Anonym (Man) skrev 2010-10-18 12:47:51 följande:
Jag träffar en kurator då och då. Känner att hon är hel fel för mig. Kommer nog att avsluta den kontakten. Äter Sertralin sedan 5 veckor. Har ätit Citalopram under mina 2 senaste depressioner. Tycker inte att dessa gav någon nämnvärd effekt. Kom ur depressionerna efter ca 6 månader men är alldrig helt bra. Det går upp och ner mellan dessa också. De börjar komma tätare och tätare. Sist var jag deprimerad våren 2009.
Börjar bli frustrerat less på dessa depressioner som man måste ta sig ur hela tiden. Var till en psykiatriker. Han tyckte att jag skulle börja äta efexor(venflaxin) men har inte vågat. Har du prövat efexor eller någon annan SSRI?.
Har haft citalopram, fluxetin m.fl som är SSRI, edronax som arbetar med noradrenalinet, voxra som arbetar med dopamin och adrenalin. Så har provat lite olika sorters. Nu äter jag Lamictal som är det som fungerat bäst, även om det inte är tillräckligt.
Efexor kan vara vettigt att prova eftersom den inte är en SSRI som de andra två du provat. Den arbetar med både serotininet och noradrenalinet, så den är inte alls samma typ av medicin som SSRI är.
Tycker att du ska byta ut din kurator mot en riktig psykolog. Mår man så dåligt så kan inte en kurator hjälpa. Jag har sökt en psykolog privat. Det finns de som är landstingsanslutna och då kostar det samma som ett läkarbesök.
Hur menar du med att du går upp och ner mellan depressionsskoven? Kan det vara så att du har hypomani?
Exempel på hypomani-symptom
Förhöjd självkänsla eller irritabilitet.
Minskat behov av sömn (utvilad efter tre timmer).
Mer pratsam än vanligt.
Upplevelse av snabba tankar, visar snabba associationer.
Lättdistraherad.
Ökad och målinriktad aktivitet. Patienten kan t ex vara intensivt engagerad beträffande arbete, skola, socialt eller sexuellt eller vara psykomotorisk agitaterad eller irriterad.
Lustbetonade aktiviteter med sannolikt obehagliga konsekvenser (ökad libido och potens med omdömeslösa sexuella aktiviteter, stora penninginvesteringar i omdömeslösa projekt, intensivt shoppande, föga nogräknade sociala kontakter etc).