listoplisto skrev 2010-09-29 17:08:19 följande:
Jag vet att det är gjort här och där i tråden, men jag ger mig på att (lite samlat) bemöta några av de frågor/påståenden som finns i tråden.
1. Om ost är opastöriserad måste det framgå av förpackningen.
2. All ost är okej om den upphettats till ca 70 grader eller mer. Även opastöriserad ost alltså.
3. Listeriabakterier dör inte av frysning
4. Om man brukar dricka opastöriserad mjölk, t.ex. från grannens gård, så är man mest troligt immun mot den listeriastam som finns hos grannen, och då är det också helt ofarligt att dricka grannens opastöriserade mjölk.
Däremot kan man dra på sig listerios och därpå följande fosterskador om man dricker opastöriserad mjölk från någon ANNAN granne... vars listeriastam man INTE är immun mot.
5. Rekommendationerna gällande listeria beror INTE på att "en kvinna på 90-talet (eller 70-talet)...." har råkat ut för fosterskador/fosterdöd på grund av listeriainfektion. Det är förvisso ovanligt att gravida smittas av listeria (för vi är duktiga på att undvika de värsta smittriskerna), men fram till för ett par år sedan upptäcktes ett par fall varje år, i Sverige, där gravida smittats av listeria (däremot leder förstås inte heller all listeriasmitta till fosterskador).
Så sent som 2008 (om jag inte minns fel) drabbades ett sjukhus i Norge av ett listeriautbrott. Där blev en gravid kvinna smittad, på sjukhuset, av PASTÖRISERAD brieost, vilket ledde till att hennes ofödda tvillingar dog. "En kvinna på 90-talet..."-snacket är alltså helt enkelt inte sant.
6. Det finns inte något i SLV's kostråd för gravida som säger att gravida bör undvika jordnötter.
*tummen upp* Helt rätt Listo!