• MMK

Amma en tvååring...

Vad tycker ni om att amma en tvååring? Är det normalt eller ej?

• Svar på tråden Amma en tvååring...
  • MTA
    sirisdotter skrev 2010-10-10 11:03:52 följande:
    Hur kan en baby anse  att bröstmjölken kommer för sakta - babyn har inget att jämföra med!
    Eftersom det krånglade med amningen från första början fick vi en amningsnapp på BB. Den gör att det tar längre tid för mjölken att rinna till och att det är mer jobb för en bebis att suga. Det är däremot lättare att få tag.

Vi fick ingen hjälp på BB heller med amningen och hade jag vetat vad amningsnappen innebar hade jag aldrig tagit den.

Jag tror att jag vet bäst hur mitt barn upplever det. Mjölken kommer inte tillräckligt snabbt och dessutom slutade hon äta efter att hon bara fått i sig 30ml vilket är alldeles för lite! Det var helt enkelt för jobbigt för henne.
  • puss
    MTA skrev 2010-10-11 09:52:36 följande:
    Eftersom det krånglade med amningen från första början fick vi en amningsnapp på BB. Den gör att det tar längre tid för mjölken att rinna till och att det är mer jobb för en bebis att suga. Det är däremot lättare att få tag.

Vi fick ingen hjälp på BB heller med amningen och hade jag vetat vad amningsnappen innebar hade jag aldrig tagit den.

Jag tror att jag vet bäst hur mitt barn upplever det. Mjölken kommer inte tillräckligt snabbt och dessutom slutade hon äta efter att hon bara fått i sig 30ml vilket är alldeles för lite! Det var helt enkelt för jobbigt för henne.
    ta bort nappen då?
    det är tammefan roligt nästan jämt
  • Bellans mamma

Det är inget som stör mig..har ammat mina tjejer tills dom var ca 1år..Mina tjejer var inte speciellt intresserade av annan mat..För mig är det själklart att man som förälder vet vad som är bäst för ens barn och att man ta beslut utifrån det inte vad folk i allmänhet tycker...

• örtagård
    Brasset skrev 2010-10-11 09:26:10 följande:
    Puh, det var långt!

Du känner dina barn bästa och jag känner mitt barn bäst. Han har aldrig haft några problem med magen och att jag började ge smakportioner vid 4 månaders ålder är ju absolut inget dåligt eller skadligt för barnets tarmar. Vid 4 månaders ålder ammade jag honom väldigt mycket fortfarande, kanske därför det var så lyckat med smakisarna så bröstmjölken är bra för tarmarna...

Amning är fantastiskt och även om jag hade extrema problem till en början, så höll jag ut och fortsatte för mitt barns bästa. Så ja jag tycker att det är toppen med amning. Men det jag tidigare opponerade mig emot var att man skulle amma ett barn runt 5-6 år. Det för mig är helt galet. Men alla får ju göra som de vill .
    Nej, som jag skrev betvivlar jag inte alls att det fungerat med ditt barns mage. Jag var bara lite undrande till att du ifrågasatta att mitt barns matlust inte hängde ihop med amningstiden och att tidig matintroduktion hade betydelse för hennes magbesvär.  Och jag tyckte just att du inte hade något emot amning av tvååringar, varför jag inte riktigt vet varför du svarade på mitt inlägg från början .  Det känns som om du på något sätt kände dig träffad men jag kan ha missuppfattat dina inlägg .

Klart man kan ge mat tidigt om det fungerar men det kan inte var fel att vänta ut de rekommenderade sex månaderna heller. Det försämrar ju inget för barnet. Jag ammade också mycket just fyra till sex månader.
  • sirisdotter
    MTA skrev 2010-10-11 09:52:36 följande:

Verkar olyckligt att ni fick amningsnapp.   Känner en kvinna vars baby lade tungan fel och hade svårt att hitta rätta sugtekniken.  De fick vara kvar på BB tills amningen fungerade.   Det blev en sådan unge som gick fram till sin mamma fram till 4-5-årsåldern  "Kan jag be att få tutten...."

Idag har samhället väl inte råd att låta någon vara kvar på BB en vecka - 6 timmar gällde när jag blev mormor nyligen.  Kanske billigare då att slänga fram en amningsnapp?   Otur för er!
  • puss
    sirisdotter skrev 2010-10-11 10:06:04 följande:
    Verkar olyckligt att ni fick amningsnapp.   Känner en kvinna vars baby lade tungan fel och hade svårt att hitta rätta sugtekniken.  De fick vara kvar på BB tills amningen fungerade.   Det blev en sådan unge som gick fram till sin mamma fram till 4-5-årsåldern  "Kan jag be att få tutten...."

Idag har samhället väl inte råd att låta någon vara kvar på BB en vecka - 6 timmar gällde när jag blev mormor nyligen.  Kanske billigare då att slänga fram en amningsnapp?   Otur för er!
    dom slänger inte ut folk efter 6 h. man FÅR åka hem då, om man vill.
  • SallyBlixten
    Brasset skrev 2010-10-11 09:21:54 följande:
    Och det är normalt att börja med smakportioner vid 4 månaders ålder. Jag gjorde all barnmat själv och mitt barn har inte haft några problem med magen. Snarare hade han det av amningen pga att jag hade för mycket mjölk osv.
    Möjligtvis kan det anses "normalt" att ge smakportioner men det är inte rekommenderat. Se t.ex. Livsmedlesverkets råd i fråga http://www.slv.se/sv/grupp1/Mat-och-naring/Kostrad/Ammande/Amning-och-barnets-halsa/

Jag saxar från deras hemsida: "Livsmedelsverket råder nyblivna mammor att, om möjligt, ge enbart bröstmjölk till spädbarn fram till cirka sex månaders ålder, och därefter komplettera med annan mat."

Sen är det ju bra att du fann ett sätt att lindra din sons magproblem som uppstod av att du hade för mycket mjölk. Varje mor måste ju känna in sitt eget barn och göra det som passar individen bäst - då kan man behöva frångå både rekommendationer och det som anses normalt.

Det sköna med begreppet "normalt" är att man nästan alltid kan finna en grupp där man är bland andra som gör samma och då blir man ju normal i den gruppen. Jag som ammar länge är väldigt normal bland mina gelikar
    Vi ärver inte jorden från våra föräldrar, vi lånar den av våra barn.
  • sirisdotter
    puss skrev 2010-10-11 10:07:44 följande:
    dom slänger inte ut folk efter 6 h. man FÅR åka hem då, om man vill.
    Nja, råkar man föda mitt under semestertid på vissa kliniker är huvudregeln 6 timmar - och att pappan inte får sova kvar.    (t ex Akademiska för ett par år sedan).
  • puss
    sirisdotter skrev 2010-10-11 10:12:26 följande:
    Nja, råkar man föda mitt under semestertid på vissa kliniker är huvudregeln 6 timmar - och att pappan inte får sova kvar.    (t ex Akademiska för ett par år sedan).
    vi bodde tre dygn innan vi ville åka hem, på akademiska, några år sen i semestertid. jag tror faktiskt inte att dom slänger ut folk som vill stanna.
  • sirisdotter
    puss skrev 2010-10-11 10:16:25 följande:
    vi bodde tre dygn innan vi ville åka hem, på akademiska, några år sen i semestertid. jag tror faktiskt inte att dom slänger ut folk som vill stanna.
    Tja, det var vad de gick ut med i UNT  på försommaren 2006.   Jag ringde och frågade om det verkligen stämde och om nyblivna föräldrar skulle ge sig iväg mitt i natten om de sex timmarna gått.   Nja, så strikt kanske det inte var.
    Barnbarnet föddes vid 19-tiden på kvällen. Eftersom de var förstagångsföräldrar fick båda stanna till nästa förmiddag.  När barnläkaren undersökt barnet  gick den nyblivna familjen hem,   och som jag uppfattat det ville de hem, så det gjorde dem inget.   "BB på väg"   gjorde sedan hembesök  med en barnmorska, som frågade om amningen (och en del annat som paret uppfattade som besvärande):
Svar på tråden Amma en tvååring...