• malin73

Pojke vill vara Lucia

Frågade min 4-åriga son vad han vill vara när de ska fira Lucia på dagis. Han vill vara lucia. Är själv lite tveksam. Visst de är barn och borde få vara vad de vill men han lär nog vara enda pojken som är lucia. Vad tycker ni?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-10-23 17:56
    Min tveksamhet bygger mest på om han blir retad för att han tja som sagt "bryter mot normerna". Han har tidigare varit stjärngosse. Kan ju alltid ha stjärngossestruten i beredskap om han skulle ändra sig i sista stund.

• Svar på tråden Pojke vill vara Lucia
  • Walking on a dream

Såklart att han ska få vara lucia!

Fyll inte livet med dagar, fyll dagarna med liv.
  • stor grön drake

Klart han ska få vara lucia!

När jag gick på dagis ville jag vara tomte, men det fick jag inte för vad det nu var för bortförklaring, men var istället tärna då våran luciakrona var trasig på morgonen. Jag gick som tärna, fick sååå mycket beröm (ingen såg skillnad på 15 lucior, men jag var en av två tärnor) och allt jag ville var att vara tomte och gå med en värmeljuslykta...

• Reglementet

Äh, låt ungen vara lucia.

Själv tycker jag tomte är bäst.

Eller helst inget alls.

*Kommersiellt budskap*
  • Mamma Maria

Nej, det tycker jag inte.. Lucia är flickor, stjärngosse finns av en anledning. Stjärngosse kan han då gott vara, tycker då jag. Nästan samma som Lucia ju, fast för pojkar. :)

• m med tre stjärnor

min femåriga dotter var stjärngosse förra året.

Jag anser att lucia ska vara en rolig grej för barnen och inte någon slags uppvisningsshow för att tillfredställa föräldrar.

Låt barnen vara det de vill och försök göra det till något roligt istället....

• snillis

Gud så tragiskt att man ens tänker sådana tankar som ts gör.
    Har vi verkligen inte kommit längre?

Förra året var vår dotter pepparkaksgubbe. Jättefin såklart  

• Tygtiiger

Min son var lucia förra året när han var fyra på dagis. Han var inte den enda lucian bland varken pojkar eller flickor. Där fanns också tomtar, pepparkakor och faktiskt någon enstaka tärna. De var jättefina.

Han tror att han vill vara lucia i år också men har inte riktigt bestämt sig - det viktigaste är dock att han får ha sitt handhållna batteriljus, det var det bästa och finaste, tyckte han.

Med tanke på att original-lucia var en italiensk flicka som stack ut sina egna ögon för att inte förleda andra till frestelse så har jag inte så mycket problem med om man bryter mot normen för hur en "äkta" lucia ska vara. Varför göra ett litet dagisbarn ledset - det är klart att det är roligt att få ha krona som lyser!

Krupke, we've got problems of our own!
  • Vilmagbg

Jag arbetar på förskola och vi har luciatåg med sångstund varje år. Barnen får vara vad dom vill. För några år sedan kom alla barn som tomtenissar (=15 st) förutom en kille (3 år) han var Lucia och en annan kille (5 år) han var utklädd till julklapp. 

• MrsMommy

Våga vägra könsroller! Låt honom vara Lucia!

Jag vet för övrigt en som var paket ett år, otroligt kul idé!

• Muffinsmamman

Herregud :) låt honom vara Lucia och ha Stjärngossestruten i beredskap ifall han ändrar sig! :) Han blir säkert förskolans sötaste!! :)

Svar på tråden Pojke vill vara Lucia