• malin73

Pojke vill vara Lucia

Frågade min 4-åriga son vad han vill vara när de ska fira Lucia på dagis. Han vill vara lucia. Är själv lite tveksam. Visst de är barn och borde få vara vad de vill men han lär nog vara enda pojken som är lucia. Vad tycker ni?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-10-23 17:56
    Min tveksamhet bygger mest på om han blir retad för att han tja som sagt "bryter mot normerna". Han har tidigare varit stjärngosse. Kan ju alltid ha stjärngossestruten i beredskap om han skulle ändra sig i sista stund.

• Svar på tråden Pojke vill vara Lucia
  • bubbel

Klart han ska få va Lucia om han vill, min son va det när han va 4 år.
    Jag vill att min son ska växa upp med värdering och tron att han kan bli VAD HAN VILL när han blir vuxen!
    Nu tror jag ju inte att han kommer vilja leva sitt liv som just Lucia, men pilot, polis och brandman ligger hög på listan, och jag kommer ALDRIG säga till honom att hans liv kommer va fullt av begränsningar!

Dom som skriver att pojkar aldrig kommer bli lucia och prinsessa mm och därför inte ens borde kunna klä ut sig till en, jag undrar hur ni tänker när det är maskerad, halloween och påsk tex...
    -"Klä inte ut er till monster, katt, zombie, cowboy, spindelmannen eller batman för det kommer ni aldrig kunna bli i alla fall"
    Ni måste väl höra hur dumt det låter!!?

Barn är fulla av fantasi så låt dom leva ut det!

• asfaltsbarn

Klart han ska får vara Lucia! Alla flickor på mitt lekis var Lucia utom jag, jag var pepparkaksgubbe!

• Bellsam

Vill han vara lucia så ska han självklart få vara det! Han kommer säkert vara världens sötaste lilla lucia också Glad

• linas fina

Klart han ska vara Lucia! Varför inte. Samma grej ju som en stjärngosse, bara huvudprydnanden som är lite annan.
    Själv var jag stjärngosse en gång i femman när vi lussade för föräldrar och barn. 

• Starkast
    malin73 skrev 2010-10-22 20:08:08 följande:
    Frågade min 4-åriga son vad han vill vara när de ska fira Lucia på dagis. Han vill vara lucia. Är själv lite tveksam. Visst de är barn och borde få vara vad de vill men han lär nog vara enda pojken som är lucia. Vad tycker ni?
    Min äldsta son var lucia när han var 5år.
    Ensam kille javisst - men det bekymrade inte honom. Inte de andra barnen heller.
    Barn ser inte så mycket pojke/flicka som vi vuxna. De är mer jämnställda
  • Klåfingerapa

Se det som en maskerad och att han klär ut sig till lucia, barn vill experimentera och prova nya saker. Tråkigt om de inte ska få det för att vuxna är rädda.

• Belleles

Min äldsta ville med vara lucia när han var liten. Dom gick först i ledet och det var bra tyckte han. Självklart fick han vara det. 1 år så hade jag dock vita byxor och en skjorta på honom och det funkade ju lika bra.

• puss

så klart han ska vara  lucia. ser inget problem med det alls.

det är tammefan roligt nästan jämt
  • Mummy

Självklart ska han få vara lucia om han vill det!
    Har själv en son som vart lucia två år i rad. Han har varit jättestolt över sitt röda band och sin ljuskrona.
    Varför pränta in i deras huvuden redan i en så låg ålder att killar resp tjejer inte kan vara som de själva vill utan som samhället ser på det?

• hatschepsut

När jag ar barn på 80-talet var min bror och andra pojkar Lucia på dagis. Var inget konstigt då och är inget konstigt nu.

Svar på tråden Pojke vill vara Lucia