• Selfish Geene

Varför är det "oetiskt" att göra 8 aborter?

I de flesta abort-trådar verkar nästan ingen vara helt och hållet emot abort, de flesta tycker att abort kan vara bra och nödvändigt i vissa situationer.
    men..

Av någon anledning verkar abort bli "oetiskt" efter ett visst antal (det exakta antalet varierar något men det brukar vanligtvis ligga mellan 3 och 6 stycken)

Andra etiska ställningstaganden är inte beroende av antalet (en våldtäkt är lika oetisk som tio och det är lika oetiskt att döda en person som fem)

Andra medicinska ingrepp blir inte oetiska när patienten gjort om samma procedur flera gånger. Skidåkaren är inte oetisk varken första eller tredje gången han åker in för benfrakturer.

Hur kommer det här sig?

• Svar på tråden Varför är det "oetiskt" att göra 8 aborter?
  • jådåsåatt
    Väntarochlängtar skrev 2010-10-06 11:10:29 följande:
    Så du tycker att det helt ok att använda abort som preventivmedel om jag förstår dig rätt??
    Ehh, då förstår du fel.
    Det är stört omöjligt att använda abort som preventivmedel. Slå upp ordet preventiv så förstår du varför.
  • Esther M
    Väntarochlängtar skrev 2010-10-06 11:14:35 följande:
    Måste allt vara svart eller vitt? Det finns något som heter grå zoner också!
    Och vad finns i dessa grå zoner? Antalet aborter? Hur kan en abort vara rätt, men fler än en är fel? 

Varför är en abort rätt, men fler än så fel? Vad skiljer den första aborten från den åttonde? 
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Väntarochlängtar skrev 2010-10-06 11:13:19 följande:
    De förutsättningar som man lever under har väl ändå stor betydelse??!! I en hydda i Afrikas öken finns ju knappast de resurser som det finns i Sverige? I hyddan i Afrika för kvinnan föda sitt barn oavsett om hon vill eller inte för det finns troligtvis inget annat val...
    Menar du att den etiska situationen och frågeställningen skulle påverkas av vilka förutsättningar man har? Att det faktiska läget förändras är det ingen som ifrågasätter.
    I am free because I know that I alone am morally responsible for everything I do.
  • MammaMajs

Därför att abort inte skall användas istället för preventivmedel, jag har svårt att se hur man på något vettigt sätt kan argumentera för att man skall strunta i att skydda sig för man kan ju alltid göra en abort istället.

Jag tycker att man skall göra sitt bästa för att slippa oönskade graviditeter. Skulle man ha den enorma oturen att bli våldtagen och gravid åtta gånger är det givetvis en helt annan sak det säger sig självt. Det är att vara vårdslös med den gåva som ett litet liv i livmodern är att inte aktivt skydda sig mot oönskade graviditeter.

• Esther M
    mammsilon skrev 2010-10-06 11:09:47 följande:
    verkligen inte men jag tycker att alla ska ha rätt till fri abort.
    Även om de gör abort för att de inte skyddade sig?

Du skrev att " jag tycker att det är otroligt FEL att göra abort bara för att man "råkade" inte skydda sig" , och att "jag har inga tankar om dom som väljer att göra abort av rätt orsak". 

Jag kan ha tolkat fel, men av det du skrev framstod det verkligen inte som om du var för fri abort.
  • Väntarochlängtar
    jådåsåatt skrev 2010-10-06 11:15:41 följande:
    Ehh, då förstår du fel.
    Det är stört omöjligt att använda abort som preventivmedel. Slå upp ordet preventiv så förstår du varför.
    Märkordare....
  • jådåsåatt
    Väntarochlängtar skrev 2010-10-06 11:21:08 följande:
    Märkordare....
    Ehh, ja. du frågar mig om jag tycker att det är rätt att använda abort som preventivmedel. Vad vill du att jag ska svara på det?
    Självklart är det inte ok eftersom det inte är möjligt.
    Skriv så att jag förstår istället.
  • Esther M
    MammaMajs skrev 2010-10-06 11:18:09 följande:
    Därför att abort inte skall användas istället för preventivmedel, jag har svårt att se hur man på något vettigt sätt kan argumentera för att man skall strunta i att skydda sig för man kan ju alltid göra en abort istället.

Jag tycker att man skall göra sitt bästa för att slippa oönskade graviditeter. Skulle man ha den enorma oturen att bli våldtagen och gravid åtta gånger är det givetvis en helt annan sak det säger sig självt. Det är att vara vårdslös med den gåva som ett litet liv i livmodern är att inte aktivt skydda sig mot oönskade graviditeter.
    Alla uppfattar det inte som en gåva, och ser det inte heller som vårdslöst att göra sig av med det. Vissa ser det bara som ett problem, som går att lösa relativt enkelt. 
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Esther M skrev 2010-10-06 11:21:02 följande:
    Även om de gör abort för att de inte skyddade sig?

Du skrev att " jag tycker att det är otroligt FEL att göra abort bara för att man "råkade" inte skydda sig" , och att "jag har inga tankar om dom som väljer att göra abort av rätt orsak". 

Jag kan ha tolkat fel, men av det du skrev framstod det verkligen inte som om du var för fri abort.
    Det är lite som "Jag är för yttrandefrihet men..." Drömmer
    I am free because I know that I alone am morally responsible for everything I do.
  • Väntarochlängtar
    Esther M skrev 2010-10-06 11:17:35 följande:
    Och vad finns i dessa grå zoner? Antalet aborter? Hur kan en abort vara rätt, men fler än en är fel? 

Varför är en abort rätt, men fler än så fel? Vad skiljer den första aborten från den åttonde? 
    Förhoppningsvis har man lärt sig något efter första aborten...
Svar på tråden Varför är det "oetiskt" att göra 8 aborter?