• msfine

Renovering av trapp

Vi ska renovera vår hemska trapp inne. Det är furu och heltäckningsmatta i den.
    Ska slipa och måla den vit. Nån som har nått tips hur jag lättast får bort mattan i den?
    Jag antar att den sitter som berg =(

• Svar på tråden Renovering av trapp
  • Pluttis07 11

Åh, vilken bra tråd. Någon som har ett tips på man gör när det är nån sorts plastmatta på trappstegen?
    Skulle man tom kunna måla på plasten?

• msfine

Var på colorama idag och de rekommenderade T-röd för att lösa upp limmet och en bra skrapa.

Mannen ska börja slipa i helgen...uch och fy ser inte framemot allt jobb men kommer säkert bli fint när det är klart

• hemljuvahem
    onoff skrev 2010-09-30 14:50:11 följande:
    Vi har också en ful furutrapp med mörkgrön nålfilt under... Vill också måla den vit, men det verkar ju vara ett jäkla jobb alltså!!!! Kan man inte lejja bort det?? Nån som har gjort de och vad har ni fått betala???
    när målandet är klart så klär vi in den gamla nålfilten med en ny beige nålfilt, måste ha en för det blir nog jäkligt halt om man lägger dit klickgolv. Som det är nu så halkar jag tom på mattan ibland... sen har jag en hund storlek stor som springer och repar trappan!
    Gör en offert vettja :D Nu med rot-avdraget så kanske det är prisvärt.
  • Pilu
    msfine skrev 2010-09-30 18:03:12 följande:

Var på colorama idag och de rekommenderade T-röd för att lösa upp limmet och en bra skrapa.

Mannen ska börja slipa i helgen...uch och fy ser inte framemot allt jobb men kommer säkert bli fint när det är klart

Funka inte såpan?
    Ja förarbetet är ju värst, skruva ner spaljen, slipa (framför allt slipa), spackla osv osv.... men det är värt det när det är klart Vi är mer än halvvägs nu, snart så har vi vår "nya" fina hall
    ♥ Välkommen Max ♥
  • Mollie
    onoff skrev 2010-09-30 14:50:11 följande:
    Vi har också en ful furutrapp med mörkgrön nålfilt under... Vill också måla den vit, men det verkar ju vara ett jäkla jobb alltså!!!! Kan man inte lejja bort det?? Nån som har gjort de och vad har ni fått betala???
    när målandet är klart så klär vi in den gamla nålfilten med en ny beige nålfilt, måste ha en för det blir nog jäkligt halt om man lägger dit klickgolv. Som det är nu så halkar jag tom på mattan ibland... sen har jag en hund storlek stor som springer och repar trappan!
    Ja, jag skulle också vara intresserad och höra om någon haft hantverkare som gjort jobbet och vad det iaf kostade.
    Var dig själv, det finns redan så många andra...
  • ladyS

Vi gjorde om trappan. Den var från början i furu med grön äcklig heltäckande matta på. Bild på resultatet finns i mitt galleri om någon vill se.

• Josebosse
    Pluttis07 11 skrev 2010-09-30 16:17:14 följande:
    Åh, vilken bra tråd. Någon som har ett tips på man gör när det är nån sorts plastmatta på trappstegen?
    Skulle man tom kunna måla på plasten?
    Vi hade tomteröd plastmatta i vår trapp när vi flyttade in. Tänkte att det billigaste vore att måla den...

Sagt och gjort, gick till färgaffären och frågade vilken färg vi skulle använda. Tjejen i kassan trodde inte att det fanns nån färg som funkade för det men hon frågade en äldre kollega som sa att hon hade en färg som var kanon  till det ändamålet.... Tvättade efter alla konstens regler och målade sedan med färgen.

Blev bara skit... Det är nu ett år sedan och det känns fortfarande inte som att färgen har torkat, alla fastnar och man får inte stå på ett trappsteg för länge för då blir det som ett fotavtryck, skiten går inte bort när man dammsuger och om man moppar trappan så känns det som att färgen följer med
    Kollade sedan med en annan firma och dom sa samma som den första tjejen, att det inte fanns nån färg som funkade på plastmatta

Så jag skulle INTE rekomendera att man målar på plastmattan!
  • ladyS
    hemljuvahem skrev 2010-09-26 13:08:35 följande:
    OM man sen ska måla väggar/tapetsera i trappan.. vad använder man sig av för teknik då.

Hört talas om någonting som kallas "trappbock" men de verkar så extremt dyra bara för att måla lite väggar :/
    Vi använde en vanlig stege som man kan höja på ena sidan. Jag sänkte den istället för att höja och satte ihop den med jättemånga tjocka stripes. Inget jag rekommenderar kanske men det funkade för oss.
  • Mollie
    Josebosse skrev 2010-09-30 22:27:27 följande:
    Vi hade tomteröd plastmatta i vår trapp när vi flyttade in. Tänkte att det billigaste vore att måla den...

Sagt och gjort, gick till färgaffären och frågade vilken färg vi skulle använda. Tjejen i kassan trodde inte att det fanns nån färg som funkade för det men hon frågade en äldre kollega som sa att hon hade en färg som var kanon  till det ändamålet.... Tvättade efter alla konstens regler och målade sedan med färgen.

Blev bara skit... Det är nu ett år sedan och det känns fortfarande inte som att färgen har torkat, alla fastnar och man får inte stå på ett trappsteg för länge för då blir det som ett fotavtryck, skiten går inte bort när man dammsuger och om man moppar trappan så känns det som att färgen följer med
    Kollade sedan med en annan firma och dom sa samma som den första tjejen, att det inte fanns nån färg som funkade på plastmatta

Så jag skulle INTE rekomendera att man målar på plastmattan!
    Men fy så trist! Så har man lagt ner så mycket jobb på det.

Men man kan ju måla våtrumstapet och jag har hört att det går bra, skulle det inte vara lite samma typ av färg? Bara en tanke... 

Usch, ja.., man vill ju att det ska bli bra om man lägger ner tid och pengar.
    Var dig själv, det finns redan så många andra...
Svar på tråden Renovering av trapp