• minya

300 för bondkatt?

hittade en katt jag föll pladask för, men 300 kr för en bondkatt (3 raser i) känns saftigt ändå. 
    Eller är det ett okej pris att betala?

Var ett tag sen jag hade katt men då har jag alltid tagit över släktingars eller vänners katter som de inte kan ha kvar så att köpa är lite nytt  

• Svar på tråden 300 för bondkatt?
  • Modgun
    brünnhilde skrev 2010-10-11 08:20:49 följande:
    VIll bara varna lite - att katten kommer från ett katthem garanterar inte att den är ordentligt kollad. JAg har en katt från katthem, och vi upptäckte efter 2 år som innekatt att han hade skabb, fast att katthemmet lovat och bedyrat att den var skabbfri.

Så även om den kommer från katthem bör du nog göra en egen veterinärcheck.
    Vilket katthem var detta då?

Man får även med omplaceringshem vara noga med vilket man väljer. Men fick du inte vacc intyg på katten?
  • minya

även om katten nu inte skulle vara perfekt skick från katthem så om man ser det som så så behöver den ju inte heller vara det från en privatperson heller. Skillnaden är att katthemskatten får en andra chans i livet. 

ang tom råttor kostar 2-300 är att de råttorna för den slanten är från uppfödre med papper, kan jämföras med renrasiga katter som är utställningsklara typ, inget man kan jämföra med bondkatt i pengafråga. 

ute vs inne ger jag mig inte in på Jag bor i lägenhet med 400 meter från en motorväg och det säger sig självt

även bondkatt vs raskatt hoppar jag över i diskussion, jag vill bara ha en katt som passar mig och min familj, "fansy" papper och "högrankade farmorsfarföräldrar" kvittar då det är personligheten som avgör  

Men tack för alla svar. Har fått det svar jag ville ha och bestämt mig  

• Modgun
    minya skrev 2010-10-11 09:28:34 följande:
    även om katten nu inte skulle vara perfekt skick från katthem så om man ser det som så så behöver den ju inte heller vara det från en privatperson heller. Skillnaden är att katthemskatten får en andra chans i livet. 

ang tom råttor kostar 2-300 är att de råttorna för den slanten är från uppfödre med papper, kan jämföras med renrasiga katter som är utställningsklara typ, inget man kan jämföra med bondkatt i pengafråga. 

ute vs inne ger jag mig inte in på Jag bor i lägenhet med 400 meter från en motorväg och det säger sig självt

även bondkatt vs raskatt hoppar jag över i diskussion, jag vill bara ha en katt som passar mig och min familj, "fansy" papper och "högrankade farmorsfarföräldrar" kvittar då det är personligheten som avgör  

Men tack för alla svar. Har fått det svar jag ville ha och bestämt mig  
    Jag har en omplaceringskatt, och kunde inte fått en bättre kisse =). Jag betalade 500kr och då var han vet bes, vacc, id märkt (tattuering i örat) och så stod djurhemmet för kastreringen.
    Jag tog en kattunge då vi har hund och en vuxen katt så vi tyckte det skulle bli lättare med en kattunge.
  • eleena

Jag gav 100:- för min bondkatt och 400:- för 1/4 norsk skogskatt (resten bondkatt).

Pengar är väl inte det som betyder nått när man köper katt, iaf inte om det bara är ett par hundralappar det handlar om.

Sen har ju uppfödaren en del utgifter, mat, kattsand etc. Så lite pengar är väl inget konstigt.

Jag köpten min hund för tio pund och en burk makrill. Allt är relativt....

• queenofangels

köpte mina katter från katthem som ungar. då va dom vaccinerade o avmaskade. gav 500kr/st. vilket ja tyckte de va värt de. o har 2 av dom finaste katter ja vet.

båda är typiska bonnakatter. o vill man ha en långhårig katt kostar dom 1000:-

• brünnhilde
    Modgun skrev 2010-10-11 08:49:50 följande:
    Vilket katthem var detta då?

Man får även med omplaceringshem vara noga med vilket man väljer. Men fick du inte vacc intyg på katten?
    Jo, det fick jag.
    Jag vill inte hänga ut något katthem, för jag ömmar så om föreståndaren där vi hämtarde vår katt. Men det var i närheten av Göteborg....
  • Modgun
    brünnhilde skrev 2010-10-11 11:02:50 följande:
    Jo, det fick jag.
    Jag vill inte hänga ut något katthem, för jag ömmar så om föreståndaren där vi hämtarde vår katt. Men det var i närheten av Göteborg....
    Ja men om du fick ett intyg så är det ju bara att kontakta den vetten som gjorde bes. Hur kunde ni missa att katten hade skabb då?
    Och katten kan inte ha haft skabb när den var hos vetten, och Om katten vistas i miljön där skabb finns så får den det, oavsett inne eller utekatt.

Menar du göteborgs djurskyddsförening i mölnlycke, gilos katthjälp, eller kullabäckstorps djurhem?
  • Modgun
    Modgun skrev 2010-10-11 11:10:31 följande:
    Ja men om du fick ett intyg så är det ju bara att kontakta den vetten som gjorde bes. Hur kunde ni missa att katten hade skabb då?
    Och katten kan inte ha haft skabb när den var hos vetten, och Om katten vistas i miljön där skabb finns så får den det, oavsett inne eller utekatt.

gilos katthjälp, eller kullabäckstorps djurhem i mölnlycke?
  • brünnhilde

Menar du göteborgs djurskyddsförening i mölnlycke, gilos katthjälp, eller kullabäckstorps djurhem?
    Inget av dem.

Jo, vi missade att vår innekatt hade skabb. Eftersom vi var så inställda på att den inte skulle ha det pga att den var kollad. Och vi tog den till en veterinär (djurakuten) när vi tyckte att han kliade sig lite väl mycket. Den veterinären missade det också. Det var inte förrän vi kom till en tredje veterinär som det upptäcktes, och han sa att vår katt haft skabb lääänge. :-O Fråga mig inte hur det gick till.
  • brünnhilde

Detta är typ 14 år sedan, och vi hade annat att tänka på då än att stämma veterinärer. Hursomhelst har vi en frisk tjock glad 18årig katt nu. Utan skabb.
Svar på tråden 300 för bondkatt?