• JuliaåRonjasmammis

Är det ok att er 14-åring sova över hos flick- pojkvännen, och är det ok att flick- pojkvännen sover över hos er?

Blev lite nyfiken på hur andra tänker kring detta. Jag vet ju hur mina föräldrar resonerade när jag var i samma ålder, "absolut inte innan 15-16, helst senare" och det verkade vara likadant bland mina kompisar då.

Undrade lite hur det ser ut idag, om det har ändrats och man blivit mer tillåtande, eller om det kanske tvärtom blivit ännu hårdare.

Motivera gärna ert svar och förklara hur ni tänker!

Don't mess with my integrity!
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är det ok att er 14-åring sova över hos flick- pojkvännen, och är det ok att flick- pojkvännen sover över hos er?
  • Ts Mamma
    Mariohn skrev 2010-09-14 08:28:26 följande:
    Jag förstår inte resonemanget. Om det är sex man är rädd för är det ju direkt löjligt att tro att de inte kan ha det utan att sova över hos varandra? Två tonåringar som verkligen vill ha sex kan ha det precis när de vill och kommer att ha det. 
    Det är precis så vi resonerar och tillåter dem alltså att sova över hos varandra...
  • Mariohn
    Ts Mamma skrev 2010-09-14 09:03:43 följande:
    Det är precis så vi resonerar och tillåter dem alltså att sova över hos varandra...
    Japp. Förstår inte hur man tänker om man tror att ungdomar bara kan talla på varandra nattetid. Naivt. 
  • linjes

Självklart tror vi inte att dom inte har sex om dom inte skulle få sova över hos varandra

Så hjärnslö är nog ingen hoppas jag

• hymafr

Att hänvisa till 15-årsgränsen för "lagligt" sex kan faktiskt vara det stöd som en del behöver för att inte ha sex för tidigt.

• Matillin
    ymafr skrev 2010-09-14 10:15:04 följande:Att hänvisa till 15-årsgränsen för "lagligt" sex kan faktiskt vara det stöd som en del behöver för att inte ha sex för tidigt.
    Precis vad jag tänker.

Jag tror att om mamma och pappa tillåter att 15 åriga pojkvännen sover över hos sin 14 åriga dotter och delar ut kondomer så finns det ju ingen anledningen för dottern att hålla på sig när det kanske är just vad hon vill egentligen.
    Pojkvännen kanske pressar på och man kanske är osäker på om man är redo.
    Att då ha en förälder som ger sitt godkännande och sätta tonåringen i en situation där hon med största säkerhet inte kommer att kunna säga nej är inte okej.

Klart man fattar att tonåringar kan ha sex i skolan eller var som helst om dom vill tillräckligt mycket.'
    Men det är bra mycket svårare att få till det i skolan, eller ta steget att gå så långt att gå in på skoltoaletten, mot att göra det i tryggheten hemma i sin egen säng när ingen kan störa.

Jag är inte så rädd för att mina döttrar ska ha sex för tidigt utan dom konsekvenser som sex kan bära med sig.
    Det är bra stor skillnad på att råka bli gravid vid 13 års ålder mot när man är 16 år.
    Dessutom är dom flesta inte mogna för sex när dom är så pass unga även om dom själva kanske tror det.
    Jag tycker man ska försöka göra så gott man kan för att undvika att ens tonåringar börjar med sex alldeles för tidigt.
    Sex kan man ha hela livet sen
  • vittra

Anser att det bara är fruktansvärt naivt att tro att man på något sätt förhindrar sexdebut bara för att man förvägrar ungdomar att sova över hos varandra! Jag har i klart minne när jag själv var 14 och hade ett fast och stadigt förhållande men hans föräldrar tokvägrade låta oss sova hos varandra, tror ni att det hindrade oss från att ha sex?! Knappast... man har ju hela dagarna med varandra, och vår sexdebut skedde hemma hos mig på mitt rum en vardagkväll

Däremot gillar jag argumentet att hellre låta pojkvännen sova över om det är dottern, minns mitt samtal med min pappa morgonen efter och det kan vara vettigt att tänka på att det kan vara skönt att det sker hemma och att man som förälder finns tillgänglig att kunna prata om det.

Dock röstade jag att båda alternativen är ok!

• vittra
    Matillin skrev 2010-09-14 10:34:26 följande:
    Precis vad jag tänker.

Jag tror att om mamma och pappa tillåter att 15 åriga pojkvännen sover över hos sin 14 åriga dotter och delar ut kondomer så finns det ju ingen anledningen för dottern att hålla på sig när det kanske är just vad hon vill egentligen.
    Pojkvännen kanske pressar på och man kanske är osäker på om man är redo.
    Att då ha en förälder som ger sitt godkännande och sätta tonåringen i en situation där hon med största säkerhet inte kommer att kunna säga nej är inte okej.

Klart man fattar att tonåringar kan ha sex i skolan eller var som helst om dom vill tillräckligt mycket.'
    Men det är bra mycket svårare att få till det i skolan, eller ta steget att gå så långt att gå in på skoltoaletten, mot att göra det i tryggheten hemma i sin egen säng när ingen kan störa.

Jag är inte så rädd för att mina döttrar ska ha sex för tidigt utan dom konsekvenser som sex kan bära med sig.
    Det är bra stor skillnad på att råka bli gravid vid 13 års ålder mot när man är 16 år.
    Dessutom är dom flesta inte mogna för sex när dom är så pass unga även om dom själva kanske tror det.
    Jag tycker man ska försöka göra så gott man kan för att undvika att ens tonåringar börjar med sex alldeles för tidigt.
    Sex kan man ha hela livet sen
    Du menar att du aldrig tänker låta tonåringarna vara för sig själva på rummet öht innan de är 15?!
  • LivL

Håller med Ts Mamma- säger man nej så gör dom det ändå.

Sex och 'sova över' är inte samma sak. Jag kan uppmuntra mina barn att vänta så länge som möjligt, men mysa och sova tillsammans kan man väl? Att man sover över är inte automatiskt samma som att ha sex!

Själva sexandet kan man som Ts Mamma nämnde hålla på med varsomhelst!

• LivL
    Zinara skrev 2010-09-14 06:50:38 följande:
    Efter 15 (om det är en dotter) föredrar jag om dom sover hos oss.

Om det är en son spelar det mindre roll
    Vaaa???!! Varför??
  • Mia386

Kan inte riktigt säga hur jag kommer göra med mitt barn... än.. 

Men jag fick sova över hos dåvarande pojkvänner, bara mina föräldrar hade fått träffa honom först. Kan ju med säga att jag var 14, och han var 18 då. Och eftersom det var drygt 6 mil emellan så kunde de inte direkt förhindra att vi hade sex.. Var även mycket mogen för min ålder, så de litade på mig.
    haha... Fast de insåg nog inte att vi hade sex, för blev inlagd på sjukhus för misstänkt blindtarm ca 2 månader efter vi hade gjort slut, och då frågade ju läkaren om jag hade haft sex, fick ju illa tvunget svara ja, pappa blev nog lite chockad, men mamma blev ännu mer chockad när pappa ringde och berättade det hela ^^  

Svar på tråden Är det ok att er 14-åring sova över hos flick- pojkvännen, och är det ok att flick- pojkvännen sover över hos er?