• minya

300 för bondkatt?

hittade en katt jag föll pladask för, men 300 kr för en bondkatt (3 raser i) känns saftigt ändå. 
    Eller är det ett okej pris att betala?

Var ett tag sen jag hade katt men då har jag alltid tagit över släktingars eller vänners katter som de inte kan ha kvar så att köpa är lite nytt  

• Svar på tråden 300 för bondkatt?
  • andraadvent

Nää det är inte mkt pengar. Men som 7 apor skrev, det är som vana med bortskänkta katter och dylikt för att folk inte tänker längre än att kattungar är lite mysigt.

Raskatter måste du lägga flera tusen på. Lite OT men jag skulle längre fram vilja ha en helig birma eller dylikt men kan man ha en raskatt ute eller riskerar den att bli kidnappad? Med tanke på att den ju är värd pengar.

• Dixabilly
    andraadvent skrev 2010-10-10 23:11:45 följande:
    Nää det är inte mkt pengar. Men som 7 apor skrev, det är som vana med bortskänkta katter och dylikt för att folk inte tänker längre än att kattungar är lite mysigt.

Raskatter måste du lägga flera tusen på. Lite OT men jag skulle längre fram vilja ha en helig birma eller dylikt men kan man ha en raskatt ute eller riskerar den att bli kidnappad? Med tanke på att den ju är värd pengar.
    Jag skulle inte våga ha dem ute ;)
    Men sen, Birma är väl väldigt diviga i sin natur, så många stannar gärna inne som jag förstått det Skrattande
    ♥ (¯`°?.¸ ♥ Love Life ♥¸.?°´¯) ♥
  • 7 små apor

Om du frågar mig så anser jag att ingen katt oavsett ras ska springa löst utomhus om det inte är arbetande katter.

Men om du trots allt gör det så tror jag att risken är större att den försvinner ja. Det är många som resonerar att lösa, omärkta katter är övergivna katter och därför tar med dem hem. Speciellt om det rör sig om en raskatt som är dyrbar och inte borde springa ute...
  • Probably the best    in the

Mina birmor har konverterat till bondkatter och har noll koll på att dom är värda pengar...
    Jag skulle lätt kunna ta 1000 kr för en "bondkatt" om jag mot förmodan skulle få bondkatts ungar. Då vet jag att den kommer till ett hem där en katt är en familjemedlem och inte en slit och släng vara. Kan man inte tänka sig betala för sin katt ska man inte ha nån!!!!
  • Dixabilly
    7 små apor skrev 2010-10-10 23:16:48 följande:
    Om du frågar mig så anser jag att ingen katt oavsett ras ska springa löst utomhus om det inte är arbetande katter.

Men om du trots allt gör det så tror jag att risken är större att den försvinner ja. Det är många som resonerar att lösa, omärkta katter är övergivna katter och därför tar med dem hem. Speciellt om det rör sig om en raskatt som är dyrbar och inte borde springa ute...
    Beror väl lite på vart man bor, angående om de ska vara utekatter. Jag bor på "landet" och tycker det är emot kattens natur att hålla dem inne här, men i större städer skulle jag själv hålla dem inne också :)
  • 7 små apor
    Dixabilly skrev 2010-10-10 23:22:20 följande:
    Beror väl lite på vart man bor, angående om de ska vara utekatter. Jag bor på "landet" och tycker det är emot kattens natur att hålla dem inne här, men i större städer skulle jag själv hålla dem inne också :)
    Haha. Jag tror inte att vi ska diskutera det i den här tråden om ute vs inne.
  • Dixabilly
    7 små apor skrev 2010-10-10 23:26:14 följande:
    Haha. Jag tror inte att vi ska diskutera det i den här tråden om ute vs inne.
    Precis, ett av alla ämnen som inte har nåt slut eller svar Flört
  • brünnhilde

VIll bara varna lite - att katten kommer från ett katthem garanterar inte att den är ordentligt kollad. JAg har en katt från katthem, och vi upptäckte efter 2 år som innekatt att han hade skabb, fast att katthemmet lovat och bedyrat att den var skabbfri.

Så även om den kommer från katthem bör du nog göra en egen veterinärcheck.

• Lisa1976

Vill dom ha 300 spänn för det så är det väl inget att diskutera... Det är ju överkomligt. Men oftast brukar ju bondkatter vara gratis...

• LunaLunatic
    Majsan70 skrev 2010-10-10 17:46:12 följande:
    Det var ju ett bra pris. Lite för billigt kan jag ju tycka. De kostar ju mer än 300 spänn i mat o sand under de 12 veckor de bor hos uppfödaren. Dåligt att den inte varvaccinerad, men å andra sidan kan man ju göra det själv då den var så billig.
    En kanin kostar 295 spänn i inköpspris o då är den betydligt billigare i drift än en kattunge.
    Håller inte med. Den SKA vara grundvaccinerad, ev avmaskad, märkt och besiktigad vid leverans tycker jag. Varför köpa en för några hundra, där risken finns att den redan är sjuk?

Har en hittekattunge hemma som ska och få sin första spruta idag. Hoppas verkligen jag hittar en köpare som förstår vikten av en så bra start i livet som möjligt.
Svar på tråden 300 för bondkatt?