ymafr skrev 2010-09-14 10:15:04 följande:Att hänvisa till 15-årsgränsen för "lagligt" sex kan faktiskt vara det stöd som en del behöver för att inte ha sex för tidigt.
Precis vad jag tänker.
Jag tror att om mamma och pappa tillåter att 15 åriga pojkvännen sover över hos sin 14 åriga dotter och delar ut kondomer så finns det ju ingen anledningen för dottern att hålla på sig när det kanske är just vad hon vill egentligen.
Pojkvännen kanske pressar på och man kanske är osäker på om man är redo.
Att då ha en förälder som ger sitt godkännande och sätta tonåringen i en situation där hon med största säkerhet inte kommer att kunna säga nej är inte okej.
Klart man fattar att tonåringar kan ha sex i skolan eller var som helst om dom vill tillräckligt mycket.'
Men det är bra mycket svårare att få till det i skolan, eller ta steget att gå så långt att gå in på skoltoaletten, mot att göra det i tryggheten hemma i sin egen säng när ingen kan störa.
Jag är inte så rädd för att mina döttrar ska ha sex för tidigt utan dom konsekvenser som sex kan bära med sig.
Det är bra stor skillnad på att råka bli gravid vid 13 års ålder mot när man är 16 år.
Dessutom är dom flesta inte mogna för sex när dom är så pass unga även om dom själva kanske tror det.
Jag tycker man ska försöka göra så gott man kan för att undvika att ens tonåringar börjar med sex alldeles för tidigt.
Sex kan man ha hela livet sen