• Anonym (ADD?)

ADD symptom hos vuxna

Hej alla! Jag tänkte bara säga att jag är kvar i tråden och jag läser era inlägg. Jag har dok inte energi just nu för att skriva långa inlägg.. men jag är glad att det är så mycket aktivitet i tråden!

Ps.. jag fräser också åt min kille när han aldrig kommer till poängen.. Obestämd

• Anonym (ADD?)
    Anonym skrev 2010-12-06 02:16:22 följande:
    Har ni alla antingen ADHD/ ADD här?

Jag undrar mest för jag har ADHD och drag av asperger och autism...
    Jag tror det är lite blandat och att många inte har någon diagnos alls/ännu men känner att man inte riktigt är som "alla andra" Flört
  • Anonym (ADD?)

Jag tänkte att jag skulle ta och uppdatera TS med de symptom som kommit in. Jag började göra en lista tidigare men blev lite förvirrad av att en del symptom kanske är ungefär samma fasr beskrivet med andra ord eller bara en nyansskillnad. Sen kom en del symptom från folk utan diagnos och då blev det förvirrat om jag ska räkna dem som symptom också..? Jaja, här är min lista så här långt i alla fall:

Har fått diagnos:

1. Problem att klara vardagssysslor som vika tvätt, handla osv.

2. Kommer försent

3. Tappar bort saker hela tiden

4. Kan inte fokusera

5. Ständigt trött

6. Sover hur mycket som helst

7. Låg uthållighet

8. Nedsatt arbetsminne

9. Bristande motivation (beror på)

10. Igångsättningssvårigheter

11. Svår understimulering (som resultat av högre IQ)

12. Lätt distraherad

13. Hög impulsivitet

Under utredning:

-Stort behov av att ha en strukturerad och planerad vardag för att fungera

-Svårt för att planera och strukturera vardag och saker

-Underaktiv utåt men hyper på insidan

-Låg mental uthållighet

-Up & downs, vissa perioder flänga omkring, andra perioder bara sitter; orkar inte ta tag i det hela.

-Kan inte sitta still, svårt att koncentrera sig längre stunder.(beror på ämnet)

-Hör vad folk säger, men är i en helt annan värld.

-Pratar med någon och något händer runt omkring mig flyger jag iväg på något annat och måste kolla allt som händer runtomkring.

-Klarar inte av förändringar. Har jag ställt in mig på någonting, blir jag fullkomligt galen om någon kommer och ändrar mina planer.

-Noll tålamod, allt ska gå på två röda.

-Har inget detaljseende när det gäller ansikten.

-Kan inte läsa folk över huvud taget.Kan läsa djur däremot rätt bra.

• Anonym (ADD?)

Ni får gärna hjälpa mig att komplettera listan Glad

• Anonym (ADD?)
    Anonym skrev 2010-12-06 02:16:22 följande:
    Har ni alla antingen ADHD/ ADD här?

Jag undrar mest för jag har ADHD och drag av asperger och autism...
    Hur yttrar sig dina asperger och autism drag?
  • Anonym (ADD?)
    Anonym skrev 2010-12-06 03:37:58 följande:
    det där är verkligen mig du skriver om;)

Mitt arbetsminne är fruktansvärt dåligt..

Jag har svårt att läsa andra människor, speciellt känslor och så det går inte alls.

Säger saker utan att tänka mig för,

Har svårt för närkontakt, alltså kramar och så, ibland känns de som man har en kliande tröja på sig, det är typiskt asperger, jag gungar mig till söms, inte längre då min man blir knäpp på mig=)

Rör Alltid på en kroppsdel..

ja det finns massa att skriva...

Jasså så de flesta här inne är under utredning?

Jag är med i en annan tråd ADHD/Asperger men känns som det är lite mer rörelse i denna=)
    Hej! är du samma anonym som i #454? Jag blir så förvirrad av anonyma inlägg.. jag funderar på om symptomen du skriver är typiska för add? eller mer asperger?

Jag blandar ihop folk i tråden så jag vet inte vilka som fått diagnos eller inte men det finns i alla fall några som är under utredning och några som inte sökt hjälp alls.

Ja, det är otroligt bra rörelse i den är tråden! Jag har funderat på att skapa en ny tråd, med mer "mötesplats" inriktning men jag är rädd att det inte skulle bli samma fart i den..
  • Anonym (ADD?)
    Anonym (oj) skrev 2010-12-06 13:39:41 följande:
    Jag är precis likadan, jag tror att den här misstron till sig själv och sin egen kredibilitet är typisk för människor som oss. När mina tvivel dyker upp tänker jag - lider jag? fungerar jag som andra i vardagen? finns det saker jag vill ändra på men som jag inte lyckas ändra på p.g.a. min situation? har andra reagerat på mina egenheter?
    För mig är svaren JA på alla dessa frågor, jag kämpar och kämpar för att vara "som alla andra", men det är så svårt för mig.

Det här med dygnsrytmen t.ex. Om jag inte tar en insomningstablett så somnar jag ALDRIG innan klockan två, oftast vid fyratiden. Så har det varit länge länge länge. När jag var liten somnade jag naturligtvis tidigare, men väldigt sent för att vara barn. Jag är som en zombie de första två timmarna efter uppvaknande, jag skulle kunna sova till tre på e.m. om ingen väckte mig - utan problem.
    Det gjorde jag ofta innan jag fick barn. Jag har gjort otaliga försök att ändra min dygnsrytm, alla har misslyckats. Detta med tröttheten och svårigheten att komma upp är ett jätteproblem med mig, jag vill ju som de andra kunna vara på öppna förskolan vid nio på morgonen så min son får leka av sig med andra barn, för sen stänger öppnis klockan tolv. Men det är bara att glömma, jag är en zombie de timmarna. Detta gör mig jätteledsen.. :(
    Vi kommer ju ut och gör saker ändå, men känslan av att man missar så mycket i livet p.g.a. denna förlamande trötthet och skeva dygnsrytm är jobbig.
    Om resten av världen var som jag, d.v.s. mest aktiv mellan kl 23 och 03 - då skulle jag göra ALLT. :D

Jag känner mig så missanpassad i denna värld ibland.
    När jag var lite minns jag att jag kände det som att "livet är en fest och jag är inte bjuden" - för jag hittade inte vägen in i gemenskap någonstans. Föreningsliv t.ex., kanske vid någon sport, fascinerade mig, där verkade alla vara så hemma - som att de hade känt varandra i evigheter. Sen såg jag förstummad på hur någon ny blev medlem och genast var lika hemma som de andra. Själv stod jag utanför och visste inte hur man gjorde för att komma in, jag kände liksom på mig att de andra tyckte jag var udda. Nu var sport inte min grej, men det fanns andra grejer jag hade velat göra, kanske joinat en pysselklubb eller nå't, men jag upplevde alltid att sån't var till för andra - inte för mig, Jag tittade hur andra gjorde, försökte härma och upplevde att folk tittade jättekonstigt på mig, och verkligen undrade vad jag var för konstig figur. Det kan jag uppleva fortfarande faktiskt, att jag kommer nå'nstans - t.ex. till affären, där jag frågar ett butiksbiträde typ "var har ni diskmedlet?". Då möts jag ofta av förvånade blickar, så blir det tyst en stund innan personen ifråga återfår fattningen och säger "eh... härborta!!". Då känner jag mig som ett ufo. Vad är det i min approach, min stil som är så udda? Jag kan lova att jag ser inte ett dugg konstig ut, helt normal. Jag drar slutsatsen att det är något i mitt sätt att prata, eller i mitt minspel som är lite annorlunda... :(
    Ja, exakt så är det för mig med! Jag är så avundsjuk på andras gemenskap! Tjejgäng som har tjejkvällar, syjuntor osv. Folk som är engagerade i nån förening med regelbundna möten. Det verkar så tryggt på nåt sätt. För nåt år sedan fick jag ett ryck och tänkte jag att jag skulle utöka min bekantskapskrets och började i en kul kvällkurs (pysslig sådan). Det hjälpte inte ett dugg, jag bondade inte med någon av de andra deltagarna och efter några träffar hoppade jag av utan några nya bekantskaper.Jag vill ju bara passa in! Vara med i ett gäng som har regelbundna möten. Men jag vet inte hur det ska gå till.. folk verkar inte gilla mig.. Obestämd

Sådär gör butikspersonal mot mig också. Jag har tänkt att det kanske beror på att de var i andra tankar och inte kopplar så snabbt.. men nu blev jag osäker..

.
  • Anonym (ADD?)
    Anonym (oj) skrev 2010-12-07 19:37:53 följande:
    Okej, då favoritar jag den med då. :o)
    Bra! skriv gärna nåt så att vi får liv i den också ;)
  • Anonym (ADD?)

Hej Anonym! Välkommen till tråden! Ja, det blev fort många inlägg i den här tråden och även en del OT så därför har jag startat en ny tråd för sånt som inte rör symptomen.

Det låter jobbigt att det tog stopp så fort. Själv kan jag för lite om utredningar osv men jag hoppas att nån annan här i tråden kan ge dig råd.

Svar på tråden ADD symptom hos vuxna