• Anonym (ADD?)

ADD symptom hos vuxna

Jag har aldrig haft några problem med att sitta på "min plats" i skolan och därför inte tänkt så mycket tidigare på vad det betyder att "sitta still". Men nu när jag tänker på det så känns det som att jag inte satt helt stilla.. jag kluddade mycket i skrivblocket (ritade små teckningar) eller pillade på saker (typ plockad sönder pennan och satte ihop den igen) samtidigt som jag lyssnade på läraren.. Vad betyder egentligen att "sitta still"?

• Anonym (ADD?)
    Anonym skrev 2010-12-08 18:54:04 följande:
    Tack, menar du att denna tråden inte kommer vara aktuell längre då?
    Jo, den här tråden kommer fortfarande vara aktuell för symtomsnack! Men snack om annat tar vi i den andra tråden :)
  • Anonym (ADD?)
    Anonym (ADD) skrev 2010-12-08 23:05:06 följande:
    Var hos en annan läkare idag då min nuvarande var sjuk, hon tittade mig i ögonen och sa "om det vore så väl att du hade ADD så kunde du fått hjälp men du är tyvärr störd på ett helt annat sätt så vi kan ingenting göra", blev så ledsen så gick bara därifrån och nu vill jag bara dö.

Sänder alla en varm kram.
    Men vad?? Vad menade hon? Vaddå störd på ett annat sätt? Kram kram!! Hjärta
  • Anonym (ADD?)
    strulmaja skrev 2010-12-11 01:10:22 följande:
    Vad bra att det här med Dermatillomani och Trichotillomani (shit vilka ord) kom upp för detta måste jag nämna på bedömningssamtalet.

För självklart känner jag igen mig även här men jag tror faktiskt inte att jag har så mycket av det. Jag river och biter på naglarna dock och när naglarna blivit för korta kan jag bita på huden runt om. Ibland biter jag liksom på insidan av kinderna och om jag har torra läppar biter eller pillar jag bort det torra så jag får som jack i underläppen Obestämd Vad gäller Trichotillomani så är det bara ögonbrynen jag kan sitta och rycka bort hårstrån ifrån. Detta sker alltid när jag sitter framför tvn. Och är det inte ögonbrynen så är det håret.... jag drar liksom fingrarna genom håret gång på gång, som om jag kammade det, och så länge det lossnar hårstrån fortsätter jag. Men jag rycker eller sliter inte bort. 

Jag har aldrig riktigt tänkt på varför jag gör detta. Minns att pappa alltid brukade sitta framför tvn och rycka bort ögonbryn så jag har tänkt att jag ärvt det från honom eller något. Men det har helt klart en lugnande inverkan på mig. Jag vet inte om jag skulle kalla det tvång, det kanske det är. Men det sker omedvetet. Och när jag kommer på mig brukar jag tänka att jag ska sluta sen är jag där ändå och pillar utan att jag tänkt att "nu ska jag pilla".. det hela sker liksom av ren vana.
    Ja, jag drar också fingrarna genom håret gång på gång!
  • Anonym (ADD?)

Jag tycker det är bra att korrekt information kommer fram om tex vad som ingår i olika diagnoser. Men jag håller med Strulmaja att inga pekpinnar behövs. Det räcker nog med att förklara vad vi missuppfattat, det är ju lätt hänt att det blir fel och missförstånd när det kommer så många inlägg. Jag hänger i den här tråden för att jag vill förstå vad som är normalt och inte så jag tycker det är jättebra om det kommer inlägg som är lite kritiska mot symtom och säger att "det där är inte tecken på add utan sådär kan "alla" uppleva det" (ifall det är så alltså). Du Tjockkatt verkar ju ha bra koll på diagnoser så jag är glad att du hjälper oss att reda ut våra symtom. Glad

Jag har fortfarande inte fattat hur jag ska tolka mitt hårkammande/snurrande..? Är det något som alla håller på med (utom mark levengood) eller?

• Anonym (ADD?)
    TjockKatt skrev 2010-12-13 22:04:21 följande:
    Fast många av de kriterium som hör till diagnosen gör det faktiskt svårt att få en "normal" skolgång. Därför är det väldigt vanligt, om inte annat, bland bokstavsbarn att klara skolan något sämre än andra barn.
    Jag tror också att många av problemen märks mer i vuxen ålder än innan, när man börjar få ansvar för saker och ting och så vidare. Däremot tror jag att det är svårt att inte ens problematik inte uppfattats innan, om inte annat av en själv. Speciellt eftersom barndomen väger in mycket i en utredning för en diagnos. Sen behöver det ju inte bara vara misär, det överlever ju ingen människa. Men att ha haft en helt normal barndom, och sedan i vuxen ålder upptäcka att vardagen är jobbig? Jag tvivlar på att de människorna har en funktionsnedsättning av det slaget. Det finns nog andra förklaringar.

Det du skriver om skolgången får mig att tänka på de här undergruperna som någon länkade till tidigare. http://user.tninet.se/~fxg297r/flickor_undergrupper.htm 
    Tex "dagdrömmaren" och "den begåvade" kan ju klara sig genom skolan utan till synes stora problem, särskilt om de får bra stöd och hjälp. Fast jag kan hålla med om att de ändå borde ha känt av problematiken.

Vilka andra förkaringar tänker du på? Att folk bara är lata eller bortskämda? Flört

• Anonym (ADD?)

Jättebra exempel med depressionen Strulmaja!

• Anonym (ADD?)

Fått diagnos: Jag tycker det är väldigt intressant det du skriver om tal kontra skrift. Jag tycker det är jobbigt att prata, särskilt om jag inte har något viktigt jag vill säga. Jag är värdelös på att "kallprata". Om någon tex skulle fråga "Hur hade du det på din jorden-runt resa? så skulle jag knappt kunna svara. Problemet är att jag min hjärna först tolkar frågan ordagrant och jag tänker på exakt hur jag har haft det varje dag under hela resan vilket är väldigt mycket information, sen börjar jag tänka att det är nog inte det de är intresserade av att höra egentligen. Dessutom blir jag stressad av att personen som frågade tittar på mig så då stapplar jag ofta bara fram något jag tror att de vill höra och hela samtalet känns meningslöst.

Däremot att skriva går bättre för då har jag mer tid att tolka frågan och fundera vad jag själv vill svara. Sen kommer orden i rätt ordning när jag skriver, alltså i samma ordning som jag tänker. Varför de kommer i fel ordning när jag pratar vet jag inte, jag har tänkt att det är för att jag bli stressad men det kanske finns andra orsaker?

• Anonym (ADD?)
    strulmaja skrev 2010-12-17 12:16:13 följande:
    Känner igen mig en aning men vet inte vad det kan bero på. Kanske enbart stress? Däremot hittade jag detta, visst var vi inne på det förut i tråden?
    sv.wikipedia.org/wiki/Dysgrafi
    Ja, det blir värre när jag känner mig stressad så det kanske är det som är orsaken.
    Intressant länk! Där fanns det ju alla möjliga diagnoser som man kan fundera på om man har ;)
    Anonym (fått diagnos) skrev 2010-12-18 08:19:22 följande:
    Du, jag vet inte heller, men det känns som att hjärnan kanske är bättre sammankopplad med nerverna ut i fingrarna eller något... MEN, även att när vi skriver så SER VI visuellt vad vi har tänkt!?! Vi ser flödet framför oss, vi kan sudda och ändra direkt så att det blir rätt, helt enkelt blir sammarbetet i huvud och kropp bättre på något sätt och vi använder sinnena på ett sätt som passar bra för oss? Man kan ju liksom inte sudda ut sina ord, man ser dem inte heller... Som nu har jag ett bra hum om vad jag redan har skrivit. Hade jag sagt detta hade det blivit fel.
    Jo, det stämmer, jag suddar och ändrar en hel del när jag skriver. Men jag slänger inte om orden på samma sätt som när jag pratar. Jag tror på något sätt att tankarna och talet är i otakt när jag pratar, alltså att jag är steget före i tankarna och då säger jag ordet jag tänker på istället för det jag håller på att säga och då blir det ju helt fel Obestämd
  • Anonym (ADD?)

Är det föresten någon fler här som gnisslar tänderna på natten? Jag har gjort det sedan tonåren (ev även tidigare) och tänker att det kanske hänger ihop med övriga problem på något sätt

Svar på tråden ADD symptom hos vuxna