• msfine

Renovering av trapp

Vi ska renovera vår hemska trapp inne. Det är furu och heltäckningsmatta i den.
    Ska slipa och måla den vit. Nån som har nått tips hur jag lättast får bort mattan i den?
    Jag antar att den sitter som berg =(

• Svar på tråden Renovering av trapp
  • msfine

och 70-talet

Magnus har börjat slipa trappen nu. Vi köpte en liten bandslip från bosch. Den rekommenderar jag starkt.
    1300 ungefär kostade den och det går super fort att slipa.
    Nu funderar vi bara på om vi ska måla varje spjäna för sig eller skruva tillbaka och måla på plats. Blir nog det första.

• hemljuvahem

Jag vill ha bilder om folk har...lägg in i tråden, alltid spännande att se.. före, efter och pågående arbete :)

• Lantani

Innan upp till övervåning:

Ner till källare:

Färdigslipad:

Ja där var "lite" bilder
    Kommer förmodligen efterbilder innan den 23:dje, då ska vi nämligen flytta in och den måste vara klar!
    Alvin 081114 och Alice 100807
  • hemljuvahem
    Lantani ska bli spännande att se resultatet sen :)

Glömde helt bort en sak.. vad gör man medan trappen torkar ?! Haha det har jag verkligen inte tänkt på.. fast om man målar på kvällningen och sover på nedervåningen så kanske det torkat klart över natten? Jag vet inte hur lång torktid olika färger har. Kan tänka mig att mer slittåliga har lite längre tid (?)
  • DonaAna

Man kan ju måla varannat trappsteg om man inte kan hålla sig på en våning. ; )

Vi vill också göra om vår trappa ner till källaren, plastmatta idag... Staken har vi målat det mesta av, lite kvar och sen är det själva stegen... Lite inne på nån matta faktiskt, också för att slippa halkan, är rätt brant trappa. Vi får se vad det blir. Först ska vi lägga nytt golv i hallen om vi nånsin får tummen ur... 

• hemljuvahem
    DonaAna skrev 2010-10-02 18:51:47 följande:
    Man kan ju måla varannat trappsteg om man inte kan hålla sig på en våning. ; )

Vi vill också göra om vår trappa ner till källaren, plastmatta idag... Staken har vi målat det mesta av, lite kvar och sen är det själva stegen... Lite inne på nån matta faktiskt, också för att slippa halkan, är rätt brant trappa. Vi får se vad det blir. Först ska vi lägga nytt golv i hallen om vi nånsin får tummen ur... 
    Shiet.. så vig är jag nog inte =) Vågar inte prova ifall jag spricker :p
  • Cranium
    hemljuvahem skrev 2010-10-02 18:40:41 följande:
    Lantani ska bli spännande att se resultatet sen :)

Glömde helt bort en sak.. vad gör man medan trappen torkar ?! Haha det har jag verkligen inte tänkt på.. fast om man målar på kvällningen och sover på nedervåningen så kanske det torkat klart över natten? Jag vet inte hur lång torktid olika färger har. Kan tänka mig att mer slittåliga har lite längre tid (?)
    Vi passade på att fixa trappen nu innan vi flyttat in... Har man redan flyttat in så kan det vara smart att flytta ner på nedre plan tills man är färdig.
Svar på tråden Renovering av trapp