Anonym (anna) skrev 2010-10-14 21:40:45 följande:
Du har så rätt. Jag vill dö när ångesten blir ouhärdlig. Egentligen vill man inte dö, man vill bara att lidandet ska ta slut. Tanken på att jag KAN avsluta mitt liv om jag vill ger mig lugn. På något sätt tänker jag då att det spelar ingen roll vilka misstag jag gör i livet, det finns alltid en väg ut. Så då fortsätter jag att leva. Låter nog konstigt för många, men det är en trygghet. Blir livet helt förstört så har man ett val.
Exakt så. Ångest kan vara, om den är stark, helt outhärdlig och man gör vad som helst för att få det att sluta, man vill kanske inte ända sitt liv, men plågan är så svår att man ser det som sitt enda alternativ, ungefär som att man satt fast med benet under en stenkoloss och plågorna gjorde en vansinnig och man kunde inte komma loss, då vill man ju helst dö för att slippa plågan, inte för att man inte vill leva utan för att plågan är outhärdlig.
Med ångest är det så att man kan "hota" den geom att säga att backar du inte så gör jag slut på det, man menar det inte men det är ett sätt att kontrollera och stävja ångestväsendet, det backar när man säger så, det ger en känsla av kontroll fastän man inte menar det bokstavligen.