• the one and only

Dafgårds lasagne

Tjosan!
    Käkade en färdigportion lasagne carbonara från dafgårds och såg sedan efteråt att det bara står "ost" på innehållsförteckningen. Vet ngn om den är pastöriserad? Tror logiskt att det är vanlig riven ost eftersom de inte anger ngt namn på osten men iaf... Blir pissorolig av allt man inte ska äta osv...

• Svar på tråden Dafgårds lasagne
  • Linda1976

Nä, men den är jävligt näringsfattig!

Min smak är mycket enkel - jag nöjer mig bara med det bästa.
  • amorvincitomniia
    Linda1976 skrev 2010-09-27 21:26:19 följande:
    www.slv.se/sv/grupp1/Mat-och-naring/Kostrad/G.../

Däremot undrar jag om slv är lite efterblivna som rek margarin. Margarin är en kemisk smörja som bleks med aceton och lut, smaksätts och färgas gul, förpackas av Unilever som tjänar multum. Jag äter nog hellre opastöriserad ost än margarin faktiskt. Oavsett om jag är gravid eller ej
  • the one and only

Ja, nått så in i! Inte mö att hänga i granen vill jag lova... Min sambo kom nyss hem o han bara skrattar åt mig angående osten... Det förtjänar jag haha.

• MiisPiis
    viseversa skrev 2010-09-27 21:24:52 följande:
    men slappna av ts. Kan säga att jag hällde i mig litervis med opastoriserad mjölk när jag väntade Indra. den kom direkt från bondgården bredvid. Hon lever än. är 3,5 år nu=). Hur gjorde dom förr i tiden då? Då drack ju alla opasturiserad mjölk och åt korvar,klappade katter och annat "farligt" Föddes friska barn då med ellerhur?
    Fast det där är ju lite som att säga att förr drack de alkohol och rökte som borstbindare under graviditeten och det blev minsann inte fel på barnen trots det! Hur vet man att missfall, kromosomfel, astmabarn osv inte uppkom pga det?
  • MiisPiis
    MiisPiis skrev 2010-09-27 21:34:57 följande:
    Fast det där är ju lite som att säga att förr drack de alkohol och rökte som borstbindare under graviditeten och det blev minsann inte fel på barnen trots det! Hur vet man att missfall, kromosomfel, astmabarn osv inte uppkom pga det?
    Inte för att jag tror att Dafgårds rätt ät superfarlig när man är gravid.....utan ville bara säga att jag hatar såna där uttryck, som min svärmor alltid kör med t.ex.
  • viseversa
    MiisPiis skrev 2010-09-27 21:34:57 följande:
    Ja jag vet. men jag menar bara att man inte behöver vara så orolig. förstår ts också. men det är inte hela världen OM den nu skulle råka vara opastoriserad. Det var det jag ville få fram. Har ingen lust att diskutera sprit eller rökning under graviditeten förr då det inte var det jag pratade om ellerhur?
  • MiisPiis
    viseversa skrev 2010-09-27 21:37:14 följande:
    Ja jag vet. men jag menar bara att man inte behöver vara så orolig. förstår ts också. men det är inte hela världen OM den nu skulle råka vara opastoriserad. Det var det jag ville få fram. Har ingen lust att diskutera sprit eller rökning under graviditeten förr då det inte var det jag pratade om ellerhur?
    Nej nej, inga såna jobbiga diskussioner......var bara poängen om att det minsann inte var farligt då att äta, dricka och röka olika saker!
  • Lavish

hahaha ja är det producerat med "skafferimetoden" är det klart att det är säkert... Drömmer

• the one and only

Jag vet att det inte finns så stor anledning till oro, MEN jag har haft enorma problem med just oro under hela min graviditet och det är ett helsike när jag råkar få i mig ngt jag inte vet om det är ok lr inte. Man får en riktigt grym ångest:(.

• the one and only
    Lavish skrev 2010-09-27 21:42:46 följande:
    hahaha ja är det producerat med "skafferimetoden" är det klart att det är säkert... Drömmer
    Nu förstår jag inte vad du syftar på... Jag menar att ska jag ngn gång äta färdigmat så väljer jag helst sådan utan en massa tillsatta skitämnen.. Jag pratar inte om att den är gravidsäker. Så blåst är jag inte.
Svar på tråden Dafgårds lasagne