• JuliaåRonjasmammis

Är det ok att er 14-åring sova över hos flick- pojkvännen, och är det ok att flick- pojkvännen sover över hos er?

Blev lite nyfiken på hur andra tänker kring detta. Jag vet ju hur mina föräldrar resonerade när jag var i samma ålder, "absolut inte innan 15-16, helst senare" och det verkade vara likadant bland mina kompisar då.

Undrade lite hur det ser ut idag, om det har ändrats och man blivit mer tillåtande, eller om det kanske tvärtom blivit ännu hårdare.

Motivera gärna ert svar och förklara hur ni tänker!

Don't mess with my integrity!
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är det ok att er 14-åring sova över hos flick- pojkvännen, och är det ok att flick- pojkvännen sover över hos er?
  • JuliaåRonjasmammis

Fler åsikter och tankar?Glad

• hernameispekka
    JuliaåRonjasmammis skrev 2010-09-14 21:45:02 följande:
    Tänkte precis fråga om ni valt att vänta, men då vet jag.

Skönt att läsa att det lättat upp en del, och att vissa även pratar om sex och samlevnad med sina barn! Mina erfarenheter är tyvärr att det var oerhört tabu att ens låtsas om att sex fanns i de mest rigida kretsarna.

Något som drabbade barnen. Tvärtemot vad många  trodde så fick inte förbuden och bristen på information ungdomarna att bli avhållsamma, utan de visste bara inte om vad som kunde hända. Det är mer än en 13-14-åring på den orten som plötsligt stått där gravid i 7:e månaden utan att veta vad som hänt.FörvånadRynkar på näsan
    Håller med, jag är jätteglad att de pratar med oss om det och rekomenderar istället för tvingar. då är det ens eget val som par och inte något mamma och pappa säger.
  • Matillin
    JuliaåRonjasmammis skrev 2010-09-14 21:45:02 följande:
    Tänkte precis fråga om ni valt att vänta, men då vet jag.

Skönt att läsa att det lättat upp en del, och att vissa även pratar om sex och samlevnad med sina barn! Mina erfarenheter är tyvärr att det var oerhört tabu att ens låtsas om att sex fanns i de mest rigida kretsarna.

Något som drabbade barnen. Tvärtemot vad många  trodde så fick inte förbuden och bristen på information ungdomarna att bli avhållsamma, utan de visste bara inte om vad som kunde hända. Det är mer än en 13-14-åring på den orten som plötsligt stått där gravid i 7:e månaden utan att veta vad som hänt.FörvånadRynkar på näsan
    Jo det har även jag sett, fast samtidigt så händer ju det rätt många "vanliga" ungdomar med, som inte växer upp i kristna hem alltså.
    Man måste ha en balans ch kunna prata med sina föräldrar öppet.
    Problemet är ju också då när föräldrarna är stenhårt troende men inte barnen är det men föräldrarna ändå förväntar sig att barnen ska hålla sig efter mamma och pappas "tro".
  • nollåtta

Ja det tror jag min dotter skulle få. Jag ser ingen direkt anledning mot det. Hellre ha en öppen dialog än massa smusslande..

• Rompe
    redneck girl skrev 2010-09-14 16:52:49 följande:
    ja.man kan ju inte hindra dom i evig tid.och de får hellre vara hemma eller i det andra föräldra hemmet än att vara i buskarna på någon buss station el nått.
    Håller fullständigt med....
  • hymafr

ts mamma: Jag vet mycket väl att det är tillåtet för två 14-åringar att ha sex.

Det var därför jag skrev "lagligt".

Har själv ett exempel där 15-årsgränsen var effektiv. Min granne var 14 och hade en något äldre pojkvän (vilket ju är väldigt vanligt). Hon kände sig inte redo för sex, men lovade honom att de skulle ha sex så fort hon fyllt 15. Detta gav henne ett halvår med "gosande" med pojkvännen och hon säger nu, som vuxen, att det var helt rätt att vänta.

Min dotters kompis hade sex med sin jämnårige pojkvän när de båda var 14. Hon ångrade sig bittert efteråt  - pojkvännen gjorde nämligen snabbt slut och hon insåg att hon bara var en i en lång rad av alla han hade "lägrat". Nu har hon en pojkvän sedan två år tillbaka och säger att hon inser skillnaden.

Jag säger inte att man inte kan ha sex när man är 14 - men det kanske i så fall ska uppmuntras av föräldrarna att man ska vänta med sex överhuvudtaget tills förhållandet är stabilt?

• Pemmel

Helt ok. Förstår inte varför det inte skulle vara det faktiskt.
    Om man är rädd för att de ska ha sex så hittar de garanterat andra tider att ha det på om man inte tillåter dem att sova över. Dessutom blir det säkert mer spännande om man håller på och förbjuder en massa.

• JuliaåRonjasmammis
    hymafr skrev 2010-09-15 10:23:32 följande:
    ts mamma: Jag vet mycket väl att det är tillåtet för två 14-åringar att ha sex.

Det var därför jag skrev "lagligt".

Har själv ett exempel där 15-årsgränsen var effektiv. Min granne var 14 och hade en något äldre pojkvän (vilket ju är väldigt vanligt). Hon kände sig inte redo för sex, men lovade honom att de skulle ha sex så fort hon fyllt 15. Detta gav henne ett halvår med "gosande" med pojkvännen och hon säger nu, som vuxen, att det var helt rätt att vänta.

Min dotters kompis hade sex med sin jämnårige pojkvän när de båda var 14. Hon ångrade sig bittert efteråt  - pojkvännen gjorde nämligen snabbt slut och hon insåg att hon bara var en i en lång rad av alla han hade "lägrat". Nu har hon en pojkvän sedan två år tillbaka och säger att hon inser skillnaden.

Jag säger inte att man inte kan ha sex när man är 14 - men det kanske i så fall ska uppmuntras av föräldrarna att man ska vänta med sex överhuvudtaget tills förhållandet är stabilt?
    Fast det där beror ju på hur man ser på sex öht. Jag tycker inte att sex är något som uteslutande ska praktiseras i stabila förhållanden, för mig är det en trevlig sysselsättning jag kan ha även med någon jag inte är kär i eller lever tillsammans med (ja förr då, nu är jag gift och nästan läskigt trogen och monogamFlört).

Jag har aldrig förstått mig på det där med att "vänta på den rätta" eller att sex är något nästan heligt som man bara får ha med sin (enda) livspartner. (Därmed inte sagt att det är fel för de som känner så)

Då blir det ju oerhört fel om jag står och predikar ett sånt förhållningssätt till mitt barn, när jag inte själv lever/har levt så. En dubbelmoral utan dess like.

Dumpad lär man bli då och då, oavsett om man haft sex eller inte. Det ingår liksom i paktetet "livet".
  • BillyX
    JuliaåRonjasmammis skrev 2010-09-15 11:49:01 följande:
    Fast det där beror ju på hur man ser på sex öht. Jag tycker inte att sex är något som uteslutande ska praktiseras i stabila förhållanden, för mig är det en trevlig sysselsättning jag kan ha även med någon jag inte är kär i eller lever tillsammans med (ja förr då, nu är jag gift och nästan läskigt trogen och monogamFlört).

Jag har aldrig förstått mig på det där med att "vänta på den rätta" eller att sex är något nästan heligt som man bara får ha med sin (enda) livspartner. (Därmed inte sagt att det är fel för de som känner så)

Då blir det ju oerhört fel om jag står och predikar ett sånt förhållningssätt till mitt barn, när jag inte själv lever/har levt så. En dubbelmoral utan dess like.

Dumpad lär man bli då och då, oavsett om man haft sex eller inte. Det ingår liksom i paktetet "livet".
    Tummen upp, så jädra bra skrivet!!!! Fatta hur många tonårsflickor det sitter på flickrummen och grinar för att de hade sex och det sen tog slut... och skyller på kåta killar som bara ville ha sex! Som att inget annat spelade in när killen bröt? Allt detta fokus på att killen ville och flickan ville vänta, klart alla tror att det är det rätta.
  • Matillin
    JuliaåRonjasmammis skrev 2010-09-15 11:49:01 följande:

Sex kan vara något man har tillfälligt med vem som helst om man vill det.

Men skillnaden är ju att det är få 14 åringar, ja framförallt tjejer, som i början av sin sexuallitet är ute efter att bara ha sex och one night stands med olika killar, eller har jag helt fel?
    Tjejer romantiserar gärna medans killar oftare är ute efter att "lägra" som tidigare skribent uttryckte sig.
    Jag tycker inte direkt man ska uppmuntra sina 14 åriga döttrar att testa på så många killar som möjligt.
    Men jag antar att vi skiljer oss åt i åsikt där med.

Svar på tråden Är det ok att er 14-åring sova över hos flick- pojkvännen, och är det ok att flick- pojkvännen sover över hos er?