• Selfish Geene

Varför är det "oetiskt" att göra 8 aborter?

I de flesta abort-trådar verkar nästan ingen vara helt och hållet emot abort, de flesta tycker att abort kan vara bra och nödvändigt i vissa situationer.
    men..

Av någon anledning verkar abort bli "oetiskt" efter ett visst antal (det exakta antalet varierar något men det brukar vanligtvis ligga mellan 3 och 6 stycken)

Andra etiska ställningstaganden är inte beroende av antalet (en våldtäkt är lika oetisk som tio och det är lika oetiskt att döda en person som fem)

Andra medicinska ingrepp blir inte oetiska när patienten gjort om samma procedur flera gånger. Skidåkaren är inte oetisk varken första eller tredje gången han åker in för benfrakturer.

Hur kommer det här sig?

• Svar på tråden Varför är det "oetiskt" att göra 8 aborter?
  • Pix Maniac

En abort är lika oetisk som åtta.

• Dr Mupp
    mammatill3underbara skrev 2010-10-06 10:27:12 följande:
    Det är oetiskt för att man ska inte använda abort som ett preventivmedel! Vill man inte ha barn så är inte abort lösningen att tänka att vi har sex och om jag blir gravid kan vi bara göra en abort... Det är ett liv! Därför är det oetiskt!!! Varje gång du gör en abort är det en människa du dödar! Oftast vet man inte att man är gravid fören i vecka 4 och vecka 5 börjar hjärtat att slå då är det ett liv! Att åka in 2 eller 3 gånger för att ha brutit ett ben är definitivt inte samma sak som att åka in 2 eller 3 gånger för att avsluta ett liv! Så TS du är korkad om du anser att döda en människa inte är oetiskt!
    Det ä rinte en människa. Det är ett liv som har potential att bli en människa. Fast det har såklart även spermier och ägg och dessa har vi ju ihjäl utan problem.
    If you cut the wings of a fly, Does it become a walk?
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Det är oetiskt för att man ska inte använda abort som ett preventivmedel!
    Abort har aldrig använts som ett preventivmedel. Inte en enda gång i historien faktiskt.
    Det är ett liv! Därför är det oetiskt!!!
    Bakterier är också liv, flugor och getingar också.
    Varje gång du gör en abort är det en människa du dödar!
    Bara om man tillskriver foster ett människovärde, långtifrån alla gör det.
    Oftast vet man inte att man är gravid fören i vecka 4 och vecka 5 börjar hjärtat att slå då är det ett liv!
    Vad har hjärtat med saken att göra? Är det lika viktigt när binjurarna eller tolvfingertarmen bildas?
    Så TS du är korkad om du anser att döda en människa inte är oetiskt!
    Det är fullständigt onödigt att gå till personangrepp.
    I am free because I know that I alone am morally responsible for everything I do.
  • Väntarochlängtar

Jag tycker det om man inte gör det av medicinska skäl och framför allt väldigt oansvarsfullt!
     I Sverige där vi lever i ett land med god ekonomi och det är lätt att få tag på preventivmedel.

• Rundabullar
    Dr Mupp skrev 2010-10-06 10:10:41 följande:
    Preoblemet är ju att jag tex inte tål varken p-piller eller kondomer. Som grädde på moster stöter jag ut sprialer.
    Det finns säkert någon till som du, men vanligt är det inte.

Jag tycker att fri abort är en väldigt viktig sak, värd att kämpa för, men det är också vädligt kostsamt för samhället, alltså är det trist att folk tar det för givet och ser det som ett alternativ till att skydda sig.

Våldtäkter sker, misstag sker, p-medel är inte 100%. Men om man inte ens försöker skydda sig? Då tycker jag att man är en skurk som utnyttjar systemet och låter andra betala.

Och det tycker jag personligen att är lika fel första som åttonde gången.
  • jådåsåatt
    Väntarochlängtar skrev 2010-10-06 10:35:41 följande:
    Jag tycker det om man inte gör det av medicinska skäl och framför allt väldigt oansvarsfullt!
     I Sverige där vi lever i ett land med god ekonomi och det är lätt att få tag på preventivmedel.
    Och om preventivmedlet fallerar?
    Är det mer ansvarsfullt att behålla ett barn man inte vill ha eller kan ta hand om?
  • Esther M
    Varför är aborter av medicinska skäl mindre oetiska? Resultatet för fostret är detsamma. Varför är aborter i ett land med bra tillgång till preventivmedel mer oetiska än i ett land utan preventivmedel?
  • Dr Mupp
    Japp det finns rpevetivmedel, men de är inte 100% säkra. Jag anser att det är mer oetiskt att behålla ett barn som man varken kan eller vill ta hand om.
    If you cut the wings of a fly, Does it become a walk?
  • Väntarochlängtar
    jådåsåatt skrev 2010-10-06 10:37:04 följande:
    Och om preventivmedlet fallerar?
    Är det mer ansvarsfullt att behålla ett barn man inte vill ha eller kan ta hand om?
    Men att bli ofrivilligt gravid 8 ggr?? Hur vanligt är det?
    Om man nu vet att man inte vill ha barn överhuvudtaget - så kan ju stertilsera sig (man eller kvinna) så slipper man det problemet.
    Tror också att det är högst ovanligt att man skulle vara "allergisk" mot alla typer av preventivmedel.. Ta tex kopparsprialen.. inga hormoer och inget latex eller gummi!
  • M C

Ansvarslöshet i kombination med själva idén att en kvinna har ett sexualliv misstänker jag.

En kvinna har ansvaret för att inte bli gravid och när hon tar på sig rollen som man (dvs det blir killens ansvar att skydda sig isf hennes) blir "folk" förbannade. "Folk" är inte indoktrinerade i andan att man är två som gör barn, de har bara Skökan för ögonen.
    Kvinnans sexualliv är dessutom klockrent Skökan - vem kan dodga 1500 år av religiös indoktrinering bara sådär på en generation?

Allt kommer tillbaka till att "folk" inte vet skillnaden på etik o moral och kyrkans indoktrinering. De som gafflar om omoral i den här frågan är så förblindade av sin rättfärdighet och sin/kyrkans "lägga näsan i blöt"-mentalitet att de inte ens ser hur arrogant det är att moralisera över andras privatliv.

Bara för att du inte vet betyder inte att ingen vet. Stultorum infinitus est numerus.
Svar på tråden Varför är det "oetiskt" att göra 8 aborter?