• the one and only

Dafgårds lasagne

Tjosan!
    Käkade en färdigportion lasagne carbonara från dafgårds och såg sedan efteråt att det bara står "ost" på innehållsförteckningen. Vet ngn om den är pastöriserad? Tror logiskt att det är vanlig riven ost eftersom de inte anger ngt namn på osten men iaf... Blir pissorolig av allt man inte ska äta osv...

• Svar på tråden Dafgårds lasagne
  • the one and only
    MiisPiis skrev 2010-09-27 21:57:45 följande:
    Jag tar faktiskt för övrigt ingenting för givet, min äldste son föddes med ett medfött kromosomfel (ej ärftligt). Är det pga något jag ätit, gjort eller naturligt......vem vet?? Har man varit med om detta så slår man inte bort tanken iaf på att viss mat, bla bla kan vara skadligt....
    Usch! Man ska aldrig ta ngt för givet! Det finns så mkt som kan hända. Jag hade själv hjärtfel och min äldsta bror hade en kromosom för lite i ett av paren och dog 1 dag gammal... Jag är bara fobiskt rädd för att JAG ska vara den som skadar min lilla tös:(.
  • Lina83

Jag känner igen mig också. Åt jordnötter i maten här om dagen och kom sedan på att någon sagt att det ska man INTE göra. OPS! ångest resten av kvällen...

men jag tror att opastöriserad ost är ok om man hettar upp den så att den bubblar och det gör den väl när man gör lasagne? iof så var det väl inte sån ost i det här fallet men om det skulle komma upp någon gång =)

• La Lola
    Lina83 skrev 2010-09-27 22:02:38 följande:
    Jag känner igen mig också. Åt jordnötter i maten här om dagen och kom sedan på att någon sagt att det ska man INTE göra. OPS! ångest resten av kvällen...

men jag tror att opastöriserad ost är ok om man hettar upp den så att den bubblar och det gör den väl när man gör lasagne? iof så var det väl inte sån ost i det här fallet men om det skulle komma upp någon gång =)
    Jordnötter kan du äta.
    Det lilla man ska undvika står i kostråden.
    *mamma till Alma 10 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • the one and only
    La Lola skrev 2010-09-27 22:01:45 följande:
    Nja, hårdost kan ätas opastöriserat oxå:
    "I vanlig hårdost och parmesanost kan listeria inte växa eftersom ostens pH och vattenhalt är för låg."

Listeriainfo, samt enkel ostguide:
    www.slv.se/sv/grupp1/Risker-med-mat/Bakterier.../
    Ah, läste det med. Problemet är bara att det bara står "ost" på förpackningen så då är det svårt att veta vad det är för ngn typ av ost det är. Tvivlar på parmesan då den är lite för exklusiv^^.
  • MiisPiis
    the one and only skrev 2010-09-27 22:01:58 följande:
    Usch! Man ska aldrig ta ngt för givet! Det finns så mkt som kan hända. Jag hade själv hjärtfel och min äldsta bror hade en kromosom för lite i ett av paren och dog 1 dag gammal... Jag är bara fobiskt rädd för att JAG ska vara den som skadar min lilla tös:(.
    Självklart, och jag kan tyvärr inte säga om det var mitt fel, åt inte "exemplariskt" t.ex en del gånger......drack mycket vin innan jag plussade osv, osv. Kan man säga att det inte var jag som ställde till det och att han pga det får leva lite "sämre" i alla sina dagar?

Jag kan inte säga det, men om jag inte hade fått ett barn med något sånt "fel" hade jag definitivt kunnat lova dig att du kan äta ALLT, bara du läser på SLV.
  • La Lola
    the one and only skrev 2010-09-27 22:04:07 följande:
    Ah, läste det med. Problemet är bara att det bara står "ost" på förpackningen så då är det svårt att veta vad det är för ngn typ av ost det är. Tvivlar på parmesan då den är lite för exklusiv^^.
    Men som det redan sagts i tråden så måste det framgå om en ost är opastöriserad.
    Det är lag på det.
    Står det inget betyder det att den är pastöriserad.
  • the one and only
    La Lola skrev 2010-09-27 21:59:47 följande:
    Sådana kommentarer?
    En helt vanlig fråga? Okej?

Jag har aldrig påstått att du är blåst?

Har du läst kostråden ett flertal gånger så tänkte jag att du sett denna mening oxå :
    "Ost i matlagning som upphettas till bubblande het går bra att äta."

För du upphettade ju din mat.
    Eller?

www.slv.se/grupp1/Mat-och-naring/Kostrad/Grav...
    Jadå men det var i micro så jag vet inte om den var tillräckligt varm. Trots att den hade stått inne ett tag så var det lite ost på toppen som inte var smält.. Konstigt eftersom den var riktigt varm i övrigt..:(.
  • Lina83
    La Lola skrev 2010-09-27 22:03:15 följande:
    Jordnötter kan du äta.
    Det lilla man ska undvika står i kostråden.
    Låter fint det! Sambon min börjar blir lite trött på alla nojjor jag får, så jag försöker ta det lite lugnt men det är ju inte lätt när det är första graviditeten. Lite nojjig kan man väl få vara =)
  • La Lola
    the one and only skrev 2010-09-27 22:06:49 följande:
    Jadå men det var i micro så jag vet inte om den var tillräckligt varm. Trots att den hade stått inne ett tag så var det lite ost på toppen som inte var smält.. Konstigt eftersom den var riktigt varm i övrigt..:(.
    Du behöver inte oroa dig!

Listeria är väldigt, väldigt, väldigt ovanligt att drabbas av!
  • La Lola
    Lina83 skrev 2010-09-27 22:07:54 följande:
    Låter fint det! Sambon min börjar blir lite trött på alla nojjor jag får, så jag försöker ta det lite lugnt men det är ju inte lätt när det är första graviditeten. Lite nojjig kan man väl få vara =)
    Denna sida innehåller allt du behöver ha koll på, vilket är jättelite:
    www.slv.se/grupp1/Mat-och-naring/Kostrad/Gravida/

Svar på tråden Dafgårds lasagne