• minya

300 för bondkatt?

hittade en katt jag föll pladask för, men 300 kr för en bondkatt (3 raser i) känns saftigt ändå. 
    Eller är det ett okej pris att betala?

Var ett tag sen jag hade katt men då har jag alltid tagit över släktingars eller vänners katter som de inte kan ha kvar så att köpa är lite nytt  

• Svar på tråden 300 för bondkatt?
  • Styvmamma88

varför är 300kr mycket för "en vanlig bondkatt"? katt som katt oavsett ras. Är den inte värd lika mycket om en ragdoll tex? 

• minya

den var varken vet.bes, avmaskad eller vaccinerad fick jag reda på. 
    bes och vaccineringen kan jag väl lite gå med på men avmaskning känns inte som så mycket begärt så blir nog att avstå ändå, känns lite för oseriöst eller så är jag bara väldigt noga med en livskamrat

• sandiberu

300 kr ÄR mer än vad de flesta tar för en vanlig bondkatt. Sedan kan man ju diskutera huruvida det är moraliskt riktigt att ta en 50-lapp eller skänka bort katter. Men begär man en slant för katten så kan man känna sig något mer övertygad om att den får ett bra hem. 

• Zaria

Min bondkatt kostade 1500, då var han besiktad, chippad och vaccinerad...Tycker det var ett helt okej pris.

Det är sorgligt att se alla dessa kattungar som skänks bort hit och dit, tycker katter överlag borde ligga på ett par tusen minst.

Vi betalar mer för både hamstrar och vandrande pinnar jämfört med vad vi gör med katter.

• minya

skulle mer än gärna betalat mera om den också vart ordentlig igenom kollad, men nu var den ju inte det.

• Zaria
    minya skrev 2010-10-10 17:07:00 följande:
    skulle mer än gärna betalat mera om den också vart ordentlig igenom kollad, men nu var den ju inte det.
    Tyvärr är det snudd på ovanligt med seriöst uppfödda hus/bonskattsungar.

Min lille visade sig vara riktigt sjuk egentligen...något som han förmodligen haft ett tag =(
    Idag är han dock frisk men han blkev i slutänden en riktigt dyr katt endå =)

Lycka till med kattköpet, tycker det låter klokt att inte at första bästa utan söka efter en som kanske kostar lite mer men som förhoppningsvis är frisk.
  • minya
    Zaria skrev 2010-10-10 17:10:00 följande:
    Tyvärr är det snudd på ovanligt med seriöst uppfödda hus/bonskattsungar.

Min lille visade sig vara riktigt sjuk egentligen...något som han förmodligen haft ett tag =(
    Idag är han dock frisk men han blkev i slutänden en riktigt dyr katt endå =)

Lycka till med kattköpet, tycker det låter klokt att inte at första bästa utan söka efter en som kanske kostar lite mer men som förhoppningsvis är frisk.
    ja de är ju lite att köpa grisen i säcken om de inte vart kollade. 
    Blir nog som plan A, en kisse från ett katthem, lär ta en stund men väntan är ju värt det jobbiga är att jag är sån himla otålig person haha 
  • Zaria
    minya skrev 2010-10-10 17:12:16 följande:
    ja de är ju lite att köpa grisen i säcken om de inte vart kollade. 
    Blir nog som plan A, en kisse från ett katthem, lär ta en stund men väntan är ju värt det jobbiga är att jag är sån himla otålig person haha 
    haha, ja väntan är nog det värsta, jag gillar inte heller att vänta, minns förra sommaren då jag fick vänta en vecka på "nytillskottet" höll på att krevera och då är ju endå en vecka kort tid.

Hade också gärna köpt katt från katthem men de jag hört mig för med säljer inte kattungar till hem med småbarn vilket är lite tråkigt.
  • amasonas

Vi betalade 200kr, då var han avmaskad.
    Sen kastrerade,registrerade honom på jordbruksverket, vaccinerade & ID-märkte  vi honom själva.
    (och försäkrade såklart)

För henne var hemmet viktigast inte pengarna, vi var även på besök innan köp. 
    Är en blandras, bondkatt + norsk skogskatt. 

Jamie030405 Anton060524 Emil080406
  • Thalis

Tycker att det är för billigt med 300 för en katt!

Är ingen kattälskare men tycker att man borde få betala mycket mer för en "vanlig" katt än det man gör idag!
    Hundar som är blandraser kostar ju flera tusen så varför inte katter?

Snart mamma- igen!!
Svar på tråden 300 för bondkatt?