• MMK

Amma en tvååring...

Vad tycker ni om att amma en tvååring? Är det normalt eller ej?

• Svar på tråden Amma en tvååring...
  • TessaS

För mig personligen är det "onormalt" (otäckt ord) att amma alls... så att amma en två-åring är inte ens med i min verklighet.
    För andra kvinnor är det annorlunda och så länge det fungerar för dom så skulle jag klassa det som "normalt"...

• Lingonflickan
    TessaS skrev 2010-10-12 10:15:33 följande:

För mig personligen är det "onormalt" (otäckt ord) att amma alls... så att amma en två-åring är inte ens med i min verklighet.
    För andra kvinnor är det annorlunda och så länge det fungerar för dom så skulle jag klassa det som "normalt"...

Men jag bara undrar... Brösten fylls med mjölk när man får barn, just för att man ska kunna amma. Hur kan det då bli onormalt??
    Rör min familj och du släpper löst ett vilddjur!
  • Bedan
    Lingonflickan skrev 2010-10-12 11:19:24 följande:
    Men jag bara undrar... Brösten fylls med mjölk när man får barn, just för att man ska kunna amma. Hur kan det då bli onormalt??
    För att det känns onormalt kanske? Det känns onormalt för mig bara tanken på amning, jag är inte ammad själv tack och lov!
  • Lingonflickan
    Bedan skrev 2010-10-12 11:29:32 följande:
    För att det känns onormalt kanske? Det känns onormalt för mig bara tanken på amning, jag är inte ammad själv tack och lov!
    Men jag förstår ändå inte, varför känns det onormalt när allt i början är av naturen. Brösten som fylls med mjölk, den nyfödda bebisen som bökar efter bröstet (routing-reflexen), sugbehovet. Man kan känna obehag kanske men att det skulle kännas onaturligt det som naturen så tydligt visar på, det kan jag inte förstå. Jag kan inte förstå obehagskänslan heller, men det är inget jag tänker ifrågasätta för vi är olika.
  • Bedan
    Lingonflickan skrev 2010-10-12 11:33:16 följande:
    Men jag förstår ändå inte, varför känns det onormalt när allt i början är av naturen. Brösten som fylls med mjölk, den nyfödda bebisen som bökar efter bröstet (routing-reflexen), sugbehovet. Man kan känna obehag kanske men att det skulle kännas onaturligt det som naturen så tydligt visar på, det kan jag inte förstå. Jag kan inte förstå obehagskänslan heller, men det är inget jag tänker ifrågasätta för vi är olika.
    Det är inte mitt fel att du inte har empati nog att sätta dig in i andras känslor. Jag kan minsann förstå att det kan kännas naturligt för andra! Vad är din ursäkt?
  • Lingonflickan

Men allt jag säger att onaturligt är fel ord eftersom naturen visar att det är det som avses. Känn obehag, men kalla det inte onaturligt.

• Plutteli
    Bedan skrev 2010-10-12 11:38:00 följande:
    Det är inte mitt fel att du inte har empati nog att sätta dig in i andras känslor. Jag kan minsann förstå att det kan kännas naturligt för andra! Vad är din ursäkt?
    Jag kan mycket väl förstå att det känns äckligt, eller att man inte vill, men att säga att det är onaturligt att vilja amma öht är ju lite som att säga att det är onaturligt att bajsa. Att amma är ju en naturlig kroppsfunktion, precis som att bajsa. Sen finns det många som tycker amning är vidrigt precis som det finns de som tycker det är vidrigt att bajsa och allt som har med toabestyr att göra. Enda skillnaden är att i dagsläget finns inget behov av att amma om man finner det vidrigt, men än har vi inte kommit på nått sätt att inte behöva bajsa.
  • TessaS
    Lingonflickan skrev 2010-10-12 11:33:16 följande:

Det finns ju inget som varken jag eller någon annan kan säga för att du ska förstå då... Du får leva i fortsatt okunskap helt enkelt.

• TessaS
    Lingonflickan skrev 2010-10-12 11:40:35 följande:
    Men allt jag säger att onaturligt är fel ord eftersom naturen visar att det är det som avses. Känn obehag, men kalla det inte onaturligt.
    Då hänger du nog upp dig på mitt inlägg i onödan för jag har inte ens använt ordet "onaturligt".
    "Onormalt" använde jag, för det är det som står i ts, även om jag själv inte gillar att klassa människor så.

Men om du så gärna vill kalla min inställning till amning för "onaturlig" eller "onormal" eller något annat så bjuder jag på det
  • mamaanan
    Plutteli skrev 2010-10-12 09:08:08 följande:
    Jag är fullt seriös, jag tycker det är ett apdåligt argument att man ska sluta med amningen bara för att barnet kan be om att få amma med ord.
    För trots allt, en bebis kan ju ca 30 minuter efter denne är född börja be om att amma genom skrik, smackningar och bök runt bröstet. Att be om att ammas är liksom en av de mest grundläggande kommunikationerna och behoven hos en nyfödd, men bara för att detta önskemål går ifrån att uttryckas genom skrik och bök, till att sägas i rena ord så är det inte längre ok. Som sagt, det är ett ap-dåligt argument att man ska sluta bara för att barnet kan fråga efter bröstet!

Och nej, jag är inte speciellt gammal vad nu det hade med nått att göra, jag tycker snarast det är du som beter dig som en riktig fjortis.
    du, jag (en riktig fjortis) kan förklara för dig (en jättevuxen ungdom) hur många ggr som helst vad jag menar men du vill ju inte fatta så vi struntar i det så får du mer tid att tugga med nån annan istället. =)
Svar på tråden Amma en tvååring...