• the one and only

Dafgårds lasagne

Tjosan!
    Käkade en färdigportion lasagne carbonara från dafgårds och såg sedan efteråt att det bara står "ost" på innehållsförteckningen. Vet ngn om den är pastöriserad? Tror logiskt att det är vanlig riven ost eftersom de inte anger ngt namn på osten men iaf... Blir pissorolig av allt man inte ska äta osv...

• Svar på tråden Dafgårds lasagne
  • Lavish

Men alltså om du värmde upp den frysta måltiden innan du åt den så har ju osten ändå blivit upphettad och då ska det inte vara någon fara.

• viseversa

spelar ingen roll då jag antar att du värmde den först. och man kan äta ÄVEN mögelostar som man värmt upp till bubblande innan. och OM det nu 'är så att den inte bubblade så slappna av. Din bebis kommer inte dö för att du åt opasturiserad ost EN gång!

• the one and only

Jag värmde den men jag vet ju inte exakt på graden hur varm den blev i micron.
    Nej, klart att den inte kommer att dö men fasiken jag blir nervös för att risken är ju mkt högre om jag äter opastöriserad ost eller om jag inte gör det.

• Linda1976

Läs på slv.se om vad du kan äta och inte..... Djisöss... Det är väldigt lite du INTE kan äta, frysmat är INTE en av de grejerna. Däremot så skulle jag inte stoppa i mig det av andra skäl, men det är ju en annan femma.

Min smak är mycket enkel - jag nöjer mig bara med det bästa.
  • Linda1976

Men ärligt , bara för att du är gravid så har du väl inte tappat allt sunt förnuft! Självklart är det inte opastöriserad ost i en färdigrätt från Dafgårds! Opastöriserade ostar köper du i delikatessdisken, och de kostar mer än vad hela lasagnen kostade!

• Lavish
    the one and only skrev 2010-09-27 21:22:29 följande:
    Nej, klart att den inte kommer att dö men fasiken jag blir nervös för att risken är ju mkt högre om jag äter opastöriserad ost eller om jag inte gör det.
    Men var den fryst innan dess? För om man lägger salami och sånt i frysen så dör ju även bakterierna. Sen tror jag ju att det allra, allra troligast är att det hursomhelst rörde sig om en pastöriserad ost.
  • viseversa
    the one and only skrev 2010-09-27 21:22:29 följande:
    men slappna av ts. Kan säga att jag hällde i mig litervis med opastoriserad mjölk när jag väntade Indra. den kom direkt från bondgården bredvid. Hon lever än. är 3,5 år nu=). Hur gjorde dom förr i tiden då? Då drack ju alla opasturiserad mjölk och åt korvar,klappade katter och annat "farligt" Föddes friska barn då med ellerhur?
  • Linda1976
    http://www.slv.se/sv/grupp1/Mat-och-naring/Kostrad/Gravida/

Däremot undrar jag om slv är lite efterblivna som rek margarin. Margarin är en kemisk smörja som bleks med aceton och lut, smaksätts och färgas gul, förpackas av Unilever som tjänar multum. Jag äter nog hellre opastöriserad ost än margarin faktiskt. Oavsett om jag är gravid eller ej
  • Ceka86

jag åt opastöriserade ostar när jag var gravid me båda mina barn o lika så rökt o gravad kött o de föddes normala o friska.

vet ni varför man rekomenderar inte gravida kvinnor äta opastöriserade mejeriprodukter, ju för att just en kvinna på 90-talet drack o åt såna mejeriprodukter i princip hela tiden o hennes bebis dog tydligen av just det.... en kvinna på miljardtals kvinnor, kom igen nu. bebisen kommer verken må dåligt eller dö.. lugna ner dig själv

• the one and only

Haha tack för alla bra svar!
    Jag hatar verkligen att bli orolig över allt och det är precis som ni säger ingen som smular dyr opastöriserad på en köpelasagne :). Btw så har just den lasagnen inga konstiga ämnen enligt skafferimetoden och jag var hungrig;).

Svar på tråden Dafgårds lasagne