• MMK

Amma en tvååring...

Vad tycker ni om att amma en tvååring? Är det normalt eller ej?

• Svar på tråden Amma en tvååring...
  • puss
    sirisdotter skrev 2010-10-11 10:30:39 följande:
    Tja, det var vad de gick ut med i UNT  på försommaren 2006.   Jag ringde och frågade om det verkligen stämde och om nyblivna föräldrar skulle ge sig iväg mitt i natten om de sex timmarna gått.   Nja, så strikt kanske det inte var.
    Barnbarnet föddes vid 19-tiden på kvällen. Eftersom de var förstagångsföräldrar fick båda stanna till nästa förmiddag.  När barnläkaren undersökt barnet  gick den nyblivna familjen hem,   och som jag uppfattat det ville de hem, så det gjorde dem inget.   "BB på väg"   gjorde sedan hembesök  med en barnmorska, som frågade om amningen (och en del annat som paret uppfattade som besvärande):
    då födde vi samtidigt
    vi stannade som sagt tre dar. och ville dom hem var det ju bra.
    det är tammefan roligt nästan jämt
  • puss
    puss skrev 2010-10-11 10:33:48 följande:
    då födde vi samtidigt
    vi stannade som sagt tre dar. och ville dom hem var det ju bra.
    nej, den gången stannade vi en vecka. på akademiska. 2008 var det tre dar.
    det är tammefan roligt nästan jämt
  • zanna80

Gillar inte ordet "normalt", skulle nog hellre säga att det är mindre vanligt att en 2 åring ammas i Sverige.

♥ Lovisa ♥
  • SallyBlixten
    puss skrev 2010-10-11 10:16:25 följande:
    vi bodde tre dygn innan vi ville åka hem, på akademiska, några år sen i semestertid. jag tror faktiskt inte att dom slänger ut folk som vill stanna.
    I Stockholm får man vara väldigt glad om man  får stanna längre än sex timmar om du är omföderska.

Jag var utskriven och skulle hem men låg som en våt trasa i sängen och kunde inte ens hasa mig till toaletten så det fick ge sig och låta mig stanna - men det satt långt inne.

Om jag hade kunnat gå hade jag inte fått stanna och ev. amningsproblem var aldrig intressanta.

När mina äldsta barn föddes på nittiotalet ansågs det som tidig hemgång att stanna kortare tid än tre dygn nuförtiden är det mjäligt att inte åka hem efter några timmar. Inte konstigt att amningen strular för så många...
    Vi ärver inte jorden från våra föräldrar, vi lånar den av våra barn.
  • sirisdotter
    SallyBlixten skrev 2010-10-11 10:43:22 följande:
    I Stockholm får man vara väldigt glad om man  får stanna längre än sex timmar om du är omföderska.

Jag var utskriven och skulle hem men låg som en våt trasa i sängen och kunde inte ens hasa mig till toaletten så det fick ge sig och låta mig stanna - men det satt långt inne.

Om jag hade kunnat gå hade jag inte fått stanna och ev. amningsproblem var aldrig intressanta.

När mina äldsta barn föddes på nittiotalet ansågs det som tidig hemgång att stanna kortare tid än tre dygn nuförtiden är det mjäligt att inte åka hem efter några timmar. Inte konstigt att amningen strular för så många...
    Nej,  det var min åsikt också   (trodde inte jag skulle hamna i en debatt om ett specifikt sjukhus...).
  • Brasset
    örtagård skrev 2010-10-11 10:02:44 följande:
    Nej, som jag skrev betvivlar jag inte alls att det fungerat med ditt barns mage. Jag var bara lite undrande till att du ifrågasatta att mitt barns matlust inte hängde ihop med amningstiden och att tidig matintroduktion hade betydelse för hennes magbesvär.  Och jag tyckte just att du inte hade något emot amning av tvååringar, varför jag inte riktigt vet varför du svarade på mitt inlägg från början .  Det känns som om du på något sätt kände dig träffad men jag kan ha missuppfattat dina inlägg .

Klart man kan ge mat tidigt om det fungerar men det kan inte var fel att vänta ut de rekommenderade sex månaderna heller. Det försämrar ju inget för barnet. Jag ammade också mycket just fyra till sex månader.
    Oj, jag har inte ifrågasatt ditt barn eller dig på något sätt. Jag är övertygad om att du vet vad du gör med dina barn. Har jag ej funderat på ens en gång.
    Nej, jag kände mig inte träffad men det jag skrev om var matvanor, just vad man äter och att aptiten fungera lika bra på barn som fått smakportioner från 4 månaders ålder. Alla är vi individer, unika och det innebär att det är olika för olika personer.
    Alla mina vänner som nu får barn kör smakportioner från 4 månader och jag har alltså då inte sagt ngt om när jag började med det osv. Så där jag bor är det normalt. Har aldrig kommenterat eller sagt att det skulle vara negatvit att vänta till 6 månader. Tvärtom är det säkert superbra. Barn mognar som sagt olika snabbt. Mitt barn mognade lite snabbare.

Med nästa barn vet jag inte hur jag gör eftersom det beror på hur det barnet fungerar.
  • Brasset
    SallyBlixten skrev 2010-10-11 10:10:47 följande:
    Möjligtvis kan det anses "normalt" att ge smakportioner men det är inte rekommenderat. Se t.ex. Livsmedlesverkets råd i fråga www.slv.se/sv/grupp1/Mat-och-naring/Kostrad/A.../

Jag saxar från deras hemsida: "Livsmedelsverket råder nyblivna mammor att, om möjligt, ge enbart bröstmjölk till spädbarn fram till cirka sex månaders ålder, och därefter komplettera med annan mat."

Sen är det ju bra att du fann ett sätt att lindra din sons magproblem som uppstod av att du hade för mycket mjölk. Varje mor måste ju känna in sitt eget barn och göra det som passar individen bäst - då kan man behöva frångå både rekommendationer och det som anses normalt.

Det sköna med begreppet "normalt" är att man nästan alltid kan finna en grupp där man är bland andra som gör samma och då blir man ju normal i den gruppen. Jag som ammar länge är väldigt normal bland mina gelikar
    Det är olika. Nästan alla mina vänninor med bebisar som uppnåt åldern 4 månader kör med smakisar och ingen har problem. Och det är lika rätt att vänta till 6 månader.

Normal eller onormalt? hmm... ja man kan ju egentligen bara svara på vad som är normalt för en själv. Inte för alla.
  • örtagård
    Brasset skrev 2010-10-11 11:05:26 följande:
    Oj, jag har inte ifrågasatt ditt barn eller dig på något sätt. Jag är övertygad om att du vet vad du gör med dina barn. Har jag ej funderat på ens en gång.
    Nej, jag kände mig inte träffad men det jag skrev om var matvanor, just vad man äter och att aptiten fungera lika bra på barn som fått smakportioner från 4 månaders ålder. Alla är vi individer, unika och det innebär att det är olika för olika personer.
    Alla mina vänner som nu får barn kör smakportioner från 4 månader och jag har alltså då inte sagt ngt om när jag började med det osv. Så där jag bor är det normalt. Har aldrig kommenterat eller sagt att det skulle vara negatvit att vänta till 6 månader. Tvärtom är det säkert superbra. Barn mognar som sagt olika snabbt. Mitt barn mognade lite snabbare.

Med nästa barn vet jag inte hur jag gör eftersom det beror på hur det barnet fungerar.
    Då var det ju bara ett missförstånd . Jag läste ju "barnet" som mitt barn eller att du menade att amning och förstoppning inte kunde ha samband. Det är inte så lätt skriftligen att få fram nyanser i det man skriver.

Här är också 4 mån ganska vanligt. Som jag tidigare skrivit i tråden upplever jag att det är normen men delvis problematiskt när det leder till felaktig behandling av barns magar som tex att bvc ger rådet att medicinera sitt förstoppade barn som istället för att minska på  maten en period och amma mer (förutsatt att man vill amma alltså - försöker man sluta är ju bröstmjölk inte alternativet.). Det är trots allt lite underligt att man medicinerar när det finns ett naturligare sätt att försöka hantera ett problem.

Men då var ju missförstånden utredda Hoppas jag !
  • Brasset
    örtagård skrev 2010-10-11 11:16:42 följande:
    Då var det ju bara ett missförstånd . Jag läste ju "barnet" som mitt barn eller att du menade att amning och förstoppning inte kunde ha samband. Det är inte så lätt skriftligen att få fram nyanser i det man skriver.

Här är också 4 mån ganska vanligt. Som jag tidigare skrivit i tråden upplever jag att det är normen men delvis problematiskt när det leder till felaktig behandling av barns magar som tex att bvc ger rådet att medicinera sitt förstoppade barn som istället för att minska på  maten en period och amma mer (förutsatt att man vill amma alltså - försöker man sluta är ju bröstmjölk inte alternativet.). Det är trots allt lite underligt att man medicinerar när det finns ett naturligare sätt att försöka hantera ett problem.

Men då var ju missförstånden utredda Hoppas jag !
    Nä det är alltid ett problem på FL, hur saker och ting missuppfattas i skrift.

• sirisdotter
    puss skrev 2010-10-11 10:34:25 följande:
    nej, den gången stannade vi en vecka. på akademiska. 2008 var det tre dar.
    Ja,  och jag tänkte fel, bebisen jag tänker på föddes semestertid 2008, förlåt en virrig mormor.
Svar på tråden Amma en tvååring...