• msfine

Renovering av trapp

Vi ska renovera vår hemska trapp inne. Det är furu och heltäckningsmatta i den.
    Ska slipa och måla den vit. Nån som har nått tips hur jag lättast får bort mattan i den?
    Jag antar att den sitter som berg =(

• Svar på tråden Renovering av trapp
  • Cranium

Glömde ta foton innan vi började med trappen. Innan denna bild togs hade vi dragit av tygbitar som låg som halvmånar på varje steg. Under dessa halvmånar fanns sandpappersremsor.  
  • Cranium

Trycket på posta inlägg liiite för snabbt ;) Här ser ni trappen från sidan.
  • ladyS

Trappan före

Trappan efter

Trappan efter

Skåpen på övervåningen före

Skåpen efter

Lampan ovanför trappan

Som ni märker gillar jag black & white.

• ladyS

Vi valde att ha matta på trappstegen igen fast svart för att det är halkfritt med tanke på barnen.

• ladyS
    ladyS skrev 2010-10-02 21:48:43 följande:
    Vi valde att ha matta på trappstegen igen fast svart för att det är halkfritt med tanke på barnen.
    Dessutom blev resultatet riktigt bra tycker vi. Det är nog det jag är mest nöjd med hitills utav allt vi gjort.
  • hemljuvahem

Uh nu snöar det in furutrappor här.. vad läskigt :)

Skönt att se hur fint det kan bli.. bra jobbat!!

Lady S.. dina föredetta skåp är ju nästan så sjukt ute att de blir inne.. retro är ju hot just nu! ;) Jag älskar också svart/vitt

• msfine

Så här ser trappen ut vi har börjat med.
    Spjälorna är borta och ungefär 1/3 är slipade.
    Lite små otäckt att gå i den nu. Men hellre nu än när Malte börjar krypa.

• TinaElisabeth

Jag måste ju bara tipsa er om att det verkligen inte alltid är nödvändigt att slipa trappan innan ni målar. Vi lejde Sandå Måleri som målade vår furutrappa vit. Där var det aldrig snack om att slipa först utan de bara målade. Och vi frågade om det inte var nödvändigt och fick till svar attd et var det inte. Jag har även sett på Room service på tv att de gjorde lika dant med en furutrappa, bara målade vitt direkt. Det låg matta på trappstegen och den sparade vi för den var fräsch. Målaren bara maskerade och täckte ordentligt så gick det bra.

Sandå målade trappan, De tapetserade själva trapphuset, tapetserade och målade i matrummet, ett sovrum och en stor vägg i vardagsrummet. Sammanlagt med allt material och jobbet betalade vi 21 000 kr. Det var helt klart värt varenda krona och det blev skitbra! Ska lägga upp bilder  i mitt album på trappan straxt för jag lyckas inte ladda upp någon direkt här.

• hemljuvahem
    TinaElisabeth skrev 2010-10-03 13:11:01 följande:
    Jag måste ju bara tipsa er om att det verkligen inte alltid är nödvändigt att slipa trappan innan ni målar. Vi lejde Sandå Måleri som målade vår furutrappa vit. Där var det aldrig snack om att slipa först utan de bara målade. Och vi frågade om det inte var nödvändigt och fick till svar attd et var det inte. Jag har även sett på Room service på tv att de gjorde lika dant med en furutrappa, bara målade vitt direkt. Det låg matta på trappstegen och den sparade vi för den var fräsch. Målaren bara maskerade och täckte ordentligt så gick det bra.

Sandå målade trappan, De tapetserade själva trapphuset, tapetserade och målade i matrummet, ett sovrum och en stor vägg i vardagsrummet. Sammanlagt med allt material och jobbet betalade vi 21 000 kr. Det var helt klart värt varenda krona och det blev skitbra! Ska lägga upp bilder  i mitt album på trappan straxt för jag lyckas inte ladda upp någon direkt här.
    True.. fast kan inte det bero på hur mkt "lack" som ligger på trappan.. vissa har ett supertjockt lager och då är det nog svårt att få färgen att fästa i långa loppet.. man vill ju att det ska hålla ett par år. Dock tror jag som du säger att det inte alltid är nödvändigt :)

Jag blir så sugen nu på å kolla in min trapp :p Får inte nycklarna förrens den 15:e nästa månad.. iih
Svar på tråden Renovering av trapp