• minya

300 för bondkatt?

hittade en katt jag föll pladask för, men 300 kr för en bondkatt (3 raser i) känns saftigt ändå. 
    Eller är det ett okej pris att betala?

Var ett tag sen jag hade katt men då har jag alltid tagit över släktingars eller vänners katter som de inte kan ha kvar så att köpa är lite nytt  

• Svar på tråden 300 för bondkatt?
  • brünnhilde
    Modgun skrev 2010-10-12 18:27:02 följande:
    Så ni har inte klappat något annat djur och sedan klappat eran katt?
    Skabb är fruktansvärt smittsamt. Oavsett hur länge katten gick med det spelar ingen roll, det är synd att den fick gå så lång tid obehandlad. Och att ni inte märkte det är ännu värre. Känner man på sig att något felas ens djur så går man till hundra vetterinärer om så krävs innan man hittar det som felas.
    Men nu känner jag mig påhoppad á la FL faktiskt.

Jo, vi märkte det, SOM JAG SKREV. Men jag har inte kompetensen att ställa räät diagnos. Det fick vi gjort efter att ha sökt upp en tredje veterinär, vilket tog tid eftersom vi var tvungna att avvakta och se om de förra veterinenärernas medicinering skulle lösa problemet. Jag  är väl inget j*vla orakel heller? VI gjorde vad de flesta skulle gjort i den situationen. - söka hjälp tills vi hittade problemet.

Och, nej - jag tror fakltiskt inte vi träffade några andra djur under det året, dessutom sa vår tredje veterinär att katten haft skabb länge.

Dessutom är du OT och verkar vara ute efter att gnälla. Jag behöver inte förklara för dig hur mycket jag älskar min katt och hur mycket jag skulle offra för denna varelse. Du borde inte ta för givet att vi är dåliga djurägare.

Vill du klaga på någon så klaga på att det finns inkompetenta veterinärer.
  • Majsan70
    Sixtenssons skrev 2010-10-12 16:33:35 följande:
    300 för en vanlig katt aldrig i livet..

Huvudsaken ska väll vara att de nya ägarna är bra, inte att man ska tjäna på katter det är riktiga uppfödare som gör sånt..
    Men nu måste jag ställa frågan. Tror du inte det kostar någotr att ha en bondkattsunge hemma tills de är stora nog att flytta?
    De skall ha mat o sand som minst o det är ta mig sjutton inte gratis.
    För övrigt kan jag som kattuppfödare säga att det är oerhört sällsynt att man TJÄNAR på att föda upp katter. Det är en hobby och en jäklligt dyr sådan kan jag upplysa om. De kattungar jag säljer är till självkostnadspris som bäst för mig...har man otur kommer de ha kostat mig mer än jag får ut av dem o så är det för de flesta som föder upp raskatter.
  • ingegärd

Jag har betalat ungefar femtio kronor per tass for mina katter, men eftersom jag varit van med dem som "salt" dem till mig, har jag fatt all inclusive-pris anda. OM man daremot inte ar nara van med den som ager katten skulle jag hellre se ett hogre pris, forutsatt att katten ar vaccinerad och undersokt av veterinar. Jag ar kattmanniska anda in i ryggmargen och tycker att det ar battre att man betalar mer och kanner till kattens utgangslage innan man valjer att ta hand om den.

• 2underbara

Jag köpte min för fem kronor tassen.
    Han hade fyra

Katter, växer inte de typ på träd?

300 är dyrt, det kryllar av gratis katter, hör med närmsta bonde  

• Topcom

När vi sålde våra kattungar träffade vi ägaren en eller helst två gånger innan för att se att de var någorlunda friska i huvudet. Något vinstintresse hade vi inte utan gav bort katterna till personer som jag visste skulle älska dem. Tycker inte att pengarna i det fallet var relevant utan att katterna skulle få ett underbart hem.

• vargaa

Det är det minsta man kan kräva tycker jag. Jag hade mina på annons för 500 men tog sen 300 när jag väl hittat lämpliga hem. Om man inte kan tänka sig att betala en så liten summa som 300 kr för ett djur så känns inte köparen seriös tycker jag. Då börjar man undra om det är strul med ekonomin eller om personen inte värdesätter djuren.

BF 25 april 2010 - www.vargaaa.blogspot.com
  • Havanna82
    2underbara skrev 2010-10-12 23:32:52 följande:
    Jag köpte min för fem kronor tassen.
    Han hade fyra

Katter, växer inte de typ på träd?

300 är dyrt, det kryllar av gratis katter, hör med närmsta bonde  
    Det är ju precis sånna här inställningar som gör att katter har så låg status :(
  • Havanna82
    Sixtenssons skrev 2010-10-12 16:33:35 följande:
    300 för en vanlig katt aldrig i livet..

Huvudsaken ska väll vara att de nya ägarna är bra, inte att man ska tjäna på katter det är riktiga uppfödare som gör sånt..
    Och här har vi en till. "Vanlig katt" ? Menar du att mina rexar inte är vanliga katter? Tror du vi "riktiga" uppfödare tjänar mycket pengar på vår uppfödning? Min uppfödning är en hobby, inte ett levene. Jag har massor med utgifter och lever för mina katter och för deras status i samhället.

Huvudsaken är inte alls att de nya ägarna är bra, det är bara en del i att sälja en katt.
  • 2underbara
    Havanna82 skrev 2010-10-13 11:08:54 följande:
    Det är ju precis sånna här inställningar som gör att katter har så låg status :(
    Har katter låg status?

Hade jag ingen aning om, jag har inte träffat en enda under mitt 30+liv som anser att katter har "låg status" bara för att de förökar sig snabbt. 

Och det är ingen "inställnnig" jag har, det är så det alltid har varit på de ställen jag bott.
    Så sent som idag när jag var i affären och handlade så satt det två lappar "kattungar bortskänkes till rätt hem" så "inställning" vet jag inte, snarare vetskapen.

Men låg status, nej det tycker jag verkligen inte.

Katter äger!  
  • Havanna82
    2underbara skrev 2010-10-13 12:11:36 följande:
    Har katter låg status?

Hade jag ingen aning om, jag har inte träffat en enda under mitt 30+liv som anser att katter har "låg status" bara för att de förökar sig snabbt. 

Och det är ingen "inställnnig" jag har, det är så det alltid har varit på de ställen jag bott.
    Så sent som idag när jag var i affären och handlade så satt det två lappar "kattungar bortskänkes till rätt hem" så "inställning" vet jag inte, snarare vetskapen.

Men låg status, nej det tycker jag verkligen inte.

Katter äger!  
    Då har du inte mycket insikt i verkligheten eller kattvärlden. Katter har otrolig låg status. Varför tror du katthemmen är överfyllda med övergivna katter och blocket svämmer över av huskatter som söker nya hem? Katter är en slit- och släng-vara som många tycker de kan göra lite hur som helst med.

Vad har statusen att göra med att de förökar sig snabbt? Det är människans ansvar att se till att de INTE förökar sig snabbt eftersom vi har tagit på oss kattdjuren som husdjur.

Varför förtjänar inte en katt att bli vaccinerad, kastrerad och få god omsyn i form av aktivering och en varm säng? Varför ska inte katter få kosta precis som hundar, hästar eller många andra djur?
  • 2underbara
    Havanna82 skrev 2010-10-13 13:11:25 följande:
    Då har du inte mycket insikt i verkligheten eller kattvärlden. Katter har otrolig låg status. Varför tror du katthemmen är överfyllda med övergivna katter och blocket svämmer över av huskatter som söker nya hem? Katter är en slit- och släng-vara som många tycker de kan göra lite hur som helst med.

Vad har statusen att göra med att de förökar sig snabbt? Det är människans ansvar att se till att de INTE förökar sig snabbt eftersom vi har tagit på oss kattdjuren som husdjur.

Varför förtjänar inte en katt att bli vaccinerad, kastrerad och få god omsyn i form av aktivering och en varm säng? Varför ska inte katter få kosta precis som hundar, hästar eller många andra djur?
    Så status är samma sak som dyrt för dig?

Och varför är det människans ansvar att se till att de inte ska föröka sig, föder inte du upp katter?
    Du tar dig friheten att föda upp men vill begränsa andra att inte göra det?
    Märkligt må jag säga.
    Känns som du talar emot dig själv, självklart ser du ett vinstintresse med dina katter.

Om det finns för många redan som du skriver, varför isåfall sätta fler kattliv till världen, är det inte dags att ta "ditt ansvar som människa" som du själv skriver och sätta stopp för det, kanske öppna ett eget litet härbärge för övergivna slit och slängkatter?
    Göra något åt problemet som du ser det.
  • Modgun
    2underbara skrev 2010-10-13 13:31:29 följande:

Och varför är det människans ansvar att se till att de inte ska föröka sig, föder inte du upp katter?
    Märkligt må jag säga.
    Känns som du talar emot dig själv, självklart ser du ett vinstintresse med dina katter.

Om det finns för många redan som du skriver, varför isåfall sätta fler kattliv till världen, är det inte dags att ta "ditt ansvar som människa" som du själv skriver och sätta stopp för det, kanske öppna ett eget litet härbärge för övergivna slit och slängkatter?
    Det är den oseriösa blandras aveln det är fel på. Det är dessa peddlers som sätter fler oönskade kattliv än vad seriösa uppfödare gör.

Kan inte se någonstans att Havanna82 skrivit attd et skulle vara samma sak.

Så du menar att katten själv ska bistå med preventiv medel eller? Drömmer
  • Havanna82
    2underbara skrev 2010-10-13 13:31:29 följande:

Märkligt må jag säga.

Det här är egentligen helt utanför TS ämne, men jag ser inte alls att kattens status sitter i pengarna. Däremot undrar jag verkligen om de katter man får på varje bondgård är uppfödda och sålda på ett korrekt sätt. Jag undrar varför dessa katter inte får bli vaccinerade, kastrerade och chippade. Jag undrar varför så många huskatter blir utslängda och dumpade, honor parade utan att kolla hälsostatus osv.  Jag undrar varför det är 99,9% huskatter på katthemmen (jag undrar varför det ens ska behöva finnas katthem).

Det finns ett överflöd av huskatter just pga de har låg status och folk behandlar dessa som skit. Börjar man ta betalt för dessa skulle fler tänka efter före köpet, färre katter skulle behöva omplaceras, färre katter skulle dumpas och katten skulle förhoppningsvis få högre status i samhället.

Det som skiljer raskattsavel från huskattsavel är tillgång och efterfrågan. Den dagen det springer flera hemlösa rexar på min gård, katthemmen är överfyllda med rexar och jag inte får mina kattungar sålda, den dagen föder jag inte upp längre. Du jämför äpplen med päron.

Jag anser att ALLA katter är värda lika mycket, det är även därför jag anser att huskatter måste få kosta mer och få en bättre start i livet än vad många har i dag. Jag anser även att alla huskatter ska kastreras, vaccineras och chippas.
  • minya

Ni kanske ska skapa en tråd om kattens status. Jag ville bara ha svar på frågan och den har jag fått och jag har bestämt mig. 

Nu har tråden spårat ur totalt så kanske bättre skapa en som har med de ni vill snacka om, går ju länka den här inne så de återgår till ämnet.  

• brünnhilde

Naturligtvis ska vi hålla oss till TS.

Men jag undrar fortfarande varför jag inte fått någon respons från Modgun.

• sassus

Jag tycker alla borde betala minst 300 kr för bondkatter, gärna mer som sagt Så ja, tycker det är ett helt okej pris att betala.

Svar på tråden 300 för bondkatt?