• malin73

Pojke vill vara Lucia

Frågade min 4-åriga son vad han vill vara när de ska fira Lucia på dagis. Han vill vara lucia. Är själv lite tveksam. Visst de är barn och borde få vara vad de vill men han lär nog vara enda pojken som är lucia. Vad tycker ni?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-10-23 17:56
    Min tveksamhet bygger mest på om han blir retad för att han tja som sagt "bryter mot normerna". Han har tidigare varit stjärngosse. Kan ju alltid ha stjärngossestruten i beredskap om han skulle ändra sig i sista stund.

• Svar på tråden Pojke vill vara Lucia
  • Havsluft
    Vilmagbg skrev 2010-10-23 21:27:39 följande:
    Jag arbetar på förskola och vi har luciatåg med sångstund varje år. Barnen får vara vad dom vill. För några år sedan kom alla barn som tomtenissar (=15 st) förutom en kille (3 år) han var Lucia och en annan kille (5 år) han var utklädd till julklapp. 
    Åh hjälp vilket underbart luciatåg, det hade jag velat se! Så galet gulligt med den lilla julklappen och lucian omgivna av alla tomtenissar...
  • summerhunter

Asch, låt honom vara lucia om han vill det! Onödigt att trumma in alla fördomar o förväntningar i onödan!

• Lejån

So what om han är enda pojken som är lucia? Bara han vill det och är nöjd och glad över det så är det väl toppen!

Gissar att min lilleman förmodligen kommer att vilja vara lucia också... Såklart, det är ju lucia som har alla fina ljus på huvudet ju!

längtar efter sommar & sol
  • Dr Mupp
    Mamma Maria skrev 2010-10-23 17:40:18 följande:
    Nej, det tycker jag inte.. Lucia är flickor, stjärngosse finns av en anledning. Stjärngosse kan han då gott vara, tycker då jag. Nästan samma som Lucia ju, fast för pojkar. :)
    Nej det är inte samma sak att vara stjärngosse som lucia. En lucia har en luciakrona med tända ljus, det är är stort och extra fint tycker många barn. En stjärngossestrut kan inte mäta sig med ljus på huvudet.

Mina har fått vara vad de vill så fort de haft en åsikt om det. Så länge de inte haft nån åsikt har jag satt på dem det som finns hemma.
    If you cut the wings of a fly, Does it become a walk?
  • Grätchen

Klart att han ska vara Lucia

• Hannah76

Förstår inte varför det ens ifrågasätts. Klart han ska vara lucia om han vill det.

• Novallie

Och jag och sambon som funderar på att låta vår ettårige son vara lucia i år:D, får nog passa på innan han vill vara en tråkig stjärngosse eller nåt... Förra året hade han tomtedräkt.

• 1969

Min store kille var lucia varje år tills han var just 4. Det hade inte varit något som helst problem innan, men den sista gången hade vi precis bytt dagis. När han kom in som lucia fick han en viss haa, haa reaktion av pojkarna på dagis, sen ville han inte vara lucia mer. Jag blev faktiskt lite tveksam till huruvida jag hade gjort rätt som inte på något sätt förberedde honom. Det var himla trist att se honom så ledsen när han gjort sig så fin Kanske jag skulle sagt typ -Du är jättefin som lucia men det KAN finnas de som tror att bara tjejer kan vara lucia så OM någon säger något om det så vet du att det är bara att strunta i.

• LitenIsa

Förra året var min då 2½ åriga dotter vattenkanna i luciatåget. Fråga mig inte vart hon fått det ifrån för det är det ingen som vet men hon var en ruskigt söt och stolt vattenkanna .

Ett år hade dem en ninja turtels med och diverse fotbollsspelare berättade pedagogerna, men någon vattenkanna hade dem ej haft innan så det var premiär... Låt han vara lucia om han vill det.

• Happymom

Det brukar var ljusen som lockar.

Såg en pojke med sjärngossestrut med luciakrona över en gång. Det kanske vore en gyllene medelväg om du är osäker =)

• Havsluft
    LitenIsa skrev 2010-10-24 17:46:17 följande:
    Förra året var min då 2½ åriga dotter vattenkanna i luciatåget. Fråga mig inte vart hon fått det ifrån för det är det ingen som vet men hon var en ruskigt söt och stolt vattenkanna .

Ett år hade dem en ninja turtels med och diverse fotbollsspelare berättade pedagogerna, men någon vattenkanna hade dem ej haft innan så det var premiär... Låt han vara lucia om han vill det.
    Ojoj, vattenkanna är ju nästan ännu gulligare än julklapp! VIlken fantasi!
  • JuliaåRonjasmammis

Båda mina söner har vissa år varit lucior. Den yngsta var ett år "stjärnlucia", han hade fastnat för den fina guldstjärnan och ville prompt ha den, men struten rynkade han på näsan åt för den var ful och satt åt under hakan. Det fick bli luciakrona, stjärna och tärnljus och så inget rött skärp i midjan för det var "okvämt". Glad

I år vill han vara just paket. Vi föräldrar tackar och bockar, inga linnen/dräkter som måste kollas alt köpas i sista sekund (och då finns såklart aldrig rätt storlek), inga batterier som behöver bytas ut, bara en stor kartong inslagen i fint julklappspapper och snöre runt med hål för armar, huvud och ben!

Don't mess with my integrity!
  • MammaG
    Naamah skrev 2010-10-22 20:21:31 följande:
    Lucia var en ung kvinna, inte man, så nej, en pojke kan inte vara Lucia, han kommer heller aldrig kunna bli prinsessa eller mamma, lär honom leva med det redan nu. Han kan väl vara stjärngosse eller pepparkaksgubbe, varför inte tomte?
    Vilket är ett faktum som är helt irrelevant, eftersom bakgrunden till lucia sällan eller aldrig diskuteras bland så små barn, om ens i skolan.
     Prinsessa kommer 99,99% procent av våra barn aldrig att bli i vilket fall som helst, oavsett kön, klä ut sig till det får dock vem som helst göra

Klart han kan vara lucia!
    När jag pluggade, i vuxen ålder, så var det skolans syrianske, manlige, vaktmästare som var lucia. Skitkul!
  • Annica71

Låt honom vara Lucia om han vill men det låter som en bra idé att ha stjärngossestruten i beredskap om han ångrar sig. Jag har två tjejer, den ena vill vara Lucia och den andra pepparkaksgubbe

Annica med Tiffany 2005-07-10 och Melanie 2007-04-10
  • Grätchen
    LitenIsa skrev 2010-10-24 17:46:17 följande:

Haha, vilken fantasi.
  • Emilia75

Den som säger att den lucia vi firar i Sverige kommer från kvinnan Lucia från Syrakusa och endast är envacker och ofarlig högtid, läs detta (hämtat från wikipedia):

"Den svenska lucia-traditionen har sitt ursprung i både hedniska och kristna seder. Enligt folktron var det en farlig natt eftersom många övernaturliga makter var i rörelse då. Man trodde även att djuren kunde tala under lucianatten. Vid den mörkaste tiden på året i det förkristna Norden, besvärjades ljusets makter för att få ljuset att återvända. Det är från dessa föreställningar kopplade till ljus, mörker och årets gång, som den svenska ljushögtiden runt den 13 december ursprungligen härstammar.Traditionen med en ljusbringande kvinnogestalt kan ha sitt ursprung i en hednisk ljusgudinna.
    Lusinatta inträffade den 13 december och det var då som Lussi, en kvinnovarelse med onda egenskaper likt en kvinnlig demon eller häxa, kom ridande genom luften med sina följeslagare som kallades för lussiferda. Detta kan ha varit ett eko av myten om Oskoreia som återfinns i norra, västra och centrala Europa. Under tiden mellan lussinatta och julen trodde man att troll och onda andar var särskilt aktiva utomhus. Det var synnerligen farligt att vara ute under själva lussinatta. Barn som hade begått illdåd behövde akta sig extra noga, då Lussi kunde komma ner för skorstenen och röva bort dem. Och om vissa av julens förberedelser inte blev klara, kunde Lussi straffa gården i fråga. Ungdomarna hade sin egen tradition på årets längsta natt. Det var att dra runt mellan gårdarna i grannskapet och sjunga visor, för att på så sätt få pengar och gåvor, skämta och skrämmas lite. Ofta sjöngs några av de många Staffansvisorna, som i sista versen ofta har en anspelning på brännvin eller gåvor, vilket man ville ha från gården man sjöng för. 

Man firade, såväl hos allmogen som på herrgårdarna med mat och dryck. I herrgårdsmiljöerna under uppstod under tidigt 1800-tal, en tradition med att en vitklädd kvinnogestalt ingick som en del i vakandet. En av gårdens kvinnor klädde sig i vitt och fick bära en ljuskrans i håret. Traditionen tros ha kommit under sent 1700-tal från Tyskland, där en flicka kläddes upp för att vara Christkindlein, med tända ljus i håret som föreställde en gloria. Den ljusa luciagestalten kan således ursprungligen ha kopplingar till bilden av jesusbarnet i krubban.

Traditionen med en ljusklädd kvinnogestalt växte sig allt starkare i herrgårdsmiljöerna kring Vänern under 1800-talets första decennier. Därifrån började den under mitten av 1800-talet sakta sippra ut till andra sammanhang – till exempel till universitetens studentmiljöer, men också till allmogen i Vänerlandskapen."

Och Lucia från Syrakusa då? Läs om henne här:

"På Sicilien, där helgonet Sankta Lucia föddes, firas en luciatradition där barnen lämnar över mat till helgonet samt till en ”flygande åsna” som hjälper Lucia att ge presenter. Om barnen råkar se henne kommer hon enligt sägnen att kasta aska i deras ögon, så att de blir tillfälligt blinda."

och

"I delar av Italien förekommer en luciatradition som helt skiljer sig från den svenska. I Syrakusa på Sicilien, där sankta Lucia är skyddshelgon, genomförs firanden av heliga Lucia den 13 december samt i maj. Sedan några år brukar också en Lucia och några tärnor av svensk typ delta i sankta Lucias procession i Syrakusa. Helgonet Lucia är även populärt bland barn i vissa delar av nordöstra Italien, där hon ger presenter till snälla barn och kol till stygga barn."

och

"Det röda sidenband som Lucia numera har om midjan sägs symbolisera Lucias helgondöd, eljest har den svenska luciagestalten egentligen mycket lite med helgonet Lucia att göra."

Så - att säga att en kille inte kan klä ut sig till lucia i Sverige är väl riktigt löjligt, eller hur? Ska ni klaga och vara upprörda på att traditioner uppfräschas så kan ni väl åtminstone ha korrekta fakta på fötterna innan ni öppnar munnen. Blir lite löjligt det ni säger annars, faktiskt...

Finns förresten massa mer att läsa om lucia på Wikipdeia för er som vill...

/E

• Pochahontas

När min son var med i scouternas luciatåg för ett par år sen - han var tio år då - så skulle han absolut vara julgran! Det var riktigt kul, tyckte jag.

Jag tror att han snackade ihop sej med sin klasskompis, för hon var julklapp.

Det är ju just det man gör - KLÄR UT SIG - så givetvis är det väl ok för vem som helst att vara lucia tycker jag. Pojke som flicka...

Använd Google, för sjutton!!! www.google.se
Svar på tråden Pojke vill vara Lucia