• the one and only

Dafgårds lasagne

Tjosan!
    Käkade en färdigportion lasagne carbonara från dafgårds och såg sedan efteråt att det bara står "ost" på innehållsförteckningen. Vet ngn om den är pastöriserad? Tror logiskt att det är vanlig riven ost eftersom de inte anger ngt namn på osten men iaf... Blir pissorolig av allt man inte ska äta osv...

• Svar på tråden Dafgårds lasagne
  • MiisPiis
    La Lola skrev 2010-09-27 22:45:04 följande:
    Nä, men händer det trots allt något iaf så har man ju ändå gjort det enda rätta; följt kostråden för att minimera riskerna.
    Skulle alla gravida lyssna på allt tokigt som påstås skulle de få låsa in sig i en bubbla i 9 mån.
    Vet, men jag gjorde ju lite konstiga utsvävningar, och man kan ju bara undra om det var det som gjorde det......suck
  • Mumin80

Livsmedelsverkets kostråd bygger på beprövad vetenskap och samlad erfarenhet. Till skillnad från "min mammas mosters svägerskas fuskkusin åt minsann opastöriserad ost och salami varje dag under graviditeten och HENNE var det inget fel på, men jag hörde att svägerskans tremännings blodgivarkompis strödde lite, lite färsk hackad dill på maten och HON fick minsann missfall! Så det så!". 

För framtiden TS så kan det vara bra att veta att opastöriserade mejeriprodukter ska märkas med just "opastöriserad". Så om det inte står något så är mejeripridukterna pastöriserade. Och som La Lola säger, läs SLV:s kostråd och i synnerhet ostguiden om du är orolig. 

• Janice01
    the one and only skrev 2010-09-27 21:22:29 följande:
    Jag värmde den men jag vet ju inte exakt på graden hur varm den blev i micron.
    Nej, klart att den inte kommer att dö men fasiken jag blir nervös för att risken är ju mkt högre om jag äter opastöriserad ost eller om jag inte gör det.
    Vad är du rädd för då?
  • the one and only
    Janice01 skrev 2010-09-27 22:47:36 följande:
    Vad är du rädd för då?
    Allt! Jag är så jävla rädd att jag ska orsaka att mitt barn blir hjärnskadad.. Det har liksom blivit som en fix idè och jag kan inte släppa det. Har tidigare haft stora problem med ångest och depressioner så det var bara att ta tjuren vid hornen och ta kontakt med bm ang kurator och nu är det ordnat. Jag skäms så jäkla mkt för jag kan inte slappna av och njuta av knytet i magen men jag hoppas att det blir ändring på det:).
  • Janice01

Men herregud lugna ner dej!
    Kvinnor har i alla år ätit ost och inte har det orsakat några problem på barnet. Ta inte alla skrämselrön på så stort allvar!

• Lina83
    Linda1976 skrev 2010-09-27 22:33:44 följande:
    Blir man? Har man läst slv´s kostråd så kan man faktiskt skita i vad andra säger. Jag menar, jordnötter? Why not? Man tappar väl inte allt omdöme för att man blir gravid?
    Sorry, skulle såklart skrivit "jag", inte "man". men om jag inte är ute och cyklar så var det på "fråga Åsa" som de tog upp just jordnötter. Så det är i mitt tycke inte helt omdömeslöst... och jag har inte tappat allt omdöme men tycker att jag kan få vara lite nojjig när det är första graviditeten. 
  • La Lola
    Lina83 skrev 2010-09-27 23:00:57 följande:
    Sorry, skulle såklart skrivit "jag", inte "man". men om jag inte är ute och cyklar så var det på "fråga Åsa" som de tog upp just jordnötter. Så det är i mitt tycke inte helt omdömeslöst... och jag har inte tappat allt omdöme men tycker att jag kan få vara lite nojjig när det är första graviditeten. 
    Fast Fråga Åsa skulle jag inte ta som nån sanning helt ärligt....
    *mamma till Alma 10 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • La Lola
    Janice01 skrev 2010-09-27 23:00:06 följande:
    Kvinnor har i alla år ätit ost och inte har det orsakat några problem på barnet. Ta inte alla skrämselrön på så stort allvar!
    Njaaa, det där är ju inte helt sant...
    Idag vet vi mer än vi gjorde förr ang listeria.
    *mamma till Alma 10 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • Linda1976

Alltså visst får man - men inget blir bättre av att nojja. Jag har också varit gravid, en gång! Följde slvs råd, typ det är ju bara insjöfisk och enstaka ostar man ska undvika - vad är grejen liksom ?

Min smak är mycket enkel - jag nöjer mig bara med det bästa.
  • the one and only
    Janice01 skrev 2010-09-27 23:00:06 följande:
    Haha hade jag kunnat lugna ner mig så hade jag gjort det... Liiiite svårt när man troligtvis lider av grav.depression:(.
Svar på tråden Dafgårds lasagne