• the one and only

Dafgårds lasagne

Tjosan!
    Käkade en färdigportion lasagne carbonara från dafgårds och såg sedan efteråt att det bara står "ost" på innehållsförteckningen. Vet ngn om den är pastöriserad? Tror logiskt att det är vanlig riven ost eftersom de inte anger ngt namn på osten men iaf... Blir pissorolig av allt man inte ska äta osv...

• Svar på tråden Dafgårds lasagne
  • Mammatilltvåprinsar

Ojojoj, känner igen mig från min första graviditet. Därför kan jag lova att det inte är någon fara av flera skäl. Lasagnen var fryst, uppvärmd och dessutom får inget med opastöriserad ost säljas i Sverige utan att det står i innehållsförteckningen att den är det. "Ost" är alltså pastöriserad. Sen använder man inte den typen av ost i lasagne.

• Lavish
    the one and only skrev 2010-09-27 21:43:38 följande:
    Jag vet att det inte finns så stor anledning till oro, MEN jag har haft enorma problem med just oro under hela min graviditet och det är ett helsike när jag råkar få i mig ngt jag inte vet om det är ok lr inte. Man får en riktigt grym ångest:(.
    Ja det förstår jag absolut. För några dagar sen åt jag lite ostekt bacon medan jag pysslade med middagen. Sen fick jag värsta paniken när jag insåg vad jag hade gjort...
  • the one and only
    Mammatilltvåprinsar skrev 2010-09-27 21:47:17 följande:
    Ojojoj, känner igen mig från min första graviditet. Därför kan jag lova att det inte är någon fara av flera skäl. Lasagnen var fryst, uppvärmd och dessutom får inget med opastöriserad ost säljas i Sverige utan att det står i innehållsförteckningen att den är det. "Ost" är alltså pastöriserad. Sen använder man inte den typen av ost i lasagne.
    Tack för de lugnande orden:). Ja, jag har också för mig att företagen som använder ost i sin mat måste skriva ut om den är pastöriserad lr ej. Men som ni alla har sagt så är nog all riven ost till gratänger osv pastöriserad:).
    Det är skönt att några tar min fråga på allvar för det är inte alls roligt att vara orolig.
  • La Lola

Ts

Nog har du väl läst kostråden fler än en gång nu?

*mamma till Alma 10 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • La Lola

Ang att den har varit fryst.
    Ev listeria överlever frysning.

Står i kostråden det oxå.

• the one and only
    La Lola skrev 2010-09-27 21:50:53 följande:
    Ts

Nog har du väl läst kostråden fler än en gång nu?
    Blir trött på sådana här kommentarer. Jag är fortfarande INTE blåst. Jag är en helt vanlig människa som är jävligt orolig över att råka skada mitt enda barn och det är en instinkt de flesta av oss har. Jag har läst kostråden massvis med ggr och jag sökte stöd genom familjeliv för att jag blev lite orolig.
    Jag ska inte ens behöva försvara mig...
  • MiisPiis

Jag tar faktiskt för övrigt ingenting för givet, min äldste son föddes med ett medfött kromosomfel (ej ärftligt). Är det pga något jag ätit, gjort eller naturligt......vem vet?? Har man varit med om detta så slår man inte bort tanken iaf på att viss mat, bla bla kan vara skadligt....

• the one and only
    La Lola skrev 2010-09-27 21:52:09 följande:
    Ang att den har varit fryst.
    Ev listeria överlever frysning.

Står i kostråden det oxå.
    Mmm det är ingen nyhet. Men iaf jag har för mig att all riven ost är hårdost = pastöriserad.
  • La Lola
    the one and only skrev 2010-09-27 21:55:53 följande:
    Blir trött på sådana här kommentarer. Jag är fortfarande INTE blåst. Jag är en helt vanlig människa som är jävligt orolig över att råka skada mitt enda barn och det är en instinkt de flesta av oss har. Jag har läst kostråden massvis med ggr och jag sökte stöd genom familjeliv för att jag blev lite orolig.
    Jag ska inte ens behöva försvara mig...
    Sådana kommentarer?
    En helt vanlig fråga? Okej?

Jag har aldrig påstått att du är blåst?

Har du läst kostråden ett flertal gånger så tänkte jag att du sett denna mening oxå :
    "Ost i matlagning som upphettas till bubblande het går bra att äta."

För du upphettade ju din mat.
    Eller?

www.slv.se/grupp1/Mat-och-naring/Kostrad/Gravida/
  • La Lola
    the one and only skrev 2010-09-27 21:58:45 följande:
    Mmm det är ingen nyhet. Men iaf jag har för mig att all riven ost är hårdost = pastöriserad.
    Nja, hårdost kan ätas opastöriserat oxå:
    "I vanlig hårdost och parmesanost kan listeria inte växa eftersom ostens pH och vattenhalt är för låg."

Listeriainfo, samt enkel ostguide:
    www.slv.se/sv/grupp1/Risker-med-mat/Bakterier-virus-och-parasiter/Listeria-monocytogenes/Listeria-monocytogenes/
Svar på tråden Dafgårds lasagne