• the one and only

Dafgårds lasagne

Tjosan!
    Käkade en färdigportion lasagne carbonara från dafgårds och såg sedan efteråt att det bara står "ost" på innehållsförteckningen. Vet ngn om den är pastöriserad? Tror logiskt att det är vanlig riven ost eftersom de inte anger ngt namn på osten men iaf... Blir pissorolig av allt man inte ska äta osv...

• Svar på tråden Dafgårds lasagne
  • MiisPiis
    Linda1976 skrev 2010-09-27 23:04:20 följande:
    Alltså visst får man - men inget blir bättre av att nojja. Jag har också varit gravid, en gång! Följde slvs råd, typ det är ju bara insjöfisk och enstaka ostar man ska undvika - vad är grejen liksom ?
    Det gjorde jag med, men man kan ju ändå få ett barn med t.ex kromosomfel, som jag.......DET är väl grejen du frågar efter!
  • Linda1976
    MiisPiis skrev 2010-09-27 23:07:00 följande:
    Det gjorde jag med, men man kan ju ändå få ett barn med t.ex kromosomfel, som jag.......DET är väl grejen du frågar efter!
    Nej, jag frågar vad grejen är att nojja i onödan. Äter man enligt råden, så gör man vad man kan .Saker kan hända ändå, man styr inte över slumpen, men att nojja över den är meningslöst.
    Min smak är mycket enkel - jag nöjer mig bara med det bästa.
  • the one and only

Mmm man får vara tacksam för det man har:). Livet är för kort för att vara orolig (jag vet, det ska komma från rätt röv haha).

• MiisPiis
    Linda1976 skrev 2010-09-27 23:09:37 följande:
    Nej, jag frågar vad grejen är att nojja i onödan. Äter man enligt råden, så gör man vad man kan .Saker kan hända ändå, man styr inte över slumpen, men att nojja över den är meningslöst.
    Ja, du har rätt....man kan fasen inte göra mer......men tro mig, man noja efteråt när man vet att NÅT gick fel!
  • Lina83
    La Lola skrev 2010-09-27 23:02:39 följande:
    Fast Fråga Åsa skulle jag inte ta som nån sanning helt ärligt....
    Visst de kanske överdrev men jag skulle inte säga att det är omdömeslöst att faktiskt lyssna på en som är läkare men det kanske bara är jag...
  • La Lola
    Lina83 skrev 2010-09-27 23:13:24 följande:
    Visst de kanske överdrev men jag skulle inte säga att det är omdömeslöst att faktiskt lyssna på en som är läkare men det kanske bara är jag...
    Jo, den läkaren skulle jag inte lyssna på....
    Hon sa ju nåt mer skumt oxå läste jag här på FL...minns inte vad nu..
    *mamma till Alma 10 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • MrSmith

S

the one and only skrev 2010-09-27 21:16:36 följande:

Tjosan!
    Käkade en färdigportion lasagne carbonara från dafgårds och såg sedan efteråt att det bara står "ost" på innehållsförteckningen. Vet ngn om den är pastöriserad? Tror logiskt att det är vanlig riven ost eftersom de inte anger ngt namn på osten men iaf... Blir pissorolig av allt man inte ska äta osv.

Jag utgår ifrån att du värmde upp lasagnen, alltså har osten blivit uppärmd och är således pastöriserad enkelt va.
    Bakteriena struntar i om de dör innan de får komma i lasagnen eller efter det an blandat ihop allt och kört de i ugn/micro.
  • Lina83
    Linda1976 skrev 2010-09-27 23:04:20 följande:
    Alltså visst får man - men inget blir bättre av att nojja. Jag har också varit gravid, en gång! Följde slvs råd, typ det är ju bara insjöfisk och enstaka ostar man ska undvika - vad är grejen liksom ?
    Ja men det är väl jätteskönt att du slapp nojja dig men jag ser inte min nojja som något stort problem för mig. Skulle jag göra det skulle jag göra som TS och söka hjälp.
  • Mumin80

TS: din noja över kosten handlar ju egentligen inte om vad du äter, utan det är symptom på din ångest och oro. Va bra att du har kontaktat en kurator, det är verkligen bra att försöka jobba med dessa grejer, både för att du själv ska må bättre och för att du ska kunna funka som förälder. Annars så kommer dina nojor nu knappast att gå över när barnet föds och du hittar tusen saker i dess beteende, kost, omgivning m.m. att oroa dig över. 

Jag har själv haft liknande problem som det du beskriver, och känner igen det du upplever från när jag var gravid. Som tröst kan jag säga att kuratorn på mvc var till god hjälp och gjorde att jag faktiskt inte numera sover sämre än en vanlig förälder, och faktiskt nästan klarar av att lita på att min dotter inte kommer att sluta andas när hon sover

• the one and only
    Mumin80 skrev 2010-09-27 23:26:43 följande:
    TS: din noja över kosten handlar ju egentligen inte om vad du äter, utan det är symptom på din ångest och oro. Va bra att du har kontaktat en kurator, det är verkligen bra att försöka jobba med dessa grejer, både för att du själv ska må bättre och för att du ska kunna funka som förälder. Annars så kommer dina nojor nu knappast att gå över när barnet föds och du hittar tusen saker i dess beteende, kost, omgivning m.m. att oroa dig över. 

Jag har själv haft liknande problem som det du beskriver, och känner igen det du upplever från när jag var gravid. Som tröst kan jag säga att kuratorn på mvc var till god hjälp och gjorde att jag faktiskt inte numera sover sämre än en vanlig förälder, och faktiskt nästan klarar av att lita på att min dotter inte kommer att sluta andas när hon sover

Blev glad över att läsa ditt inlägg! Precis så är det! De har sagt till mig att har man haft mkt ångest, oro och tvångstankar så blir det ibland sju resor värre under graviditeten. Jag hoppas verkligen att det kommer att bli bättre för det är fruktansvärt att gå och tro att man har dödat sitt barn hela tiden *torrt skratt*;).
  • Tezzan1981
    MiisPiis skrev 2010-09-27 22:04:29 följande:
    Självklart, och jag kan tyvärr inte säga om det var mitt fel, åt inte "exemplariskt" t.ex en del gånger......drack mycket vin innan jag plussade osv, osv. Kan man säga att det inte var jag som ställde till det och att han pga det får leva lite "sämre" i alla sina dagar?

Jag kan inte säga det, men om jag inte hade fått ett barn med något sånt "fel" hade jag definitivt kunnat lova dig att du kan äta ALLT, bara du läser på SLV.
    vin är ingen fara de första veckorna då moderkakan inte tagit över blodtillförseln. bebisen får näring genom gulekroppen. det är nog en slags finurlig "försäkring" som kroppen skapat för att barnet skal vara skyddat innan man vet att man är gravid. moderkakan tar över näringstillförseln ca i v. 10.
    så det är INTE ditt fel...
  • listo

Jag vet att det är gjort här och där i tråden, men jag ger mig på att (lite samlat) bemöta några av de frågor/påståenden som finns i tråden.

1. Om ost är opastöriserad måste det framgå av förpackningen.

2. All ost är okej om den upphettats till ca 70 grader eller mer. Även opastöriserad ost alltså.

3. Listeriabakterier dör inte av frysning

4. Om man brukar dricka opastöriserad mjölk, t.ex. från grannens gård, så är man mest troligt immun mot den listeriastam som finns hos grannen, och då är det också helt ofarligt att dricka grannens opastöriserade mjölk.
    Däremot kan man dra på sig listerios och därpå följande fosterskador om man dricker opastöriserad mjölk från någon ANNAN granne... vars listeriastam man INTE är immun mot.

5. Rekommendationerna gällande listeria beror INTE på att "en kvinna på 90-talet (eller 70-talet)...." har råkat ut för fosterskador/fosterdöd på grund av listeriainfektion. Det är förvisso ovanligt att gravida smittas av listeria (för vi är duktiga på att undvika de värsta smittriskerna), men fram till för ett par år sedan upptäcktes ett par fall varje år, i Sverige, där gravida smittats av listeria (däremot leder förstås inte heller all listeriasmitta till fosterskador).
    Så sent som 2008 (om jag inte minns fel) drabbades ett sjukhus i Norge av ett listeriautbrott. Där blev en gravid kvinna smittad, på sjukhuset, av PASTÖRISERAD brieost, vilket ledde till att hennes ofödda tvillingar dog. "En kvinna på 90-talet..."-snacket är alltså helt enkelt inte sant.

6. Det finns inte något i SLV's kostråd för gravida som säger att gravida bör undvika jordnötter.

Nämen det ÄR så. Jag hörde det av en som hade hört det på FL...
  • Hannathu
    listoplisto skrev 2010-09-29 17:08:19 följande:
    Jag vet att det är gjort här och där i tråden, men jag ger mig på att (lite samlat) bemöta några av de frågor/påståenden som finns i tråden.

1. Om ost är opastöriserad måste det framgå av förpackningen.

2. All ost är okej om den upphettats till ca 70 grader eller mer. Även opastöriserad ost alltså.

3. Listeriabakterier dör inte av frysning

4. Om man brukar dricka opastöriserad mjölk, t.ex. från grannens gård, så är man mest troligt immun mot den listeriastam som finns hos grannen, och då är det också helt ofarligt att dricka grannens opastöriserade mjölk.
    Däremot kan man dra på sig listerios och därpå följande fosterskador om man dricker opastöriserad mjölk från någon ANNAN granne... vars listeriastam man INTE är immun mot.

5. Rekommendationerna gällande listeria beror INTE på att "en kvinna på 90-talet (eller 70-talet)...." har råkat ut för fosterskador/fosterdöd på grund av listeriainfektion. Det är förvisso ovanligt att gravida smittas av listeria (för vi är duktiga på att undvika de värsta smittriskerna), men fram till för ett par år sedan upptäcktes ett par fall varje år, i Sverige, där gravida smittats av listeria (däremot leder förstås inte heller all listeriasmitta till fosterskador).
    Så sent som 2008 (om jag inte minns fel) drabbades ett sjukhus i Norge av ett listeriautbrott. Där blev en gravid kvinna smittad, på sjukhuset, av PASTÖRISERAD brieost, vilket ledde till att hennes ofödda tvillingar dog. "En kvinna på 90-talet..."-snacket är alltså helt enkelt inte sant.

6. Det finns inte något i SLV's kostråd för gravida som säger att gravida bör undvika jordnötter.
    *tummen upp* Helt rätt Listo!
Svar på tråden Dafgårds lasagne