• malin73

Pojke vill vara Lucia

Frågade min 4-åriga son vad han vill vara när de ska fira Lucia på dagis. Han vill vara lucia. Är själv lite tveksam. Visst de är barn och borde få vara vad de vill men han lär nog vara enda pojken som är lucia. Vad tycker ni?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-10-23 17:56
    Min tveksamhet bygger mest på om han blir retad för att han tja som sagt "bryter mot normerna". Han har tidigare varit stjärngosse. Kan ju alltid ha stjärngossestruten i beredskap om han skulle ändra sig i sista stund.

• Svar på tråden Pojke vill vara Lucia
  • MrBlueSky

Jaa vad roligt ! Låt honom vara Lucia!

Det kanske finns fler pojkar på dagiset som vill vara Lucia men inte får för sina föräldrar, eller redan har lärt sig att det inte är socialt acceptabelt att uttrycka önskan...

• MrBlueSky
    Naamah skrev 2010-10-22 20:41:44 följande:
    Livet är fullt av begränsningar.
    *fniss* Och du tycks ha utsatts för dem
  • frk Carlsson

Klart han vill vara Lucia. Det vill ju alla!

Tuva 060524 ,Vilda 080422 ,Sigge 100609
  • wannabemom

Självklart ska han få vara lucia. Det är väl hir kul som helst och måste erkänna att jag inte riktigt förstår problemet...

Noelle 2010-02-28
  • MissLillan

Klart han ska vara lucia. Min systers son ville vara ängel det gick toppen, och en klasskompis till mig var paket. Är inte det viktigaste att man själv får välja och känner sig fin? Och som sagt han kanske ändrar sig...

• mupparsmupp

låt honom vara lucia :) men kanske skaffa en stjärngosse strut eller tomte dräkt med. för han kan ju ångra sig i sista sekund när alla andra pojkar är tomtar ;)

Bebis 9 maj 2010
  • iconic
    Naamah skrev 2010-10-22 20:21:31 följande:
    Lucia var en ung kvinna, inte man, så nej, en pojke kan inte vara Lucia, han kommer heller aldrig kunna bli prinsessa eller mamma, lär honom leva med det redan nu. Han kan väl vara stjärngosse eller pepparkaksgubbe, varför inte tomte?
    Med det resonemanget skulle barnen inte kunna klä ut sig alls ju... Vem kan bli en pepparkaka? Tomte? Hur många flickor kan egentligen bli prinsessor? Kan pojkar bli riddare eller spindelmannen? Kom igen - hur realistiskt är det?? Vi kanske bara ska låta barnen ikläda sig roller som är realistiska utifrån deras kön och klasstillhörighet, för vi vill ju inte förvilla dem att tro att man får leka, fanstisera och drömma... *ironi*
  • mammaE2011

Låt han vara Lucia och skulle han ändra sig är det bara att ha en stjärngossestrut nära till hands att byta ut kronan med. ;D

• bubbel
    MissLillan skrev 2010-10-23 08:20:03 följande:
    Klart han ska vara lucia. Min systers son ville vara ängel det gick toppen, och en klasskompis till mig var paket. Är inte det viktigaste att man själv får välja och känner sig fin? Och som sagt han kanske ändrar sig...
    nej va gulligt! Skrattande
    paket...
    hi hi hi...
Svar på tråden Pojke vill vara Lucia