Renovering av trapp
Vi ska renovera vår hemska trapp inne. Det är furu och heltäckningsmatta i den.
Ska slipa och måla den vit. Nån som har nått tips hur jag lättast får bort mattan i den?
Jag antar att den sitter som berg =(
Vi ska renovera vår hemska trapp inne. Det är furu och heltäckningsmatta i den.
Ska slipa och måla den vit. Nån som har nått tips hur jag lättast får bort mattan i den?
Jag antar att den sitter som berg =(
Hänger på här. Ägen också en trapp med nålfiltsmatta i HELA trappen, ovanpå steget, runt på nosen och ner i kanten... Alltså helklädd. Mörkgrön. Suck.
Har nu bestämt att det måste bli en ändring och vill inte lägga en förmögenhet och fick ju en hel del tips här.
Vi hade funderat på att helklä den med typ klickgolv, fast avsett för trapp. För under nålfiltsmattan så är det endast spånskiva, inte furu som en del andra har. Dubbelt upp i otur, typ.
Slipa trappa är inte kul. Eftersom vi har 2 trappor ovanför varandra, så måste vi stå i källartrappen och slipa under på trappan som är upp til övervåningen för att få bort rinningar från färgen som är där nu. Man kan ju inte direkt ställa en stege i trappen, så ja, det får bli som det blir. Man får se den här fina vita trappan framför sig så man får lite motivation!
OM man sen ska måla väggar/tapetsera i trappan.. vad använder man sig av för teknik då.
Hört talas om någonting som kallas "trappbock" men de verkar så extremt dyra bara för att måla lite väggar :/
Vet inte om du fått detta tips förrut. Men det ända som funkade för att få bort mattan i vår trapp var att dränka in den i t-röd blandat med lite vatten. Sen dra bort mattan och hyvla bort/skrapa bort limmet med en liten hyvel.
Var och kände på trappan igår och mattan och sandpappersremsorna lossnar jätte lätt :))
Ska fixa trappan imorgon. Spännande.
Vi har också en ful furutrapp med mörkgrön nålfilt under... Vill också måla den vit, men det verkar ju vara ett jäkla jobb alltså!!!! Kan man inte lejja bort det?? Nån som har gjort de och vad har ni fått betala???
när målandet är klart så klär vi in den gamla nålfilten med en ny beige nålfilt, måste ha en för det blir nog jäkligt halt om man lägger dit klickgolv. Som det är nu så halkar jag tom på mattan ibland... sen har jag en hund storlek stor som springer och repar trappan!