• Selfish Geene

Varför är det "oetiskt" att göra 8 aborter?

I de flesta abort-trådar verkar nästan ingen vara helt och hållet emot abort, de flesta tycker att abort kan vara bra och nödvändigt i vissa situationer.
    men..

Av någon anledning verkar abort bli "oetiskt" efter ett visst antal (det exakta antalet varierar något men det brukar vanligtvis ligga mellan 3 och 6 stycken)

Andra etiska ställningstaganden är inte beroende av antalet (en våldtäkt är lika oetisk som tio och det är lika oetiskt att döda en person som fem)

Andra medicinska ingrepp blir inte oetiska när patienten gjort om samma procedur flera gånger. Skidåkaren är inte oetisk varken första eller tredje gången han åker in för benfrakturer.

Hur kommer det här sig?

• Svar på tråden Varför är det "oetiskt" att göra 8 aborter?
  • Lavish

Jag tycker alla aborter är etiskt problematiska (Inte nödvändigtvis oetiska men ja... ganska ofta).

Men jag förstår inte heller varför det skulle vara helt etiskt att göra 1 abort och helt oetiskt att göra 8 aborter. Det verkar inte logiskt.

• Buster78

Blir man oönskat gravid om och om igen....Borde man väl ändå börja skydda sig......Eller??

• Lavish
    Buster78 skrev 2010-10-06 09:50:16 följande:
    Blir man oönskat gravid om och om igen....Borde man väl ändå börja skydda sig......Eller??
    Men då menar du att det är oetiskt att bli oönskat gravid 8 ggr, inte att det är oetiskt att göra 8 aborter?
  • Esther M
    Disco skrev 2010-10-06 09:39:50 följande:
    fast om man nu inte vill ha barn så kanske man kan skydda sig mot oönskad gravbiditet, alltså se till att man inte blir gravid och på så sätt slippa göra abort. För gör man så många aborter bör man nog se över sina sexualvanor och skaffa p-piller eller se till att den manlige som är med på tåget använder kondom. Abort är inget preventivmedel! Det är den enskildes ansvar att skydda sig för det är då rakt inte landstinget/vårdens ansvar att se till att "kvinnan slipper bli mamma". Kan inte säga att det är oetiskt att göra så många aborter men extremt korkat, oansvarigt och ett gott tecken på omogenhet. Och tyvärr kan det av alla dessa aborter faktiskt bli så att dend agen kvinnan vill bli gravid för att behålla barnet...ja, då kansek det är kroppen som säger ifrån...och då kan man stå där barnlös med lång näsa....
    Du har rätt i att abort inte är något preventivmedel. Därav namnet preventiv, för de produkter som ska förhindra graviditet, och abort (abortera=stoppa) för att avsluta en påbörjad graviditet. 

Att möjligheten till abort finna innebär  inte att det är landstingets ansvar att se till att kvinnan slipper behålla barnet, den finns för att det är hennes rättighet att bestämma över sin kropp. Om hon inte vill husera fostret har hon rätt att låta bli.

Sedan kommer moraliserandet; även om du säger att det inte är oetiskt per se, är det  "ett tecken på omogenhet". Det framgår att du anser mognad vara en viktig och bra egenskap, som dessa kvinnor saknar.  

Är det inte med lite förtjusning du tänker dig att dessa kvinnor ska få vara barnlösa "med lång näsa"? Det kanske är vad de förtjänar, som inte uppnått den standard av "mogenhet" som du tycker att man som kvinna bör ha, istället för "extremt korkat, oansvarigt" beteende det är att inte föda barn man inte vill ha? 
  • Dr Mupp
    Buster78 skrev 2010-10-06 09:50:16 följande:
    tre gånger har jag blivit gravid trots skydd (ett missfall, två barn). Prevetivmedel är inte 100% säkert.
    If you cut the wings of a fly, Does it become a walk?
  • Buster78
    Lavish skrev 2010-10-06 09:51:27 följande:
    Men då menar du att det är oetiskt att bli oönskat gravid 8 ggr, inte att det är oetiskt att göra 8 aborter?
    Jag menar att man kanske ska va LITE mer försiktig om man nu har sååå lätt för att bli gravid men inte vill ha barn.
    Dr Mupp skrev 2010-10-06 09:51:55 följande:
    tre gånger har jag blivit gravid trots skydd (ett missfall, två barn). Prevetivmedel är inte 100% säkert.
    Nä dom är inte 100% säkra, men som jag skrev ovan, om man vet att man har lätt för att bli gravid, bör man ju kompletera med exempelvis både p-piller och kondom då!
  • Dr Mupp
    Buster78 skrev 2010-10-06 10:04:52 följande:
    Jag menar att man kanske ska va LITE mer försiktig om man nu har sååå lätt för att bli gravid men inte vill ha barn.
    Dr Mupp skrev 2010-10-06 09:51:55 följande:
    Nä dom är inte 100% säkra, men som jag skrev ovan, om man vet att man har lätt för att bli gravid, bör man ju kompletera med exempelvis både p-piller och kondom då!
    Preoblemet är ju att jag tex inte tål varken p-piller eller kondomer. Som grädde på moster stöter jag ut sprialer.
    If you cut the wings of a fly, Does it become a walk?
  • jådåsåatt

Nä, det är inte oetiskt.

Jag blir lite konfunderad över mannens roll i det hela.
    Jag läser och hör om hur man fördömer kvinnor som gör abort men senast jag kollade så var man två om att göra ett barn.

Det får mig att ännu mer misstänka att det bara handlar om att kvinnor minsann ska veta sin plats och inte gå utanför moralnormerna. En abort är ju helt ok för det mesta men nåde  den som inte lär sig och skyddar sig nästa gång..

Men att män ofta är sämre på att skydda sig spelar mindre roll, det är ju kvinnans sexualitet man ska moralisera över.

• mammatill3underbara

Det är oetiskt för att man ska inte använda abort som ett preventivmedel! Vill man inte ha barn så är inte abort lösningen att tänka att vi har sex och om jag blir gravid kan vi bara göra en abort... Det är ett liv! Därför är det oetiskt!!! Varje gång du gör en abort är det en människa du dödar! Oftast vet man inte att man är gravid fören i vecka 4 och vecka 5 börjar hjärtat att slå då är det ett liv! Att åka in 2 eller 3 gånger för att ha brutit ett ben är definitivt inte samma sak som att åka in 2 eller 3 gånger för att avsluta ett liv! Så TS du är korkad om du anser att döda en människa inte är oetiskt!

• jådåsåatt
    mammatill3underbara skrev 2010-10-06 10:27:12 följande:
    Det är oetiskt för att man ska inte använda abort som ett preventivmedel! Vill man inte ha barn så är inte abort lösningen att tänka att vi har sex och om jag blir gravid kan vi bara göra en abort... Det är ett liv! Därför är det oetiskt!!! Varje gång du gör en abort är det en människa du dödar! Oftast vet man inte att man är gravid fören i vecka 4 och vecka 5 börjar hjärtat att slå då är det ett liv! Att åka in 2 eller 3 gånger för att ha brutit ett ben är definitivt inte samma sak som att åka in 2 eller 3 gånger för att avsluta ett liv! Så TS du är korkad om du anser att döda en människa inte är oetiskt!
    Bra argumentation där:)

Slå förresten upp ordet preventiv och förklara sen för mig hur man använder abort som ett preventivmedel.
Svar på tråden Varför är det "oetiskt" att göra 8 aborter?