• JuliaåRonjasmammis

Är det ok att er 14-åring sova över hos flick- pojkvännen, och är det ok att flick- pojkvännen sover över hos er?

Blev lite nyfiken på hur andra tänker kring detta. Jag vet ju hur mina föräldrar resonerade när jag var i samma ålder, "absolut inte innan 15-16, helst senare" och det verkade vara likadant bland mina kompisar då.

Undrade lite hur det ser ut idag, om det har ändrats och man blivit mer tillåtande, eller om det kanske tvärtom blivit ännu hårdare.

Motivera gärna ert svar och förklara hur ni tänker!

Don't mess with my integrity!
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är det ok att er 14-åring sova över hos flick- pojkvännen, och är det ok att flick- pojkvännen sover över hos er?
  • Matillin
    Mariohn skrev 2010-09-14 16:16:53 följande:
    Jag tror att det är utvecklande och bra för barn att få vara kära och pussas och kramas i lugn och ro utan att behöva oroa sig för att någon "kan" komma förbi. Tonårskärlek är underbart och ytterst privat och precis som du säger är det inte samma sak och man kan inte slappna av på samma sätt med varandra om någon när som helst kan komma förbi. Inte för att man gör något fel utan för att de flesta tonåringar kanske inte gillar tanken på att kyssas och kramas framför sina föräldrar. Jag tycker att man ska låta fjortonåringar vara stormförälskade, få sin första riktiga kyss ifred och kunna njuta av det ögonblicket utan att oroa sig för att bli iakttagna. 
    Fast jag har också varit tonåring och kär och njutit av det med
    Det behöver inte vara mindre härligt för att man inte har sex.
    Kyssas kramas osv kan man ju göra även fast man inte har sex eller måste ha dörren öppen
    Sen träffar man ju inte bara sin pojkvän flickvän hemma utan utanför hemmet med.
    lykantrophona skrev 2010-09-14 15:55:16 följande:
    Usch, vad du spär på min fobi om kristna. Jag uttövar en religiös sed, men tack och lov ingen som förbjuder sex före äktenskap, eller en där familjemedlemmar kontrollerar varandra.

Med tanke på din uppväxt, hur känner du inför onani och homosexuella relationer?

Även om jag hade sex snabbt när jag väl fick en pojkvän, så känner jag verkligen inte att det var för tidigt. Snarare kan jag sörja att jag inte började tidigare, men det var väl snarare frågan om att hitta någon att vara ihop med. Men från ungefär 14 års ålder var jag frustrerad över att inte ha sex med någon, jag blev bitter och lättirriterad. Med tanke på hur bestämd jag var med kondom och verkligen ville känna den jag hade sex med ordentligt, skulle jag nog inte tro att jag skulle ha utsatt mig för något stor risk ifall jag hade haft sex lite tidigare. Däremot hade jag nog varit mindre bitchig mot nyförälskade par.

Det finns väl förpubertala barn som ibland blir nyfikna och tittar på varandras könsorgan, byter kläder med varandra etc, tycker ni föräldrar att sådant ska förhindras också? Sånt var iaf vanligt i vissa umgängeskretsar när jag gick i lågstadiet, även om jag själv inte gjorde det.

Hursomhelst: sova tillsammans är inte lika med sex. och sex behöver inte heller ske mellan kille/tjej. Är din dotters tjejkompis verkligen bara en kompis? ;)
    När jag växte upp tyckte jag ju att allt sådan var fel, men jag vet bättre idag
    Skulle inte bli överlycklig om mina döttrar blev homosexuella men inte på grund av att jag skulle tycka det var "syndigt" eller något sådant.

Nej det behöver inte bli sex för att man sover över hos varandra, men risken är ju rätt stor om det handlar om ett pupertalt nykärt par

Både kristna och muslimer anser att sex före äktenskapet är fel.
    Inget konstigt eller hemskt med det om man tror på gud biblen, eller koranen
  • redneck girl

ja.man kan ju inte hindra dom i evig tid.och de får hellre vara hemma eller i det andra föräldra hemmet än att vara i buskarna på någon buss station el nått.

• Matillin

Lite nyfiken.
    Ni som skriver att era barn kommer ha sex på skoltoaletten, i ett buskage, i en busskur eller dylikt om dom inte får ha det hemma hos er?
    Har ni egen erfarenhet av det eftersom ni med sån säkerhet uttalar er om att detta är vad som händer?

• JuliaåRonjasmammis
    Matillin skrev 2010-09-14 17:48:49 följande:
    Lite nyfiken.
    Ni som skriver att era barn kommer ha sex på skoltoaletten, i ett buskage, i en busskur eller dylikt om dom inte får ha det hemma hos er?
    Har ni egen erfarenhet av det eftersom ni med sån säkerhet uttalar er om att detta är vad som händer?
    Ja, jag har faktiskt det. Min oskuld rök på en offentlig toalett och den som "fick äran" var en kille som var aktiv i Bapitistförsamlingen. Han var inte den enda frireligiösa tonåringen som använde sig av såna ställen, om man säger så.  Apropå det du berättade om din bakgrund.Flört

Jag är uppvuxen på en liten ort med många olika kristna församlingar, och det du beskriver fanns ju där i allra högsta grad, dock varierade det mycket mellan vad de olika församlingarna hade för oskrivna lagar och regler.

Förbuden funkade inte iaf, varken vad gällde musik, dans, alkohol eller sex, de ungdomarna blev bara väldigt duktiga på att smyga med både det ena och det andra.

Men visst, jag kan förstå om man som bokstavstroende tycker att det är viktigt att vara oskuld när man gifter sig, i vissa församlingar är det ju tom en förutsättning för att inte bli svartmålad och kanske även utesluten!

Vad jag har förstått så har det dock blivit lite mer cool inställning sen jag var ung, något jag själv tror bara är sunt.
  • vittra
    JuliaåRonjasmammis skrev 2010-09-14 18:01:28 följande:
    Ja, jag har faktiskt det. Min oskuld rök på en offentlig toalett och den som "fick äran" var en kille som var aktiv i Bapitistförsamlingen. Han var inte den enda frireligiösa tonåringen som använde sig av såna ställen, om man säger så.  Apropå det du berättade om din bakgrund.Flört

Jag är uppvuxen på en liten ort med många olika kristna församlingar, och det du beskriver fanns ju där i allra högsta grad, dock varierade det mycket mellan vad de olika församlingarna hade för oskrivna lagar och regler.

Förbuden funkade inte iaf, varken vad gällde musik, dans, alkohol eller sex, de ungdomarna blev bara väldigt duktiga på att smyga med både det ena och det andra.

Men visst, jag kan förstå om man som bokstavstroende tycker att det är viktigt att vara oskuld när man gifter sig, i vissa församlingar är det ju tom en förutsättning för att inte bli svartmålad och kanske även utesluten!

Vad jag har förstått så har det dock blivit lite mer cool inställning sen jag var ung, något jag själv tror bara är sunt.
    Du har en mycket bra poäng här som jag anser vara det viktigaste i hela diskussionen:
    Jag vill att mina barn ska kunna vara ärliga och raka med mig och deras pappa, inte tvingas lära sig att smyga med allting! Det är knappast någon hemlighet att sträng uppfostran och mycket förbud frammanar situationer där barnen istället ljuger, smyger och smusslar...
  • JuliaåRonjasmammis
    vittra skrev 2010-09-14 18:48:07 följande:
    Du har en mycket bra poäng här som jag anser vara det viktigaste i hela diskussionen:
    Jag vill att mina barn ska kunna vara ärliga och raka med mig och deras pappa, inte tvingas lära sig att smyga med allting! Det är knappast någon hemlighet att sträng uppfostran och mycket förbud frammanar situationer där barnen istället ljuger, smyger och smusslar...
    Jo, precis så har vi också känt. Jag var själv inte sådär jättehårt hållen hemma, men saknade ändå den där öppenheten som jag såg att vissa kompisar hade mellan sig och sina föräldrar.

Det känns väldigt skönt att vi kan ha en sån relation här hemma idag, även om jag inte är såpass naiv att jag tror att tonåringen berättar exakt _allt_ för oss. Men det mesta iaf, och framför allt så vet han att han _kan om han vill_, utan att vi går i taket eller börjar moralisera.
  • Linda1976

Javisst, varför inte?

Helt ok. Vill kidsen knulla kan de göra det dagtid efter skolan.... så vad är man rädd för? 

Min smak är mycket enkel - jag nöjer mig bara med det bästa.
  • hernameispekka
    Matillin skrev 2010-09-14 11:00:22 följande:
    Möjligt att jag är påverkad av min religösa uppväxt, många verkar ju ha lite mer liberal syn på sex här
    Eller är det bara typiskt svenskar?
    Jag tycker i alla fall att man bör vänta tills man är mogen och jag tror dom flesta ungdomar inte är det.
    Framförallt inte redo för dom saker som kan komma när man har sex.
    Mina föräldrar är också kristna och så även jag (jag är 17) och de har varit väldigt noga med att det beror helt på hur jag som person är och hur mycket de litar på killen. Men vi började sova över när vi var 15-16 (för det var då vi blev tillsammans) men hade nog fått tidigare, men allt beror ju på personerna och hur mogna de anses vara tycker jag
  • hernameispekka
    hernameispekka skrev 2010-09-14 21:21:44 följande:
    Mina föräldrar är också kristna och så även jag (jag är 17) och de har varit väldigt noga med att det beror helt på hur jag som person är och hur mycket de litar på killen. Men vi började sova över när vi var 15-16 (för det var då vi blev tillsammans) men hade nog fått tidigare, men allt beror ju på personerna och hur mogna de anses vara tycker jag
    vill även tillägga att de pratar med mig om sex och liknande. Typ att de ser helst att jag inte gör det innan jag gift mig (precis så som jag och fästmannen tycker) men om vi skulle råka så är de noga med att vi ska skydda oss. Och de är väldigt noga med att man ska kunna prata om allt!
  • JuliaåRonjasmammis
    hernameispekka skrev 2010-09-14 21:25:34 följande:
    vill även tillägga att de pratar med mig om sex och liknande. Typ att de ser helst att jag inte gör det innan jag gift mig (precis så som jag och fästmannen tycker) men om vi skulle råka så är de noga med att vi ska skydda oss. Och de är väldigt noga med att man ska kunna prata om allt!
    Tänkte precis fråga om ni valt att vänta, men då vet jag.

Skönt att läsa att det lättat upp en del, och att vissa även pratar om sex och samlevnad med sina barn! Mina erfarenheter är tyvärr att det var oerhört tabu att ens låtsas om att sex fanns i de mest rigida kretsarna.

Något som drabbade barnen. Tvärtemot vad många  trodde så fick inte förbuden och bristen på information ungdomarna att bli avhållsamma, utan de visste bara inte om vad som kunde hända. Det är mer än en 13-14-åring på den orten som plötsligt stått där gravid i 7:e månaden utan att veta vad som hänt.FörvånadRynkar på näsan
Svar på tråden Är det ok att er 14-åring sova över hos flick- pojkvännen, och är det ok att flick- pojkvännen sover över hos er?