• JuliaåRonjasmammis

Är det ok att er 14-åring sova över hos flick- pojkvännen, och är det ok att flick- pojkvännen sover över hos er?

Blev lite nyfiken på hur andra tänker kring detta. Jag vet ju hur mina föräldrar resonerade när jag var i samma ålder, "absolut inte innan 15-16, helst senare" och det verkade vara likadant bland mina kompisar då.

Undrade lite hur det ser ut idag, om det har ändrats och man blivit mer tillåtande, eller om det kanske tvärtom blivit ännu hårdare.

Motivera gärna ert svar och förklara hur ni tänker!

Don't mess with my integrity!
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är det ok att er 14-åring sova över hos flick- pojkvännen, och är det ok att flick- pojkvännen sover över hos er?
  • Ts Mamma
    Mariohn skrev 2010-09-14 12:45:10 följande:
    Nej men det är extremt att tro att de knullar varje gång de har en dörr srängd. Självklart ska två fjortonåringar som är kära i varandra få vara ensamma i ett rum. Det är ju fullkomligt vansinne att ta ifrån en fjortonåring rätten att prata bakom stängd dörr med någon. De kanske vill kramas ifred. Och det är en ytterst sund utveckling.
  • mupparsmupp

ja det är okej att sova över. för vill dom ha sex så hittar dom nog nått ställe att ha det på...

Bebis 9 maj 2010
  • JuliaåRonjasmammis
    Matillin skrev 2010-09-14 12:33:25 följande:
    Jag tycker inte att det är att gå för långt, inte i den åldern i alla fall?
    Men det var så jag och andra kompisar hade det när vi hade flickvänner/pojkvänner och privatliv och prata ifred kan man väl ha ändå.
    Det var ju inte direkt så att mamma och pappa satt på en stol utanför dörren och vaktade
    Nu kommer jag inte vara lika "sträng" med sådant eftersom jag inte är av åsikten att man måste vänta med sex tills man gift sig.
    Jag vill bara inte att dom ska ha sex som 14 åringar men det är ju tydligen väldigt extremt att ha den åsikten i det här landet?
    Det kan ju bero på att vi inte bor sådär jättestort, så skulle han inte få ha dörren stängd skulle det inte bli så värst mycket privatliv för honom. Har man ett stort hus/lägenhet där det går att vara ifred utan att ha dörren stängd så kanske det är annorlunda.

Att min tonåring har sex är ju ingenting jag _vill_, men däremot så inser jag att han troligtvis ganska snart kommer att vilja ha det (om han inte redan haft det, men då tror jag att han hade talat om det faktiskt, för så öppna är vi). Och jag tycker inte heller att det är något hemskt.

Så länge han är noga med att skydda sig och tjejen samt att det sker med ömsesidig respekt och på bådas villkor, som sagt.

Väldigt extrem är ju inte din åsikt, om du kollar i stapeln ovan, men för oss som är lite mer liberala när det gäller detta, så kan det vara intressant att försöka förstå andrras tankegångar.

Jag måste fråga; kommer du ursprungligen från nåt annat land? Du har två gånger hänvisat till "typiskt svenskar" och "i det här landet", så jag tänkte att du kanske kommer från ett land där inställningen till sex över lag är annorlunda?
    Don't mess with my integrity!
  • lykantrophona

Nu har jag inga barn, är själv ganska ung fortfarande (20). När jag första gången sov över hos min pojkvän när jag var nyss fyllda 16, så hade vi redan haft sex flera gånger. Min mamma dock, när hon hörde om att jag ville sova över där, började svamla något om "gör inget du inte vill" och "jag kan hämta dig om du vill". Vid något tillfälle frågade hon om vi "idkade samlag" eller något åt det hållet, och det gjorde vi ju inte. Men rejält med oralsex var det i det förhållandet.

I alla mina förhållanden har jag varit den som tagit initativet till att ha sex för första gången. Så att killar skulle tjata sig till sex och tjejer vara offer, det stämmer nog inte.

Och jag håller med väldigt många andra här: att inte låta dem sova över hos varandra hindrar dem inte att ha sex. Sex kan man ha mitt på dagen också, speciellt om föräldrarna är på jobbet eller något.

När jag var yngre och singel, och kanske skulle sova över hos någon kompis eller på en fest frågade min mamma mig ofta "kommer det finnas killar där?", även om hon visste att jag var bisexuell och hade vänner av alla möjliga sexuella läggningar. Hade jag vågat strula runt hade jag kunnat göra det med tjejer också, och den kille som hängde med mig och mina tjejkompisar föredrog killar iaf.

• kamomillmilla

Svarar utifrån mig då jag inte har några tonåringar själv ännu.
    Min första riktiga pojkvän hade jag när jag var 13, han sov över hos mig efter någon vecka tillsammans och mer eller mindre bodde hos mig fram tills vi gjorde slut efter ett halvår. Han jobbade och kom hem till mig direkt efteråt, mamma eller pappa hade inte heller några problem med att dörren var stängd till mitt sovrum, lite tillit får man väl ändå ha till sina barn..

• vittra
    Matillin skrev 2010-09-14 10:57:26 följande:
    Klart dom får, men man kan ju tex ha dörren öppen?

Jag säger inte att mina barn inte kommer ha sex före 15 års ålder men jag kommer göra mitt bästa för att försöka få dom att inte ha det.
    Genom att prata om vad jag tycker, fördelar med att vänta, inte låta dom sova över hos varandra osv.
    Jag skulle bli galen om jag som tonåring inte fick ha något som helst privatliv och inte ens fick stänga dörren om mig! Detta endast för att föräldern är livrädd för att man ska ha sex!! Det är hysteriskt i mina ögon... har du någon som helst känsla för andra människors integritet?!

Jag hoppas att mina barn väljer att ha sex när de känner sig mogna för det, för att de vill det och tillsammans med någon de tycker om... oavsett ålder. 15 är ingen magisk gräns då plötsligt alla blir mogna för sexuella relationer... ännu mindre är det en magisk gräns då ungdomar plötsligt blir mogna att sova hos varandra!
  • vittra
    Nej men det är extremt att tro att de knullar varje gång de har en dörr srängd. Självklart ska två fjortonåringar som är kära i varandra få vara ensamma i ett rum. Det är ju fullkomligt vansinne att ta ifrån en fjortonåring rätten att prata bakom stängd dörr med någon. De kanske vill kramas ifred. Och det är en ytterst sund utveckling.
  • augustisten

...och jag tycker att det är MYCKET bättre att min unge har sex hemma på sitt rum med oss runtomkring än i en buske avsides i folkparken (som jag hade när jag var fjorton) - om han nu har bestämt sig för att ha sex. Det tror jag är en bättre start på sexlivet för både honom och hans pojk eller flickvän.

Så hos oss kommer de att vara hjärtligt välkomna och de får stänga in sig hur mycket de vill.

• Matillin
    Ja det är extremt att tro att dom skulle ha sex så fort dörren är stängd men det är väl ingen som har skrivit här heller?
    Jag antar att du aldrig upplevt något liknande så du tror att öppen dörr = brist på privatliv?
    Men eftersom jag själv upplevt det så kan jag berätta för dig att det inte stämmer.
    Ja kanske om man är uppvuxen i en 2-a, då kan det vara brist på privatliv även om dörren är stängd.
    Måste vara skitjobbigt både för föräldrar och tonåringar.
    Men jag är uppvuxen i hus med långt mellan rummen och så kommer mina barn växa upp.
    Det gick alldeles utmärkt att prata ifred kramas eller hångla med öppen dörr.
    Däremot kanske man inte tar av sig alla kläder och kryper ner naken under täcket direkt vilket ju är vitsen med det hela
  • Matillin
    JuliaåRonjasmammis skrev 2010-09-14 12:59:20 följande:
    Det kan ju bero på att vi inte bor sådär jättestort, så skulle han inte få ha dörren stängd skulle det inte bli så värst mycket privatliv för honom. Har man ett stort hus/lägenhet där det går att vara ifred utan att ha dörren stängd så kanske det är annorlunda.

Att min tonåring har sex är ju ingenting jag _vill_, men däremot så inser jag att han troligtvis ganska snart kommer att vilja ha det (om han inte redan haft det, men då tror jag att han hade talat om det faktiskt, för så öppna är vi). Och jag tycker inte heller att det är något hemskt.

Så länge han är noga med att skydda sig och tjejen samt att det sker med ömsesidig respekt och på bådas villkor, som sagt.

Väldigt extrem är ju inte din åsikt, om du kollar i stapeln ovan, men för oss som är lite mer liberala när det gäller detta, så kan det vara intressant att försöka förstå andrras tankegångar.

Jag måste fråga; kommer du ursprungligen från nåt annat land? Du har två gånger hänvisat till "typiskt svenskar" och "i det här landet", så jag tänkte att du kanske kommer från ett land där inställningen till sex över lag är annorlunda?
    Nej jag syftade mest på att svenskar, vilket jag är också, är rätt kända i världen för sin liberala syn på sex.
    Det var mest ett konstaterande.
    Förvånade mig dessutom att folk skriver arga gubbar och skriver argt som att det vore barnaga man disskuterade?

Jag är uppvuxen i ett kristet hem därav har jag nog uppfostrats "aaaningens" annorlunda när det gäller den där sex-biten
    Men det fanns hur som helst inte på världskartan att jag skulle haft sex i 14 års åldern och det var nog extremt få i min klass eller på skolan som hade det i den åldern heller.
    Jag vet bara en kompis till mig som började så tidigt.
    Dom som jag vet hade sex i den åldern var dom ungdomarna som inte hade så bra hemförhållanden direkt.
    Runt 16-18 års ålder när man gick på gymnasiet började folk ha sex och skaffa stadiga pojkvänner.
    Vilket är helt okej tycker jag, men när man är yngre än så tycker jag att man "oftast" är för ung.
    Antagligen och förhoppningsvis kommer det gälla mina döttrar med så då behöver vi inte ens ha den disskusionen hemma
Svar på tråden Är det ok att er 14-åring sova över hos flick- pojkvännen, och är det ok att flick- pojkvännen sover över hos er?