JuliaåRonjasmammis skrev 2010-09-14 12:59:20 följande:
Det kan ju bero på att vi inte bor sådär jättestort, så skulle han inte få ha dörren stängd skulle det inte bli så värst mycket privatliv för honom. Har man ett stort hus/lägenhet där det går att vara ifred utan att ha dörren stängd så kanske det är annorlunda.
Att min tonåring har sex är ju ingenting jag _vill_, men däremot så inser jag att han troligtvis ganska snart kommer att vilja ha det (om han inte redan haft det, men då tror jag att han hade talat om det faktiskt, för så öppna är vi). Och jag tycker inte heller att det är något hemskt.
Så länge han är noga med att skydda sig och tjejen samt att det sker med ömsesidig respekt och på bådas villkor, som sagt.
Väldigt extrem är ju inte din åsikt, om du kollar i stapeln ovan, men för oss som är lite mer liberala när det gäller detta, så kan det vara intressant att försöka förstå andrras tankegångar.
Jag måste fråga; kommer du ursprungligen från nåt annat land? Du har två gånger hänvisat till "typiskt svenskar" och "i det här landet", så jag tänkte att du kanske kommer från ett land där inställningen till sex över lag är annorlunda?
Nej jag syftade mest på att svenskar, vilket jag är också, är rätt kända i världen för sin liberala syn på sex.
Det var mest ett konstaterande.
Förvånade mig dessutom att folk skriver arga gubbar och skriver argt som att det vore barnaga man disskuterade?
Jag är uppvuxen i ett kristet hem därav har jag nog uppfostrats "aaaningens" annorlunda när det gäller den där sex-biten
Men det fanns hur som helst inte på världskartan att jag skulle haft sex i 14 års åldern och det var nog extremt få i min klass eller på skolan som hade det i den åldern heller.
Jag vet bara en kompis till mig som började så tidigt.
Dom som jag vet hade sex i den åldern var dom ungdomarna som inte hade så bra hemförhållanden direkt.
Runt 16-18 års ålder när man gick på gymnasiet började folk ha sex och skaffa stadiga pojkvänner.
Vilket är helt okej tycker jag, men när man är yngre än så tycker jag att man "oftast" är för ung.
Antagligen och förhoppningsvis kommer det gälla mina döttrar med så då behöver vi inte ens ha den disskusionen hemma