• Selfish Geene

Varför är det "oetiskt" att göra 8 aborter?

I de flesta abort-trådar verkar nästan ingen vara helt och hållet emot abort, de flesta tycker att abort kan vara bra och nödvändigt i vissa situationer.
    men..

Av någon anledning verkar abort bli "oetiskt" efter ett visst antal (det exakta antalet varierar något men det brukar vanligtvis ligga mellan 3 och 6 stycken)

Andra etiska ställningstaganden är inte beroende av antalet (en våldtäkt är lika oetisk som tio och det är lika oetiskt att döda en person som fem)

Andra medicinska ingrepp blir inte oetiska när patienten gjort om samma procedur flera gånger. Skidåkaren är inte oetisk varken första eller tredje gången han åker in för benfrakturer.

Hur kommer det här sig?

• Svar på tråden Varför är det "oetiskt" att göra 8 aborter?
  • LyckligtSlut

Förresten tycker jag att tio våldtäkter är ganska mycket mer oetiskt än en och inga fler. Återfallsförbrytare är värre än en som aldrig gör om det. Samma med massmördare, ett mord vs judeutrotningen osv.

PMS året runt :(
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Der Ficker skrev 2010-10-06 08:22:58 följande:
    Åandrasidan hade det ju nog blivit ännu dyrare att försörja den WT-morsans barn om hon födde dem, eftersom en sådan person antagligen lever på socialbidrag  hela livet.
    Hur kommer du fram till den slutsatsen?
    I am free because I know that I alone am morally responsible for everything I do.
  • Madame Mom

Alltså....  om allt hänger på ordet oetiskt, så nä..  det är väl inte oetiskt, men jag tycker det är fel..
    Kan inte förstå att någon egentligen tycker det är okej att man blir gravid gång på gång (startar ett liv) för att sedan bara avbryta det med en abort bara för att man inte orkar/har lust att ta ansvar att skydda sig...

Att barnet/fostret inte känner något är ett dåligt argument..

Om min katt skulle komma hem och vara dräktig och jag skulle haft ihjäl alla ungarna när dom fötts, så skulle det bli ett ramaskri utan dess like bland en massa som skulle tycka det var helt okej att göra abort på abort..
    Att jag hade avlivat dom utan att dom led av det, hade inte spelat minsta roll...

Enligt mig är båda grejerna brist på respekt för liv....

• katja74

Oetiskt vet jag inte. Men ganska klantigt och omdömeslöst tycker jag allt att det är. Misstag gör vi alla, men när man inte lär sig ngt av misstagen så tycker jag att det är rätt sorgligt.

• LyckligtSlut
    Madame Mom skrev 2010-10-06 08:59:51 följande:
    Alltså....  om allt hänger på ordet oetiskt, så nä..  det är väl inte oetiskt, men jag tycker det är fel..
    Kan inte förstå att någon egentligen tycker det är okej att man blir gravid gång på gång (startar ett liv) för att sedan bara avbryta det med en abort bara för att man inte orkar/har lust att ta ansvar att skydda sig...

Om min katt skulle komma hem och vara dräktig och jag skulle haft ihjäl alla ungarna när dom fötts, så skulle det bli ett ramaskri utan dess like bland en massa som skulle tycka det var helt okej att göra abort på abort..
    Att jag hade avlivat dom utan att dom led av det, hade inte spelat minsta roll...

påminner mig om en kompis som inte ville kastera sin honkatt och hela tiden slängdes påsar med kattungar i sjön. Jag tror att de hann ta ihjäl 40 st när jag kände dem. Fan vad dåligt jag tyckte att det var, Omdömeslöst.
  • Madame Mom
    LyckligtSlut skrev 2010-10-06 09:15:03 följande:
    påminner mig om en kompis som inte ville kastera sin honkatt och hela tiden slängdes påsar med kattungar i sjön. Jag tror att de hann ta ihjäl 40 st när jag kände dem. Fan vad dåligt jag tyckte att det var, Omdömeslöst.
    Men fy vilken jävla idiot...  Jag hade blivit galen och slängt kompisen i sjön tror jag....
  • LyckligtSlut
    Madame Mom skrev 2010-10-06 09:19:55 följande:
    Men fy vilken jävla idiot...  Jag hade blivit galen och slängt kompisen i sjön tror jag....
    Ja, men vi var tonåringar. Var hennes pappa och mamma som bestämde det. Pratade med mina föräldrar om man kunde göra något med det finns inte/fanns inte då så bra regler för katter. Hoppas det är bättre nu 15 år senare!
  • Reglementet

Det tycker jag inte.

Kanske inte är så bra för kroppen.

*Kommersiellt budskap*
  • Esther M
    Madame Mom skrev 2010-10-06 08:59:51 följande:

Hur definierar du oetiskt? Vad är det för skillnad mellan "fel" och oetiskt?
  • Disco

fast om man nu inte vill ha barn så kanske man kan skydda sig mot oönskad gravbiditet, alltså se till att man inte blir gravid och på så sätt slippa göra abort. För gör man så många aborter bör man nog se över sina sexualvanor och skaffa p-piller eller se till att den manlige som är med på tåget använder kondom. Abort är inget preventivmedel! Det är den enskildes ansvar att skydda sig för det är då rakt inte landstinget/vårdens ansvar att se till att "kvinnan slipper bli mamma". Kan inte säga att det är oetiskt att göra så många aborter men extremt korkat, oansvarigt och ett gott tecken på omogenhet. Och tyvärr kan det av alla dessa aborter faktiskt bli så att dend agen kvinnan vill bli gravid för att behålla barnet...ja, då kansek det är kroppen som säger ifrån...och då kan man stå där barnlös med lång näsa....

Svar på tråden Varför är det "oetiskt" att göra 8 aborter?