• malin73

Pojke vill vara Lucia

Frågade min 4-åriga son vad han vill vara när de ska fira Lucia på dagis. Han vill vara lucia. Är själv lite tveksam. Visst de är barn och borde få vara vad de vill men han lär nog vara enda pojken som är lucia. Vad tycker ni?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-10-23 17:56
    Min tveksamhet bygger mest på om han blir retad för att han tja som sagt "bryter mot normerna". Han har tidigare varit stjärngosse. Kan ju alltid ha stjärngossestruten i beredskap om han skulle ändra sig i sista stund.

• Svar på tråden Pojke vill vara Lucia
  • Najje79

Åh, låt han vara lucia! han kommer hinna vara både stjärngosse och tomte många gånger i sitt liv!

• Naamah
    Topdog skrev 2010-10-22 20:39:42 följande:
    Med det resonemanget blir ju livet väldigt begränsat för barn. Var går gränsen för dig?

Är det okej om en pojke leker Pippi?
    Är det okej om en flicka är stjärngosse eller tomte?
    Är det ockej om barn leker  hund, det kommer dom ju heller aldrig att bli?
    Livet är fullt av begränsningar.
  • Topdog
    Naamah skrev 2010-10-22 20:41:44 följande:
    Tolkar jag dig rätt att du anser att inget av mina exempel är okej?
  • Esping

Förra året var min son Lucia, då var han 3. Jag frågade honom häromdagen vad han ville vara iår, och han vill fortfarande vara Lucia. Jag jublar över att han fortfarande vågar göra som han vill och bryta mot normerna. Tids nog vill han vara som alla andra.

• Topdog
    Naamah skrev 2010-10-22 20:41:44 följande:
    Dessutom, VARFÖR är det så viktigt att lära barn det vid 4-års ålder?

Det är omöjligt för en 4åring med en synskada att som vuxen bli pilot eller astronaut också, men är det verkligen något man måste pränta in?
  • Noran

Det beror lite på hur han är som person. Han kommer nog få extra uppmärksamhet som lucia. Kommer han trivas med det? Min kille var enda stjärngossen förra året. Han är ganska blyg och jag var lite rädd han skulle känna sig utanför, men han trivdes med det och vill vara stjärngosse i år igen.

• sarap1978

Jag hoppas att din son TS får vara det han vill, och är det Lucia så hoppas jag han får vara det.
    Lycka till och ha en härlig lucia.

Passa på att bryta normerna medan ni kan...snart kommer grabben säkert gå in i ledet och vara som alla andra...gud så trist för mänskligheten att det är så....

• Kressie
    cloudberry79 skrev 2010-10-22 20:30:46 följande:
    Han kan ju inte bli tomte heller, för tomten finns inte. Ska man säga det också  till en fyraåring?
  • Kressie
    Naamah skrev 2010-10-22 20:21:31 följande:
    Lucia var en ung kvinna, inte man, så nej, en pojke kan inte vara Lucia, han kommer heller aldrig kunna bli prinsessa eller mamma, lär honom leva med det redan nu. Han kan väl vara stjärngosse eller pepparkaksgubbe, varför inte tomte?
    Tror inte mina barn kommer bli prinsessor heller och jag har minsann 3 tjejer. Om de vill klä ut sig till hund,groda, fee, eller gris vilket de också kommer ha svårigheter att bli så får de faktiskt göra det för det finns något som barn är 100ggr bättre på äv vi vuxna och det är att leva sig in i fantasier, någor som för mig är beundransvärt så att begränsa denna förmåga tycker jag låter sorgligt och helt galet. Dessutom om man nu ska realisera barnens fantasier så tror jag han har bättre chans att bli kvinna än pepparkaksgubbe, så långt har framstegen inom kirrurgin inte kommit än-
    KLART HAN SKA FÅ ARA LUCIA!!!
  • 7 små apor
    Naamah skrev 2010-10-22 20:21:31 följande:
    Lucia var en ung kvinna, inte man, så nej, en pojke kan inte vara Lucia, han kommer heller aldrig kunna bli prinsessa eller mamma, lär honom leva med det redan nu. Han kan väl vara stjärngosse eller pepparkaksgubbe, varför inte tomte?
    Men om det ska vara så förbaskat verklighetstroget fastän det gått eoner av tid sedan händelsen utspelade sig så måste vi se till att sticka ut ögonen och borra lite svärd i flickebarnet som skall vara Lucia...
    Jaaaa! Självklart måste det vara så!

Och män har blivit mammor, åtminstonde en. Så där högg du i sten.

Återstår kluringen om manliga prinsessor. Det finns homosexuella prinsar så då borde det även finnas transexuella och säkerligen de som skulle byta kön om de kunde. Är de prinsar eller prinsessor?
Svar på tråden Pojke vill vara Lucia