• the one and only

Dafgårds lasagne

Tjosan!
    Käkade en färdigportion lasagne carbonara från dafgårds och såg sedan efteråt att det bara står "ost" på innehållsförteckningen. Vet ngn om den är pastöriserad? Tror logiskt att det är vanlig riven ost eftersom de inte anger ngt namn på osten men iaf... Blir pissorolig av allt man inte ska äta osv...

• Svar på tråden Dafgårds lasagne
  • the one and only

Känns på ngt sätt bättre att veta att jag inte är ensam om att bli sjukt orolig över allt. Jag har aldrig medvetet ätit ngt man inte ska äta enligt SLV men ibland så händer det olyckor. Jg är sjukt tacksam över alla bra svar som jag har fått:). Lär inte bli ngn mer dafgårds innan 20 januari haha.

• the one and only
    Lina83 skrev 2010-09-27 22:07:54 följande:
    Låter fint det! Sambon min börjar blir lite trött på alla nojjor jag får, så jag försöker ta det lite lugnt men det är ju inte lätt när det är första graviditeten. Lite nojjig kan man väl få vara =)
    Haha samma med min! Han himlar med ögonen åt mig och skrattar när jag kommer med katastrofscenarion. Han har 2 barn sedan tidigare så det retar mig lite för det är lätt för honom att inte vara orolig när han redan har 2;). Dock så är ett av barnen handikappad och DET beror inte på dålig kost under grav. usch det kan ju hända så mkt annat!
  • La Lola

Ts

Har du berättat för din BM om din jättestora oro?
    Du vet att du kan få samtalshjälp va?
    Det blir en väldigt jobbig graviditet psykiskt om du ska gå o oroa dig så mycket över detta med kosten.

*mamma till Alma 10 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • the one and only
    La Lola skrev 2010-09-27 22:16:12 följande:
    Ts

Har du berättat för din BM om din jättestora oro?
    Du vet att du kan få samtalshjälp va?
    Det blir en väldigt jobbig graviditet psykiskt om du ska gå o oroa dig så mycket över detta med kosten.
    Yes, ska till kurator på torsdag.
    Mmm det är fruktansvärt jobbigt... Det är fruktansvärt när man inte ens kan tänka logiskt längre utan blir bara orolig över allt. Det ska bli riktigt gött att få ngn att prata med:). Vill inte att oron ska bli värre än vad den redan är.
  • La Lola
    the one and only skrev 2010-09-27 22:23:55 följande:
    Yes, ska till kurator på torsdag.
    Mmm det är fruktansvärt jobbigt... Det är fruktansvärt när man inte ens kan tänka logiskt längre utan blir bara orolig över allt. Det ska bli riktigt gött att få ngn att prata med:). Vill inte att oron ska bli värre än vad den redan är.
    Kanonbra!
  • Lina83
    the one and only skrev 2010-09-27 22:15:50 följande:
    Haha samma med min! Han himlar med ögonen åt mig och skrattar när jag kommer med katastrofscenarion. Han har 2 barn sedan tidigare så det retar mig lite för det är lätt för honom att inte vara orolig när han redan har 2;). Dock så är ett av barnen handikappad och DET beror inte på dålig kost under grav. usch det kan ju hända så mkt annat!
    Ja det är ju mkt annat som kan hända men vi kan ju inte gå och oroa oss för allt =) Lättare att tänka på maten eftersom det kan vi faktiskt ha koll på och då vill man ju ha stenkoll. Har liksom du koll på alla rekommendationer men sen blir man ju lite orolig när man hör andra saker från andra håll... Och det tycker jag borde vara normalt. men visst man måste ju solla bland allt man hör också... 
  • Linda1976
    Lina83 skrev 2010-09-27 22:29:35 följande:
    Ja det är ju mkt annat som kan hända men vi kan ju inte gå och oroa oss för allt =) Lättare att tänka på maten eftersom det kan vi faktiskt ha koll på och då vill man ju ha stenkoll. Har liksom du koll på alla rekommendationer men sen blir man ju lite orolig när man hör andra saker från andra håll... Och det tycker jag borde vara normalt. men visst man måste ju solla bland allt man hör också... 
    Blir man? Har man läst slv´s kostråd så kan man faktiskt skita i vad andra säger. Jag menar, jordnötter? Why not? Man tappar väl inte allt omdöme för att man blir gravid?
    Min smak är mycket enkel - jag nöjer mig bara med det bästa.
  • La Lola
    Lina83 skrev 2010-09-27 22:29:35 följande:
    Skit i sånt ni hör!
    Ha bara koll på kostråden från Livsmedelsverket.
  • MiisPiis
    La Lola skrev 2010-09-27 22:35:22 följande:
    Skit i sånt ni hör!
    Ha bara koll på kostråden från Livsmedelsverket.
    Ja, det hade jag och det blev inte bra ändå. HUR vet man att det ändå inte var nåt man själv åt....enligt våra 20 olika läkare kan det har varit nåt sånt, de kan inte säga.....det Livsmedelsverket är rekommendationer, som man bör följa men som man som sagt inte kan garantera hjälper ibland............

Sen kan man ju ändå, trots att saker är pastöriserad och si och så, råka ut för nåt med multipla bakterier i......sånt kan man inte veta ju, om man inte har ett eget labb!
  • La Lola
    MiisPiis skrev 2010-09-27 22:38:04 följande:
    Ja, det hade jag och det blev inte bra ändå. HUR vet man att det ändå inte var nåt man själv åt....enligt våra 20 olika läkare kan det har varit nåt sånt, de kan inte säga.....det Livsmedelsverket är rekommendationer, som man bör följa men som man som sagt inte kan garantera hjälper ibland............

Sen kan man ju ändå, trots att saker är pastöriserad och si och så, råka ut för nåt med multipla bakterier i......sånt kan man inte veta ju, om man inte har ett eget labb!
    Nä, men händer det trots allt något iaf så har man ju ändå gjort det enda rätta; följt kostråden för att minimera riskerna.
    Skulle alla gravida lyssna på allt tokigt som påstås skulle de få låsa in sig i en bubbla i 9 mån.
Svar på tråden Dafgårds lasagne