• Victoria70

Downs syndrom - Vi gjorde abort

Idag är det 11 dagar sedan aborten. Tårarna rinner fortfarande på mig varje dag och jag känner en sån stor sorg och förlust. Visst har det blivit bättre, man jag vill så gärna ha ett till barn, men tiden rinner iväg. Har tidigare haft ett missfall och det har tagit tid att bli gravid igen och så slutar det i en abort.

Hur lång tid tar det innan mensen är tilbaka igen och vågar jag försöka igen?

Gjorde aborten efter 17 veckor och det var inte roligt. Orkar jag gå igenom samma sak igen, jag jag tror det, men då vill jag göra moderkaksprov istället för fostervattenprov då man kan göra det betydligt tidigare. Är det någon som har varit i samma situation som jag?

Sorgsen

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-02-09 11:43
    I början av februari för 1 år sedan var det tänkt att vårt barn skulle ha kommit. Känner att jag vill uppdatera tråden med hur jag mår nu när det har gått en tid för er alla som behöver stöd i ert beslut. Livet går vidare och jag mår bättre.

Klart att jag tänker på det barn som jag inte fick, men för mig var det ett val som var rätt för mig. Vi som är här och har varit i den här tråden har funnit ett stort stöd genom att känna att man inte är ensam. Här kan man älta, vara ledsen, glad, frusterad, arg eller bara läsa.

Det finns många som gärna vill påpeka att det val vi gjort inte är rätt. Du som besöker den här tråden och tycker att vi fel som gjort abort pga. DS har rätt att tycka så och jag är medveten om att man kan tycka så, men skriv det inte här.

Låt tråden vara ett stöd för alla som tagit detta svåra beslut att avstå från ett barn.

Kramar till er alla superkvinnor!

• Svar på tråden Downs syndrom - Vi gjorde abort
  • annika eriksson

för ett och ett halvt år sedan föddes min dotter med downs syndrome, jag hade inte en tanke på att downs ens skulle förekomma och tog inga fosterdiagnostiska test heller... hon är min andra dotter och jag är glad att jag inte gjorde det. är gravid igen och konstigt nog är jag denna gång helt totalt skräckslagen för att få ett nytt barn med downs. vi är undersökta och vi har inte den ärftliga varianten men ändå.. jag har gråtit i tre månader nu för rädsla att behöva ta beslut att göra abort om fostervattensprov visar att barnet har downs trots att min dotter redan har det. svårt att förklara. försökte göra moderkaksprov men det visade sig sig att det ofta inte är möjligt att genomföra så det enda jag kan vänta på är fostervattenprovet i vecka 15. känns förfärligt om jag skulle behöva ta beslutet om abort... vet ni någon som har fått två besked om ds efter varandra? kanske fel topic men ändå.. kram och lycka till till er alla jag känner med er. 

• Kattflickan

Jag har haft två foster med DS. Jag har ingen translokation men ett annat genetiskt fel som orsakar att min risk att få ett barn med DS är 50 %. Det syns inte på ett blodprov, jag är en låggradig mosaiker, det kallas gonadal mosaik när äggstockarna har DS.

Vill nu lugna dig med att mitt fel är mycket ovanligt. Tråkigt att du inte kunde göra MKP. Kunde de ändå mäta nackspalten?

Det allra troligaste är att ditt barn inte har DS. Försök att tänka på att det här är inget du kan påverka, det är bara att vänta och försöka vara lugn.

Millan

• annika eriksson

hej kattflickan.... jag verkligen känner med dig... kan knappt förstå hur jobbigt det måste vara att få uppleva det.... vi ska mäta nackspalten på tisdag så jag håller verkligen tummarna... och tårna

• Kattflickan

Annika: Ja, det var det värsta jag gjort att besluta sig för att avbryta graviditeterna och sedan genomföra det. Det var jättesvåra beslut. Jag har funderat mycket över hur livet varit om jag inte fått reda på att barnen hade DS. Första gången upptäcktes det vid KUB, barnet hade en 6 mm bred nackspalt. MKP bekräftade DS. Andra gången gick vi direkt på MKP men även då var nackspalten bred, ca 4 mm.

Nu har vi fått göra PGD, så de kunde välja ut ett friskt embryo att sätta in. Är nu i vecka 21 och alla ultraljud har sett bra ut.

Jag håller tummarna för att din bebis inte har DS eller något annat fel. Hoppas nackspalten är smal och fin.

Hur mår din dotter? Har hon även följdsjukdomar eller är hon frisk?

Millan

• annika eriksson

godkväll millan (och alla andra)
    Saga har inga av dom missbildningar som följer med DS, det är klart att det syns att hon har diagnosen men hon är super super söt. hon är ett och ett halvt och kryper runt i huset som en liten vessla, hon gillar böcker och skiljer sig faktiskt inte så mycket i utvecklingen från sin storasyster som inte har DS det är klart att hon är lite senare med allting men allt har faktiskt kommit.. jag skulle aldrig velat vara utan henne nu när jag har henne.. hon ger så mycket... många kramar och blöta pussar blir det . men det är klart det är ju mycket extra pyssel med träning, med sjukgymnastik och tal träning.... så det är svårt om jag skulle behöva ta ett beslut att ta bort ett barn med ds eftersom jag vet hur underbar min dotter är.. allt är kluvet och jag förstår argumenten både för och emot.. men jag är glad att jag inte hade det beslutet när jag väntade saga. ska göra min KUB imorgon och hoppas på bra resultat

Saga
  • Kattflickan

Saga är jättefin! Tur att hon inte fått andra sjukdomar som är vanliga vid DS.

Hur gick det vid ditt KUB-test?

Millan

• annika eriksson

kub testet var bra. nackspalten 1,6 och  sannolikheten räknades ut på 1:3000 min bakgrundsrisk var 1:89 innan testet så det var ju en klar förbättring. men vi har ändå bestämt oss för fv eftersom jag vill vara säker.. och kunna njuta fullt ut av resten av graviditeten.. som alla säger.. det är ju bara en sannolikhet med kub

• annika eriksson

ibland tror jag ( jag kan dock ha fel. att det kan vara nyttigt att se att ds barn inte är dregglande kollin som man kan få för sig i den första rädslan när man fått höra att fostret har ds.( jag såg för mig riktiga skräckbilder under den första chocken och var helt övertygad om att jag ALDRIG skulle kunna älska henne ...jag känner mig lite fånig över det idag när hon kommer krypande, säger mamma och vill lägga pussel) .. jag tror att det är bra att veta att om man väljer att behålla barnet så är dessa barn små rosa gosar med underbara leenden och en stor tilltro till omvärlden. det finns så mycket som är mycket mycket värre att få på sina barn och som aldrig kan upptäckas med fosterdiagnostik. var och en måste välja själva och folk ska respektera dessa val, MEN de som väljer att behålla barnet får faktiskt en vacker upplevelse utöver det vanliga också. Det finns så många fina vägar här i livet och ibland är inte det enklaste det bästa heller. Visst saga kommer att ha sina svårigheter men har inte alla det? Jag kan säga att Saga har sammansvettsat hela vår familj på ett sätt som aldrig skulle ha hänt om hon inte funnits.

• Pilla1979
    Kattflickan skrev 2012-11-04 10:40:06 följande:
    Annika: Ja, det var det värsta jag gjort att besluta sig för att avbryta graviditeterna och sedan genomföra det. Det var jättesvåra beslut. Jag har funderat mycket över hur livet varit om jag inte fått reda på att barnen hade DS. Första gången upptäcktes det vid KUB, barnet hade en 6 mm bred nackspalt. MKP bekräftade DS. Andra gången gick vi direkt på MKP men även då var nackspalten bred, ca 4 mm.

Nu har vi fått göra PGD, så de kunde välja ut ett friskt embryo att sätta in. Är nu i vecka 21 och alla ultraljud har sett bra ut.

Jag håller tummarna för att din bebis inte har DS eller något annat fel. Hoppas nackspalten är smal och fin.

Hur mår din dotter? Har hon även följdsjukdomar eller är hon frisk?

Millan
    Kattflickan: Hur har det gått för dig? 
  • Kattflickan

Det går bra. Är i vecka 23 nu. Har gjort PGD så barnet ska inte kunna ha trisomi 13, 18 eller 21.

RUL gick också bra.

Så med mig är det bra nu, för första gången på flera år.

Svar på tråden Downs syndrom - Vi gjorde abort