2underbara skrev 2010-10-13 13:31:29 följande:
Så status är samma sak som dyrt för dig?
Och varför är det människans ansvar att se till att de inte ska föröka sig, föder inte du upp katter?
Du tar dig friheten att föda upp men vill begränsa andra att inte göra det?
Märkligt må jag säga.
Känns som du talar emot dig själv, självklart ser du ett vinstintresse med dina katter.
Om det finns för många redan som du skriver, varför isåfall sätta fler kattliv till världen, är det inte dags att ta "ditt ansvar som människa" som du själv skriver och sätta stopp för det, kanske öppna ett eget litet härbärge för övergivna slit och slängkatter?
Göra något åt problemet som du ser det.
Det här är egentligen helt utanför TS ämne, men jag ser inte alls att kattens status sitter i pengarna. Däremot undrar jag verkligen om de katter man får på varje bondgård är uppfödda och sålda på ett korrekt sätt. Jag undrar varför dessa katter inte får bli vaccinerade, kastrerade och chippade. Jag undrar varför så många huskatter blir utslängda och dumpade, honor parade utan att kolla hälsostatus osv. Jag undrar varför det är 99,9% huskatter på katthemmen (jag undrar varför det ens ska behöva finnas katthem).
Det finns ett överflöd av huskatter just pga de har låg status och folk behandlar dessa som skit. Börjar man ta betalt för dessa skulle fler tänka efter före köpet, färre katter skulle behöva omplaceras, färre katter skulle dumpas och katten skulle förhoppningsvis få högre status i samhället.
Det som skiljer raskattsavel från huskattsavel är tillgång och efterfrågan. Den dagen det springer flera hemlösa rexar på min gård, katthemmen är överfyllda med rexar och jag inte får mina kattungar sålda, den dagen föder jag inte upp längre. Du jämför äpplen med päron.
Jag anser att ALLA katter är värda lika mycket, det är även därför jag anser att huskatter måste få kosta mer och få en bättre start i livet än vad många har i dag. Jag anser även att alla huskatter ska kastreras, vaccineras och chippas.