• msfine

Renovering av trapp

Vi ska renovera vår hemska trapp inne. Det är furu och heltäckningsmatta i den.
    Ska slipa och måla den vit. Nån som har nått tips hur jag lättast får bort mattan i den?
    Jag antar att den sitter som berg =(

• Svar på tråden Renovering av trapp
  • msfine
    Kaxelsson skrev 2010-10-04 19:57:15 följande:
    Ja, vi var helt inne på det. Iof har vi säkerhetsskydd på vår trappa (eller vad man nu kallar dom för - en liten kant undertill steget för att glipan inte ska bli så stor) och då skulle vi inte komma åt överhuvudtaget.

Nu är iaf slipningen färdig, blev jobbigt för armarna men gick det med :)
    Har t o m gett mig på en första omgång med färg ikväll.
    Ska lägga in lite före och efter bilder så ni får se :)))

Så stolt över mig själv Skrattande
    ja lägg ut är alltid lika roligt att se
  • Lantani

Vår trappa tar evigheter att måla! Måste måla grundfärg 2 gånger och vanlig färg 2 gånger och varje målning (trappa upp till övervåning, under trappen upp till övervåningen, spaljen, trappan ner och så under trappan ner) tar typ 6 timmar totalt.. Så just nu är det hög prioritering på trappan upp till övervåningen, flyttar in den 23:dje nämligen!

Alvin 081114 och Alice 100807
  • polaris

Vi har också renoverat vår tarppa!

V

Så här såg vår trapp ut före. Lackad furutrapp från tidigt 90-tal.

Så här ser den ut nu! (Ledstången saknas på bilden.)

Behöll den bruna nålfilten eftersom vi tycker den är helt ok.
  • Pilu
    hemljuvahem skrev 2010-10-02 18:40:41 följande:
    Lantani ska bli spännande att se resultatet sen :)

Glömde helt bort en sak.. vad gör man medan trappen torkar ?! Haha det har jag verkligen inte tänkt på.. fast om man målar på kvällningen och sover på nedervåningen så kanske det torkat klart över natten? Jag vet inte hur lång torktid olika färger har. Kan tänka mig att mer slittåliga har lite längre tid (?)
    hemljuvahem skrev 2010-10-02 20:18:50 följande:
    Shiet.. så vig är jag nog inte =) Vågar inte prova ifall jag spricker :p
    Om du ska ha matta på så finns ju inget problem för du målar ju inte där den ska ligga, då går ju trappen att använda (fast man får ju kolla vart man kliver förståss ) Om du ska måla hela steget så kör vart annat steg, och om man målar nerifrån och upp behöver man inte vara särskilt vig Vår färg var klibbfri efter 4 timmar och övermålningsbar efter 8; beckers elegant aqua lackfärg halvblank*/*
    ♥ Välkommen Max ♥
  • Pilu
    TinaElisabeth skrev 2010-10-03 13:11:01 följande:
    Jag måste ju bara tipsa er om att det verkligen inte alltid är nödvändigt att slipa trappan innan ni målar. Vi lejde Sandå Måleri som målade vår furutrappa vit. Där var det aldrig snack om att slipa först utan de bara målade. Och vi frågade om det inte var nödvändigt och fick till svar attd et var det inte. Jag har även sett på Room service på tv att de gjorde lika dant med en furutrappa, bara målade vitt direkt. Det låg matta på trappstegen och den sparade vi för den var fräsch. Målaren bara maskerade och täckte ordentligt så gick det bra.

Sandå målade trappan, De tapetserade själva trapphuset, tapetserade och målade i matrummet, ett sovrum och en stor vägg i vardagsrummet. Sammanlagt med allt material och jobbet betalade vi 21 000 kr. Det var helt klart värt varenda krona och det blev skitbra! Ska lägga upp bilder  i mitt album på trappan straxt för jag lyckas inte ladda upp någon direkt här.
    Dom som bodde här innan oss hade målat trappen vit utan att skruva ner spaljén med fula rinningar samt att man såg hur färgen limmat ihop dom olika delarna eller hur jag ska förklara det så om vi hade målat den utan att slipa hade det blivit ännu fulare... Och eftersom vi skruvade ner varje bräda fick man bryta loss dom från färgen med ett inte så snyggt resultat
    ♥ Välkommen Max ♥
  • Pilu
    Kaxelsson skrev 2010-10-04 14:52:31 följande:
    Vad har ni andra använt för färg till trappan ?????
    Vi har använt Beckers elegant lackfärg, halvblank.
    ♥ Välkommen Max ♥
  • Lantani

Vi hade tänkt ta ner våran spalje, men det gick inte. Den är nämligen skruvad i taket och i golvet och den har liksom fasnat uppe vid taket, så tar man bort den, så drar man med sig lite av gipsskivan som sitter ovanför

Alvin 081114 och Alice 100807
  • Makaron

Precis en tråd för mig! Fick ett infall idag och började slita bort den fula gröna plastmattan från trappan. Mattan gick relativt lätt att få bort, däremot inte limmet. Jag har ännu inte bestämt mig för om jag ska måla den eller om jag ska klä trappstegen med klickgolv. Någon som vet om jag måste slipa bort allt lim om jag väljer klickgolv? Tänkte att det kanske inte fäster så bra med gamla limrester kvar. Känns iaf som att det skulle vara ett enklare alternativ än att måla då vår trappa är rak.

• hemljuvahem

Jag är rädd för att börja med trappen och sen hamna i ett program som typ "arga snickaren" och när dem frågar hur längesedan det var jag började så måste man svara 5 år...

Mardröm!

• Kaxelsson
    hemljuvahem skrev 2010-10-05 23:20:47 följande:
    Jag är rädd för att börja med trappen och sen hamna i ett program som typ "arga snickaren" och när dem frågar hur längesedan det var jag började så måste man svara 5 år...

Mardröm!

Gör som jag !

Bestäm dig i förväg hur lång tid det får ta.

Jag själv är hemma ensam (då mannen är borta i veckorna på jobb) med 1 barn på snart 2 år som kräver full uppmärksamhet samt är gravid.

Jag har gett mig själv denna veckan på mig att bli färdig och banne mig om jag inte ska bli det :P

Får visserligen vänta till i helgen med spaljen (som sambon får skruva ner).

Undersidan och kanterna är iaf grundmålade :D

☆° ★ Axel ★ °☆ - En lycka för stor att förklara . »-(¯`v´¯)--> ★ °☆
  • hemljuvahem
    Kaxelsson skrev 2010-10-05 23:45:01 följande:

Gör som jag !

Bestäm dig i förväg hur lång tid det får ta.

Jag själv är hemma ensam (då mannen är borta i veckorna på jobb) med 1 barn på snart 2 år som kräver full uppmärksamhet samt är gravid.

Jag har gett mig själv denna veckan på mig att bli färdig och banne mig om jag inte ska bli det :P

Får visserligen vänta till i helgen med spaljen (som sambon får skruva ner).

Undersidan och kanterna är iaf grundmålade :D

Sluta vara så duktig då.. jag får dåligt samvete =))
  • Kaxelsson
    hemljuvahem skrev 2010-10-06 01:07:50 följande:
    Sluta vara så duktig då.. jag får dåligt samvete =))
    Få inte de.. är inte så duktig som jag själv trodde ;)
    Har ju dragit på mig världens förkylning så har legat lite på latsidan !
    Ska plocka lite här hemma men sen ge mig fan på att måla alla kanterna en gång till.
    Har tejpat allla stegen med papper så dom ska jag spara tills sist.

Men oj vad vit trappan blev ! Flört
    Känns som värsta vintergatan när man står där uppe och tittar ner och det är ju enbart grundmålat.
    Hur kommer det inte se ut när det är färdigt ?
    Har använt mig av Landoras Lackfärg V Blank och det är bannemig vit. Men en helt underbar fär, torkar så snabbt och blir fint resultat :)

Tur vi i förväg bestämt att vi ska ha små halmåne-mattor på stegen för att minimera halkrisken.. annars vette tusan hur vintergatan hade känt med denna konkurans.. :P
  • hemljuvahem
    Kaxelsson skrev 2010-10-06 13:44:28 följande:
    Få inte de.. är inte så duktig som jag själv trodde ;)
    Har ju dragit på mig världens förkylning så har legat lite på latsidan !
    Ska plocka lite här hemma men sen ge mig fan på att måla alla kanterna en gång till.
    Har tejpat allla stegen med papper så dom ska jag spara tills sist.

Men oj vad vit trappan blev ! Flört
    Känns som värsta vintergatan när man står där uppe och tittar ner och det är ju enbart grundmålat.
    Hur kommer det inte se ut när det är färdigt ?
    Har använt mig av Landoras Lackfärg V Blank och det är bannemig vit. Men en helt underbar fär, torkar så snabbt och blir fint resultat :)

Tur vi i förväg bestämt att vi ska ha små halmåne-mattor på stegen för att minimera halkrisken.. annars vette tusan hur vintergatan hade känt med denna konkurans.. :P
    Vi har ljusgråa månar nu men funderar på de mörkgråa.. hur får man fast dem/bort dem?
  • Kaxelsson
    hemljuvahem skrev 2010-10-06 17:06:58 följande:
    Vi har ljusgråa månar nu men funderar på de mörkgråa.. hur får man fast dem/bort dem?
    Vet faktiskt inte ;)
    Har inte fått hem dem än, beställt via jotex. Tror det är självhäftande, men vet inte 100 !
    Lägg ut bild så jag får se :D

Om du gör så gör jag art ;)
  • hemljuvahem
    Kaxelsson skrev 2010-10-06 19:23:57 följande:
    Vet faktiskt inte ;)
    Har inte fått hem dem än, beställt via jotex. Tror det är självhäftande, men vet inte 100 !
    Lägg ut bild så jag får se :D

Om du gör så gör jag art ;)
    Hmm.. kanske funkar med skollim?
    Tänkte också beställa ett packe från Jotex.. ska bara räkna stegen först :p
  • Kaxelsson
    hemljuvahem skrev 2010-10-06 23:36:22 följande:
    Hmm.. kanske funkar med skollim?
    Tänkte också beställa ett packe från Jotex.. ska bara räkna stegen först :p
    haha.. vi har otursnumret 13 steg i vår trappa ;)
    Sambon var inne på de mörkgrå men jag är nog inne lite mer på det ljusa. Vill ju köpa stora fina runda mattor i just ljusgrått att ha på hallgolvet och klinker har vi ljusgrått så det skulle passa så fint på vårt trägolv :)

Sätt in en bild så man får se *nyfiiiiken* Skrattande
  • hemljuvahem
    Kaxelsson skrev 2010-10-07 00:20:39 följande:
    haha.. vi har otursnumret 13 steg i vår trappa ;)
    Sambon var inne på de mörkgrå men jag är nog inne lite mer på det ljusa. Vill ju köpa stora fina runda mattor i just ljusgrått att ha på hallgolvet och klinker har vi ljusgrått så det skulle passa så fint på vårt trägolv :)

Sätt in en bild så man får se *nyfiiiiken* Skrattande
    Haha, jag har inte flyttat ännu så du får allt vänta ett tag :)
Svar på tråden Renovering av trapp