Möjligt att jag är påverkad av min religösa uppväxt, många verkar ju ha lite mer liberal syn på sex här
    Eller är det bara typiskt svenskar?
    Jag tycker i alla fall att man bör vänta tills man är mogen och jag tror dom flesta ungdomar inte är det.
    Framförallt inte redo för dom saker som kan komma när man har sex.

• JuliaåRonjasmammis

Vad kul att tråden har kommit igång! Glad

Jag ville inte skriva redan i trådstarten hur vi själva resonerat, men kan väl avslöja att vi tycker det är helt ok med båda alternativen, så länge det inte blir nåt nattsuddande och för lite sömn om det är skoldag dan efter.

När jag berättade för min mamma att vi skulle tillåta E att ha flickvännen sovandes över redan nu, blev hon alldeles förskräckt! "nejmen oj, redan?! Och tänk om dom har....ehm, _samlag_ (sagt i skrikviskande ton)?!" Jag blev alldeles full i skratt!  

Fick påminna henne lite fint om att översovningsförbud inte hindrade mig från att ha det för 27 år sen...Drömmer

Vi har aldrig tyckt att sex är något som det ska hymlas med, och därför pratat och svarat på frågor under många år redan. Diskuterat om hur viktiga de känslomässiga delarna är, hur viktigt det är med ömsesidig respekt och att inte göra något den andra inte vill, samt vikten av att skydda sig både mot graviditet och sjukdomar.

Än så länge har de bara sovit över i kompisgänget hemma hos varandra, men vi har redan sagt att om det är ok för flickvännens föräldrar (för det är såklart ett MÅSTE!) så får hon gärna sova över ensam också.

Ser att 5 st röstat på alternativet "inte förräns hen gifter sig och flyttar hemifrån", skulle vara kul att höra en motivering från den gruppen!

Fortsätt skriv, tack för era inlägg so far!

• Bling1975

Nu har jag inga tonåringar själv, men min mamma lät mig sova över när jag var 14 år och hade ett längre förhållande. Men det var ju efter att vi hade haft sex. Hon såg väl inte direkt poängen med att jag skulle åka tåg och buss själv hem på helgkvällarna då han inte bodde på samma ort som mig och sex kunde vi ju ha ändå.

Sedan säger inte det att jag var redo för sex och jag kommer att uppmuntra mina barn att vänta. Men om de inte gör det så hjälper det ju inte att förbjuda dem att sova över. Vi var ofta hemma hos min pojkvän, han hade ett eget våningsplan i huset och ganska frånvarande föräldrar. Han var dessutom lite äldre så hans föräldrar brydde sig inte så mycket. Mamma var mest rädd för att han skulle skjuta hem mig på motorcykeln.

Stitch längtar efter Lilo
  • Mariohn
    Matillin skrev 2010-09-14 11:00:22 följande:
    Möjligt att jag är påverkad av min religösa uppväxt, många verkar ju ha lite mer liberal syn på sex här
    Eller är det bara typiskt svenskar?
    Jag tycker i alla fall att man bör vänta tills man är mogen och jag tror dom flesta ungdomar inte är det.
    Framförallt inte redo för dom saker som kan komma när man har sex.
    Och du tror att du förhindrar sexet genom att inte låta dem sova över hos varandra för sex har man bara på natten i sängen?
  • JuliaåRonjasmammis
    Matillin skrev 2010-09-14 10:57:26 följande:
    Klart dom får, men man kan ju tex ha dörren öppen?

Jag säger inte att mina barn inte kommer ha sex före 15 års ålder men jag kommer göra mitt bästa för att försöka få dom att inte ha det.
    Genom att prata om vad jag tycker, fördelar med att vänta, inte låta dom sova över hos varandra osv.
    Fast, behöva ha dörren öppen när man är 14 år och har pojk- flickvännen där tycker jag är att gå alldeles för långt! Lite privacy måste de få ha, och jag tror även det är viktigt att man visar att man litar på dom.

Och vad är det egentligen som säger att de _alltid_ har sex om de är i ett stängt rum eller om de sover över hos varandra? Som jag minns det så var det åtskilliga gånger det bara blev lite småhångel eller kli på ryggen, sen godnattpuss och sova.
  • Matillin
    JuliaåRonjasmammis skrev 2010-09-14 12:26:15 följande:
    Fast, behöva ha dörren öppen när man är 14 år och har pojk- flickvännen där tycker jag är att gå alldeles för långt! Lite privacy måste de få ha, och jag tror även det är viktigt att man visar att man litar på dom.

Och vad är det egentligen som säger att de _alltid_ har sex om de är i ett stängt rum eller om de sover över hos varandra? Som jag minns det så var det åtskilliga gånger det bara blev lite småhångel eller kli på ryggen, sen godnattpuss och sova.
    Jag tycker inte att det är att gå för långt, inte i den åldern i alla fall?
    Men det var så jag och andra kompisar hade det när vi hade flickvänner/pojkvänner och privatliv och prata ifred kan man väl ha ändå.
    Det var ju inte direkt så att mamma och pappa satt på en stol utanför dörren och vaktade
    Nu kommer jag inte vara lika "sträng" med sådant eftersom jag inte är av åsikten att man måste vänta med sex tills man gift sig.
    Jag vill bara inte att dom ska ha sex som 14 åringar men det är ju tydligen väldigt extremt att ha den åsikten i det här landet?
  • Ts Mamma
    hymafr skrev 2010-09-14 10:15:04 följande:
    Att hänvisa till 15-årsgränsen för "lagligt" sex kan faktiskt vara det stöd som en del behöver för att inte ha sex för tidigt.
    Fast det är I N T E olagligt för två 14-åringar att ha sex - det är däremot för någon över 15 att ha sex med någon under - det är de flesta tonåringar väl medvetna om vilket gör att hänvisa till den lagen är ganska lönlöst eftersom den inte är hållbar...
  • Ts Mamma

Jag undrar ett par saker - ni som säger att ja det är okej om det är en son vi pratar om och att killen puschar på etc - kan det inte vara så att tjejen puschar på??????

Min erfarenhet är att killar snackar mer och tjejer gör mer - tror det är aningens navit att som förälder göra den skillnaden på könen hos sina barn - klart att det finns båda sorter av båda könen!

• Mariohn
    Matillin skrev 2010-09-14 12:33:25 följande:
    Jag tycker inte att det är att gå för långt, inte i den åldern i alla fall?
    Men det var så jag och andra kompisar hade det när vi hade flickvänner/pojkvänner och privatliv och prata ifred kan man väl ha ändå.
    Det var ju inte direkt så att mamma och pappa satt på en stol utanför dörren och vaktade
    Nu kommer jag inte vara lika "sträng" med sådant eftersom jag inte är av åsikten att man måste vänta med sex tills man gift sig.
    Jag vill bara inte att dom ska ha sex som 14 åringar men det är ju tydligen väldigt extremt att ha den åsikten i det här landet?
    Nej men det är extremt att tro att de knullar varje gång de har en dörr srängd. Självklart ska två fjortonåringar som är kära i varandra få vara ensamma i ett rum. Det är ju fullkomligt vansinne att ta ifrån en fjortonåring rätten att prata bakom stängd dörr med någon. De kanske vill kramas ifred. Och det är en ytterst sund utveckling.
Svar på tråden Är det ok att er 14-åring sova över hos flick- pojkvännen, och är det ok att flick- pojkvännen sover över hos er?